תהיות על עצמאות לבנונית

עד כמה עצמאות לבנונית היא באמת עצמאית?
לפני יומיים חגגו (ויש מי שיגידו "חגגו") בפעם ה 78 את יום העצמאות של לבנון.
רבים בלבנון ומחוצה לה, דיברו על חגיגות העצמאות בצל המשבר העמוק בו נתונה לבנון.
אתם כבר יודעים שאני מביט על השכונה המזרח תיכונית שלנו ושואל שאלות,
ומקרים רבים מנסה להביא לכם איך אני רואה את הדברים, ואת הסיפור שמאחורי הסיפור,
הפעם לא אדבר איתכם על המצב העגום של לבנון, אלא רק אספר לכם מה שאלתי את עצמי בימים האחרונים, כשכולם מדברים על יום העצמאות הלבנוני.

קצת היסטוריה
כשאני רואה ידיעות על שלבנון חוגגת עצמאות, אני לא יכול שלא לשאול את עצמי: האם מאז היווסדה בשנת 1943 ,לבנון באמת עצמאית? או הייתה עצמאית?
את עצמאותה (במירכאות או שלא) קיבלה לבנון מצרפת, ששלטה בה מאז תום מלחמת העולם הראשונה, לאחר שהאזור "חולק" בין הברטים לצרפתים, בהסכם סייקס-פיקו, שקבע את אזורי השליטה ואזורי ההשפעה של צרפת ובריטניה, לכשתסתיים מלחמת העולם הראשונה.
כמובן שלא צריך להזכיר לכם, כי קודם לצרפתים, מאז 1516 ,לבנון הייתה חלק מהאימפריה העות‘מאנית, ורק אוסיף שצרפת לא ממש וויתרה על לבנון מרצונה הטוב, ושגם בימינו אלה, יש המחשיבים את צרפת כפטרונית של לבנון.
בכל מקום כתוב שלבנון זכתה בעצמאות ב 1943 ,אבל המדינה הלבנונית הצעירה, הייתה כר משחק למעצמות שלאחר מלחמת העולם השנייה, וגם מדינות האזור נכנסו למגרש המשחקים הלבנוני, וסוריה חימשה את השיעים באזור הבקאע (נשמע לכם מוכר?…) וישראל גם נכנסה למגרש, וחימשה את הנוצרים (ושוב – נשמע לכם מוכר?) ואזכיר שגם  האיראנים היו מעורבים (אבל אז יחד עם ישראל…) ולא מעט נוצרים ברחו-היגרו מלבנון (גם זה נשמע מוכר…) וכך הגענו למלחמת האזרחים הראשונה בלבנון, של שנת 1958 ואם יש בלגאן באזור, אז ואיך אפשר בלי מעורבות אמריקאית? אז כמובן ארה“ב שלחה כוחות רבים ללבנון (ושוב אשאל – נשמע לכם מוכר?) לאחר מלחמת האזרחים, המדינה המשיכה המדינה הצעירה להיות שסועה בין הדתות והפלגים השונים, וכמובן לשמש כר משחק של המעצמות וכל מי שנמצא באזור, אבל ברשותכם נדלג קדימה בציר הזמן לשנת 1970 ,שנה שבה יאסר ערפאת ואש"פ – ארגון הטרור הפלסטיני, שעמד בראשו, גורשו עם ארגוני הטרור הפלסטני האחרים מירדן, לאחר אירועי "ספטמבר השחור", וכל הצדיקים חובבי ציון אלו, הגיעו ללבנון, והצטרפו למחבלים שכבר שהו בלבנון, ומשנת 1968 השתלטו על אזורים שונים בדרום לבנון, באזור שמשנת 1969 החל להיות מוכר בשם "פתחלנד".

זו הנקודה בה אזכיר את הסכם קהיר של מאי 1969 ,שבמפגש של שרי החוץ של הליגה הערבית, למעשה נכפתה על לבנון למרות התנגדותה של לבנון, "הסכמה" לנוכחות של מחבלי הארגונים הפלסטינים בלבנון, שקיבלו חופש פעולה מלא לפעול מתוך לבנון נגד ישראל, דבר שהוביל בין היתר לסבבי קרבות בין צבא לבנון לארגוני הטרור הפלסטינים, שבסופם השתלטו המחבלים גם על מחנות הפליטים בלבנון.
והנה הגענו לשנת 1975 בה החלה מלחמת האזרחים, בין הלבנונים לבין המחבלים הפלסטינים, או כפי שהיו מי שאמרו בלבנון, בין הלבנונים לבין "הזרים שהשתלטו על המדינה", וכרגיל במדינה שעוד לפני שנוסדה הייתה לזירת מאבק בין המעצמות, וכמובן גם בין מדינות האזור, ברית המועצות ובנות בריתה מהאזור, חימשו את הפלסטינים (כן, גם הפעם זה איכשהו נשמע מוכר…) וישראל חימשה ואימנה את הנוצרים (נכון – שוב מוכר) וכמובן שגם סוריה מעורבת, וגם שלחה צבא ללבנון.
מלחמת האזרחים הפכה למלחמת כל בכל, והמחבלים הפלסטינים לא רק עשו את המוות ללבנונים, ובעיקר לנוצרים, כולל בדרום לבנון – בפתחלנד, לא שכחו את ישראל, ירו על ישראל והוציאו פיגועים, כגון פיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף, שהוביל למצבע ליטיני, בו פלשה ישראל לדרום לבנון.
מלחמת האזרחים והרס לבנון נמשכו, וכבר הגענו למבצע שלום הגליל בשנת 1982 ,ששוב ישראל נכנסה
ללבנון, הגיע עד ביירות, וגרמה לעזיבת מחבלי אש"פ וארגוני הטרור האחרים את לבנון.
מלחמת האזרחים נמשכה עד לשנת 1990 ,ישראל נסוגה עד רצועת הביטחון, ובמאי 2000 נסוגה סופית
מלבנון.
אחת התוצאות של מלחמת האזרחים, שינוי מאזן הכוחות של העדות והפלגים השונים בלבנון, הפלישה הישראלית ללבנון, נפילת השאח והמהפכה האסלאמית של חומייני, הייתה הקמתו של ארגון חיזבאללה.
חיזבאללה, ארגון הטרור וקרטל הפשע והסמים, שהחל לאחר נסיגת צהל מלבנון, בהשתלטות על דרום לבנון, ומשם המשיך להשתלט על אזורים אחרים, ונכנס לפוליטיקה הלבנונית, עד שהפך למעשה לארגון טרור שיש לו מדינה, שנציגיו נמצאים בממשלה, ואף מכתיבים את מהלכי הממשלה, ושהפך הלכה למעשה את לבנון, למדינת חסות איראנית.

מילה לסיום
לקראת סיום אזכיר כי לבנון שחגגה לפני יומיים עצמאות, עדיין משמשת זירת מאבק בין מעצמות (ארה"ב
ורוסיה, וגם לסין יש מה לומר בדרכה) מעצמות אזוריות, וכאלו הרוצות להיחשב כמעצמות (איראן, טורקיה, צרפת) וכמובן מדינות השכונה המזרח תיכונית (ישראל, סוריה, ערב הסעודית, קטר, איחוד האמירויות הערביות, מצרים, ומי לא…).
לסיום , שוב נשאל  – האם לבנון היא מדינה עצמאית? האם לבנון הייתה אי פעם מדינה עצמאית?

Lebanon Independence Stock Illustrations – 2,129 Lebanon Independence Stock Illustrations, Vectors & Clipart - Dreamstime

קרדיט: אביעד- ערוץ מבט למזרח התיכון