חמינאי למערב: הסירו את הסנקציות עלינו

המנהיג האיראני: איננו מתעקשים על חזרתה של אמריקה להסכם הגרעין, ואיננו ממהרים

עם תשומת לב בינלאומית, במיוחד אירופה, להפרות איראן את הסכם הגרעין, המנהיג האיראני, עלי חמינאי, סובר כי פיוס עם המערב לא יביא ליציבות באזור.

למרות זאת הוא קרא למדינות המערב לנקוט פעולה להסרת כל צורת אמברגו שהוטלה על מדינתו, כתוצאה מהסנקציות האמריקניות בשנתיים האחרונות על ידי ממשל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

הסכם הגרעין

היום, יום שישי, אמר המנהיג העליון האיראני כי מדינתו לא ממהרת להחזיר את ארצות הברית להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, אך הדגיש את הצורך בהסרת הסנקציות.

הוא הוסיף עוד בדבריו בטלוויזיה, "אנחנו לא מתעקשים להחזיר את ארצות הברית להסכם, ואנחנו לא ממהרים אליו … אבל הדרישה שלנו להסיר את הסנקציות היא הגיונית."

תמונה של חמינאי עם שני דגמי טילים המוצגים בכיכר טהראן

הגדלת  העשרת האורניום

בהתייחס להגדלת השיעור העשרת האורניום, על פי מה שהכריזה טהראן בשבוע שעבר, אמר, "אם אחרים יישמרו, נחזור להתחייבויותינו."

דובר הארגון לאנרגיה אטומית, Behrouz Kamalondi, איים אתמול להעלות את שיעור העשרת האורניום עד 90% לאחר שטהרן השעתה את התחייבויותיה בהסכם גרעיני. והוסיף בהצהרות לטלוויזיה האיראנית כי מדינתו מסוגלת בקלות להעשיר אורניום ביותר מ -20% ואף עשויה להגיע ל -90%.

זה בא בזמן שהמשקיפים רואים שאיראן מנסה כרגע לשחק על זמן, ומבקשת להעלות את המחיר תוך כדי כך שהיא ממתינה  לזמן המשא ומתן עם הממשל האמריקני החדש.

עם זאת, ממשלתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן רמזה בעבר כי הסכם הגרעין זקוק להתאמות מסוימות, מבחינת הטיפול בבעיית הטילים הבליסטיים ובנקודות אחרות. היועץ לביטחון לאומי של ממשל ביידן, ג'ייק סאליבן , הדגיש כי חייבים לנהל משא ומתן על תכנית הטילים  של איראן לפני החזרה להסכם הגרעין.