דונלד טראמפ קורא לבעלות הברית לעזוב את העסקה הגרעין עם איראן

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, קרא לבנות ברית וצדדים אחרים החתומים על הסכם הגרעין עם משנת 2015 להצטרף לארצות הברית בנטישת ההסכם ולקיים סדר חדש.

עם זאת, קריאתו של טראמפ לא נענתה, זאת כאשר מעצמות אירופה, יחד עם סין ורוסיה, במקום להתלכד אחרי ארצות הברית הם מאמינים שחיוני להגן על הסכם הגרעין כדי לקיים יציבות עולמית.

עסקת הגרעין, המכונה JCPOA, עומדת על סף קריסה זאת כאשר אירופה נאבקה לעקוף את הסנקציות האמריקאיות, ויתרה מכך, איראן צמצמה את התחייבויותיה בהסכם הגרעין, בנוגע להעשרת אורניום לרמות גבוהות יותר.

"הגיע הזמן שבריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין יכירו במציאות הזו", כך אמר טראמפ ביום רביעי תוך שהוא מכריז על סנקציות יותר מחמירות נגד איראן, זאת בתגובה לתקיפת הטילים האיראניים על שני בסיסים של ארצות הברית בעיראק.

"עליהם להתנתק משרידי עסקת איראן – או JCPOA – ועלינו כולנו לעבוד יחד למען הסכם עם איראן, שהופך את העולם למקום שלו ובטוח יותר", כך אמר טראמפ.

"עלינו גם לעשות עסקה המאפשרת לאיראן לפרוח, לשגשג ולנצל את הפוטנציאל העצום הבלתי מנוצל שלה. איראן יכולה להיות מדינה נהדרת", הוסיף טראמפ.

למרות בקשתו של טראמפ אף אומה טרם נסוגה מההסכם – בעקבות המתחים האחרונים קיימו שרי החוץ של האיחוד האירופי ישיבת חירום נדירה בבירת בלגיה, בריסל.

לאחר ארבע שעות של שיחות אמר הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני ביטחון ומדיניות חוץ, ז'וסף בורל, כי השרים "מאמינים בתוקף שהאינטרס שלנו הוא לשמור על הסכם הגרעין ככל האפשר".

בתוך כך, השאלה שנותרה היא עד כמה רחוק יכול האיחוד האירופי להתקדם עם הסכם הגרעין המעורפל, ועד כמה טראמפ יהיה מוכן ללכת רחוק, כמו גם באיזו דרך הוא יבחר במאבקו נגד מעצמות אירופה, כדי שיתאימו מחדש את גישתן לזו של ארצות הברית.

כזכור גרמניה כבר דחתה , אחרי אנגליה, את הבקשה האמריקאית.

גם איראן פנתה למדינות אירופה שלא להענות לבקשה האמריקאית:

 

כתיבת תגובה