אמנסטי אינטרנשיונל: טורקיה חייבת לחקור השלכת 2 כורדים ממסוק צבאי שלה

הרשויות הטורקיות צריכות לחקור טענות לעינויים והתעללות בשני כפריים, אוסמן שיבאן (50) וסווסט טורגוט (55), שהושלכו ,לכאורה ,ממסוק לאחר מעצרם על ידי הז'נדרמיה הטורקית ב -11 בספטמבר, כך אמר ארגון אמנסטי בהצהרה  לציבור ביום שישי.

בהצהרה נאמר כי אמנסטי אינטרנשיונל מצא כי ההאשמות אמינות מכיוון שדיווחים רפואיים מצביעים על כך ששני הגברים נפצעו בעקבות נפילה מגובה.

שיבאן וטורגוט הם תושבי כפר מצ'אטאק שבמחוז ואן המזרחי. ב -11 בספטמבר התרחש בסביבת קטאק התנגשות בין צבא טורקיה לחברי מפלגת הפועלים הכורדיסטנית (PKK) , המוגדרת כארגון טרור על ידי טורקיה, האיחוד האירופי וארצות הברית. השניים עבדו בשדותיהם ביום האירוע.

על פי דיווחי עדי ראייה שדיווחו עורך דינם, קבוצת חיילים הגיעה לכפר בכדי לבצע בדיקות תעודת זהות והם עצרו את טורגוט בטענה שהוא שחוד, בזמן שעבד בשדות. בין 15 ל -20 ז'נדרמים הגיעו לכפר בפעם השנייה בשעות אחר הצהריים המאוחרות וביקשו את זיבאן, לאחר שהזדהה הוא נעצר בגין סיוע ,לכאורה, לקבוצת טרור.

הז'נדרמים לקחו את שני הגברים ברגל, מעל גבעה שם חיכה מסוק בקרחת יער. קבוצה של תושבי כפר עקבה אחר הז'נדרמים והתבוננה בזוג שהוכנס למסוק, שמיד אחר כך טס משם. משפחותיהם לא שמעו מהן יומיים, לאחר שעזבו עם הז'נדרמים.

קרובי משפחה קיבלו שיחה מהז'נדרמריה ב -13 בספטמבר וביקשו את מספר תעודת הזהות של סרבט טורגוט, אך ציינו שהוא לא נמצא עם הז'נדרמריה. מאוחר יותר באותו יום, נודע לבני משפחותיהם של שני הגברים כי שניהם נמצאים ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים הורן , שם, נכון ל -28 בספטמבר, טורגוט עדיין במצב קשה מורדם ומונשם. הדו"ח הרפואי שלו מתייחס לחבורות בעיניים ובאוזניים ושחיקה בידיים ובחלל החזה בעקבות "נפילה".

אמנסטי אינטרנשיונל הודיעה כי היא "מודאגת עמוקות מההאשמות הקשות על עינויים והתעללות אחרת ומהטענה המזעזעת כי הם הושלכו מהמסוק". "כלב השמירה" של הארגון לזכויות אדם דחק בממשלת טורקיה לחקור את הטענות "חקירה מהירה, עצמאית ונטולת פניות " ולהביא לדין את החשודים בביצוע העינויים ,לכאורה ,או התעללות אחרת, ולערוך משפט הוגן.

אחיו של טורגוט, נייף טורגוט, אמר כי ביקר את אחיו פעמיים בבית החולים וכי הוא עדיין במצב קשה עם דימום מוחי. "אחי היה מפוחד ובכה, הוא אמר שהם היו מכוסי עיניים כשנזרקו מגובה."

נאיף תורגוט טען כי הוא נקרא ארבעה ימים לאחר האירוע. גבר לא מזוהה אמר לו שהוא ראה שני אנשים נזרקים מהמסוק עם רדת החשכה. "הוא אמר שמצפונו אינו מאפשר לו לשתוק."

הדו"ח הרפואי של שיבאן – Şiban מתייחס לפגיעה אפשרית בצוואר, חבורות במרפקים ובברכיים וחבורות קשות בשתי העיניים. עורך דינו אמר לאמנסטי אינטרנשיונל כי הוא סובל מאובדן זיכרון חלקי אך אמר למשפחתו כי הם הוכו על ידי הז'נדרמרים. שיבאן שוחרר מבית החולים ב -20 בספטמבר.

שיבאן נלקח לבית חולים צבאי ב -22 בספטמבר על ידי עשרות ז'נדרמים, לדברי עורך דינו. הוא נבדק לגבי COVID-19 וקיבל דו"ח רפואי לפיו הוא אינו כשיר למסור הצהרה רשמית לרשויות.

לשכת מושל ואן הוציאה הודעה מיום 21 בספטמבר בהתייחס למקרה במסגרת המבצע הצבאי, לפיה טורגוט נמצא בסביבת המבצע "על המשמר ופועל באופן חשוד. הוא נפל ופצע את עצמו על כמה סלעים בזמן שברח, לאחר שסירב למלא פקו'ה לעצור, ונתפס למרות שהתנגד למעצר ועוכב על פי הנוהל. "

על פי לשכת המושל, הם מאמינים כי שיבאן סייע לחברי ארגון הטרור.

ההצהרות סותרות את גרסת האירועים שסיפרו תושבי הכפר שהיו עדים למעצרים וקבעו כי שני הגברים היו בריאים בעת העלייה למסוק, כמו גם הדיווחים הרפואיים של בית החולים.

חקירות טענות הכפר כפופות לצו סודיות, כלומר עורכי הדין אינם יכולים לגשת לתיקים הנוגעים ללקוחותיהם. אמנסטי אינטרנשיונל התייחסה לצו זה ואמרה שלמרות שקיימים היבטים מסוימים בחקירה שהרשויות עשויות לטעון באופן לגיטימי שדורשים הגבלות דיווח כלשהן, יישום גורף של צו סודיות עלול לפגוע בזכותם של קורבנות העינויים לכאורה ומחלות אחרות. טיפול משפטי והזכות לצדק.

אמנסטי אינטרנשיונל גם קראה לרשויות להבטיח כי לזיבאן ולטורגוט תהיה גישה לסיוע משפטי הולם במהלך החקירה והתביעה.