ממצאים באתרים הסעודים שהותקפו מקשרים את המערכות התוקפות לאיראן

נחשף כיצד הצליח האו"ם להוכיח משפטית כי טילים והכטב"מים המתאבדים  שפגעו במתקני הנפט בסעודיה מקורם מאיראן.

ראיית הזהב המשפטית שהובילה את פקחי האו"ם לקבוע חד משמעית כי הטילים של איראן הם שפגעו בשדות הנפט בסעודיה שנה שעברה. מעבר לכל ספק הוכיחו חוקריי האו"ם כי הטילים האיראניים הללו מכילים סוג מסוים של ג'ירוסקופ שנמצא בשבריי טילים איראנים אחרים שנמצאו אף הם לאחר התקפות על סעודיה בשטח. אותם ג'ירוסקופים הזהים לאלו שנמצאו בסעודיה, נמצאו גם בציוד צבאי איראני שנתפס במשלוחים ימיים שנעצרו ע"י צבא ארה"ב וכן נמצאו בשברי כטב"מים איראנים שהופלו בשמי אפגניסטן.

"הג'ירוסקופ הזה … ראינו אותו מספיק פעמים בציוד המיוצר ע"י איראן כדי להיות מסוגלים לומר בביטחון שנוכחותו במוצר המיוצר על ידי החות'ים מרמז כי החומר סופק מאיראן," אמר מומחה לחימוש לסוכנות הידיעות אי-פי.

ראש המשלחת של איראן לאו"ם סירב להגיב מידית לשאלות של סוכנות הידיעות  AP.

הכטב"מ – קאסף -1 של החות'ים נושא את הג'ירוסקופ V10, שהוא "זהה" לזה שנמצא במל"ט אבביל -3 מתוצרת איראן, שעל פי הדיווחים, לוחמי קבוצות הג'יהאדיסטים של דאעש לכדו בעיראק. מומחי כלי נשק מצאו את גרסת ה- V9 של הגירוסקופ במל"טים, או כלי טיס אוויריים בלתי מאוישים, ששימשו במתקפה בספטמבר על אזור אבקאיקבסעודיה שם נמצא מתקן לזיקוק נפט של סעודיה – כך נכתב בדו"ח האו"ם.

"על פי מומחים למל"טים הבקיאים בטכנולוגיה זו, ג'ירוסקופים אנכיים כאלו לא נמצאים בשום מל"ט אחר מאשר באלה המיוצרים על ידי איראן", נאמר בדו"ח מיוחד  שמומן על ידי האיחוד האירופי וממשלות גרמניה ואיחוד האמירויות הערביות.

האו"ם מסר גם כי מומחיו ראו את הג'ירוסקופ V9 שהוצג בוושינגטון ,בתצוגה צבאית, בו הוצג כטב"מ "שאהד-123" איראני שגורמים אמריקאים אומרים כי תפסו באפגניסטן באוקטובר 2016, לאחר שנחת נחיתת חירום שם.

*- תפקידו של הג'ירסקופ הוא מדידת התאוצה הזוויתית של הטיל לצורך ניווט והנחיה.

שברי מערכות הנשק שתקפו אתרים בסעודיה:

Illustrative: The Saudi military displays what they say are an Iranian cruise missile and drones used in recent attacks on its oil industry at Saudi Aramco's facilities in Abqaiq and Khurais, during a press conference in Riyadh, Saudi Arabia, September 18, 2019. (AP Photo/Amr Nabil, File)

קרדיט : מאיר בר מקבוצת נציב . קרדיט לתמונה :  (AP Photo/Amr Nabil, File)

כתיבת תגובה