האמנם דאעש מראה סימני התאששות במזרח סוריה? לא ממש בטוח!

האם ארגון דאעש מצליח להתארגן צבאית מחדש בסוריה בכלל ובאזור אלבאדיה (המדבר הסורי) בפרט?

בשבועות האחרונים ישנם יותר ויותר דיווחים על הצלחות של הארגון הרצחני כשבסוף השבוע האחרון נמסר כי הצליח להשתלט על מספר כפרים באזור א-רהג'אן, מזרחית לחמאת. כמו כן, לאחרונה הצליח הארגון לבצע את ההתקפות הגדולות ביותר שלו בסוריה מאז חוסל מנהיג הארגון אבו בכר אלבגדדי בשלהי 2019. בהתקפה הראשונה חוסלו כ-30 חיילי צבא אסד, מזרחית לאזור הכפרי של חומס. יומיים אחרי זה הגיעה עוד התקפה כואבת של אנשי דאעש על שיירה של צבא אסד שהסתיימה ב-9 הרוגים מצבא סוריה.

האם אלה סימנים כי הארגון הג'יהאדיסטי לא אמר את מילתו האחרונה והוא יוכל להרחיב את התפשטותו באזורים המזרחיים של סוריה? קשה לדעת.

לפי ארגוני אופוזיציה, משטר אסד "מנפח" את הדיווחים על פעילות דאעש כדי להסתיר את המציאות האמיתית. קרי התנגשויות בין אנשי אסד לבין מקומיים, בעיקר בעלי חוות שעומדים תחת איומי ביזה והשתלטות מצד חיילי אסד. הסבר נוסף הוא שמשטר אסד, ביחד עם בני הברית ממוסקבה, מעצימים את הדיווחים על נוכחות דאעש כדי להגביר את המתקפות באזור על מעוזי אופוזיציה ועל הדרך גם ליצור צידוק נוסף לבחירתו של אסד לתקופת כהונה נוספת (כאילו שלא יזכה לרוב מוחץ גם ככה..).
המסקנה כנראה נמצאת באמצע. לדאעש יש עדיין יכולות במזרח סוריה אבל על בסיס של "כנופיות" ופחות בדמות "צבא מסודר" כמו שהיה בזמן השיא שלו בסוריה ובעיראק.

Bosnia charges two men with fighting for Daesh – Middle East Monitor