"אללה יעזור ללבנון"

הציפיות הנמוכות לפריצת דרך פוליטית התממשו כשראש הממשלה המיועד סעד אלחרירי ויתר היום על המנדט שהיה לו עקב מחלוקת עם הנשיא מישל עאון על הרכב הממשלה.

השאלה הנשאלת עכשיו היא מה יקרה בלבנון? קשה אמנם לדעת במדויק אבל כפי שזה נראה ההתדרדרות הכלכלית שלבנון מצויה בה חודשים רק תלך ותעמיק. איתות לכך היא ההיחלשות הנוספת של הלירה הלבנונית עם היוודע דבר כישלון המאמץ הנוכחי.

במצב זה של תוהו ובוהו כלכלי אין לשלול גם התדרדרות במצב הביטחוני הפנימי דבר שעלול להקרין על האזור.

מבחינה פוליטית המשימה הראשונה היא לנסות למצוא מועמד סוני חלופי שינסה להרכיב ממשלה חדשה. כרגע אין מועמדים כך שהמשבר נראה עוד ארוך. לא בכדי התגובה הנפוצה של דמויות מוכרות בלבנון להודעת אלחרירי היא "الله يعين لبنان" כלומר "אללה יעזור ללבנון" וזו כנראה התקווה האחרונה שנותרה בלב הלבנונים…

תמונה

כמה זמן יוכל הצבא הלבנוני להחזיק מעמד?
נוכח העמקת המשבר במדינה, גובר החשש להמשך תפקודו של צבא לבנון שאמור איכשהו לשמור על הסדר ברחובות נוכח הזעם העממי הגובר. קריסת המטבע הלבנוני מביאה לכך ששכרו הממוצע של חייל בצבא אינו עולה על 10 דולר בחודש בעוד שבמונחי השער הרשמי של הלירה השכר מגיע לכ-80 דולר בחודש. במילים אחרות חיילים בצבא לבנון נדחפים אל מתחת לקו העוני ולא נראה שלחלק מהם לפחות תהיה מוטיבציה להמשיך בשירות בטח כשהם מזדהים עם המפגינים שמולם.

לפי הערכות בלבנון, הצבא זקוק מיידית לכ-100 מיליון דולר כדי לממן את הצרכים הבסיסיים של חייליו.

תמונה

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין