רוסיה כופה הסדר על טורקיה שיחלק את השלל הלובי. תנאי ההסכם שנחתם

טורקיה פינטזה להשתלט על אוצרות הטבע הרבים של לוב המוערכים במאות מיליארדי דולרים ולנכס אותן לעצמה ואם אפשר מבלי להתחלק עם אחרים.

לשם כך היתה טורקיה להשקיע בממשלה החוקית של לוב מיליארדי דולרים בציוד ובייעוץ צבאי , ואף במשלוח לוחמים על חשבונה לעזרת הממשלה המוסכמת מתוך הבנה כי מדובר בהשקעה קטנה יחסית מול תשואה פנומנאלית .

אלא שהדוב הרוסי , הרעב אף הוא עקב משברים כלכליים בלתי פוסקים והמשך ירידת מחיר הנפט , המקור המרכזי של הכנסות המשטר הרוסי , החליט שגם לו מגיע חלק מאוצרותיה באין סופיים של לוב.

מאחורי הקלעים הפעיל ממשל פוטין לחץ פוליטי וצבאי עצום על טורקיה שתסכים לחלוקתה של לוב תחת הסכם לממשל משותף בין הממשלה החוקית לבין כוחותיו של הגנרל חפתר הנתמך על ידי הרוסים עצמם.

לאחר שהתברר כי מצרים "מוכנה" להיכנס עם צבאה לעומק לוב על מנת לסלק את הטורקים מהמדינה , והצהרות הטורקים כי הם מוכנים לאתגר, הבינה רוסיה כי המזרח התיכון יכול להיקלע למלחמה בין 2 צבאות חזקים ויעמיד בסכנה את הנכסים האסטרטגים של הרוסים באזור , והיא החליטה לפעול.

רוסיה גררה את טורקיה אל שולחן הדיונים ואילצה אותה לחתום על הסכם שיביא פתרון בדרכי שלום ללוב תוך וויתור על הבלעדיות שהיא רצתה לגבי מדינה זאת .

משרד החוץ הרוסי הצהיר כי "יש הסכם רוסי-טורקי להמשך המאמצים ליצירת תנאים להפסקת אש ארוכת טווח בלוב, וקיום דיאלוג פוליטי בהתאם להחלטות ברלין"

על פי מקורות חוץ תנאי ההסכם הטורקי-רוסי בלוב הוא כדלקמן:

*- הקמת קבוצת עבודה משותפת.
*- המשך המאמצים לעבר הפסקת אש בר קיימא בלוב.
*- לקדם דיאלוג פוליטי בין 2 הצדדים הלובים הנלחמים ביניהם בהתאם להחלטות וועידת ברלין.
*- להבטיח מסדרון הומניטרי בטוח לסיוע לתושבי המדינה.
*- שמירה על ריבונות לוב, עצמאות, אחדות ושלמותה הטריטוריאלית.
*- הכרה בחוסר היכולת לפתור את המשבר באמצעים צבאיים, מבלי להזניח את הצורך להתעמת עם "טרור".
*- לפתוח קו חם בין שתי המפלגות.

במילים אחרות הלחימה עוד תימשך על אדמת לוב ורבים ימותו בקרבות חסרות התוחלת אך אט אט הלחימה תעבור לשולחן הדיונים שם יקבע גורלה של לוב וכיצד יחולקו משאביה בין המעצמות האזוריות והגדולות.

רוסיה השיגה לעצמה דריסת רגל אסטרטגית מדרום למדינות נאט"ו ובכך היא הצליחה להשלים איגוף של מדינות הארגון מ-3 כיוונים מה שכמובן מעורר חשש אצל ראשי הארגון שתמכו בטורקיה במאבקה בלוב.

רוסיה גם הצליחה להבטיח לעצמה נתח שמן מאוצרות הטבע של לוב , מה שלא היה בידה בעבר .

 

כתיבת תגובה