גם בישראל כבר מודים: איום איראני ישיר על השייט במצרי באב אלמנדאב

לפני כחודש פרסם האתר נציב.נט כתבה תחת הכותרת: "הים האדום – אזור מלחמה!"

היום כבר חודרת ההכרה לרבדים רבים בחברה הישראלית כי האיום נמצא לפתח ביתנו.

בזמן שאיראן מבקשת למצוא את דרכה החוצה מהסנקציות הכלכליות שארה"ב מטילה עליה, היא מנסה לחלץ את עצמה גם באמצעות תפיסת מכליות במצר הורמוז.

בכיר ביטחוני ישראלי הזהיר כי ישראל תהיה חשופה מאוד במידה ואיראן תרחיב את הטקטיקה הזו למצר אסטרטגי נוסף.

פרופ' שאול חורב, קצין צה"ל בדימוס בדרגת תת-אלוף, העומד בראש מרכז המדיניות הימית והמחקר האסטרטגי באוניברסיטת חיפה, ציין כי באוגוסט האחרון תקפו המורדים החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, שתי מכליות נפט סעודיות במצר באב אל-מנדב, הנמצא בכניסה הדרומית לים סוף.

אירוע זה הניע את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להזהיר ישירות את איראן על כך שהיא מבקשת לחסום את המצר האסטרטגי, נתניהו הזהיר, בזמנו, כי ישראל ו"הקואליציה הבינלאומית הנחושה" ימנעו זאת.

שליש מהסחר העולמי של ישראל מתנהל עם המזרח הרחוק, ציין חורב, מסחר של מיליארדי דולרים עוברים דרך מצר באב אל-מנדב, ולכן ישראל "צריכה לדאוג" למה שמתרחש שם.

בסקירה אסטרטגית, שהתקבלה לאחרונה על ידי מרכז המחקר הימי שהוא עומד בראשו, חורב דאג כי ישראל תגבש אסטרטגיה כוללת להתמודד עם האיום:

"באמצעות קואליציה ימית עם כוחות מערביים הפועלים באזור, או באופן עצמאי".

חורב, שהיה מפקד שייטת הצוללות, מפקד שייטת ספינות הטילים וסגן מפקד חיל הים, ציין בראיון כי ישראל אינה מפליגה למצר הורמוז, עם זאת, ציין חורב: "ישראל מפליגה דרך מצר באב אל-מנדב".

"ואנחנו פגיעים שם. [איראן] יכולה לכוון אלינו ישירות", הוא הזהיר.

חורב, בן ה-72, שמשנת 2007 ועד 2015 כיהן כראש הוועדה לאנרגיה אטומית, אף הזהיר בראיון גלוי ונרחב, כי מנגנון השמירה הגרעיני של האו"ם, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אינו מסוגל לסכל את תכנית הנשק הגרעיני הסמויה של איראן, ובמידה והמשטר בטהרן יחליט להשיג נשק גרעיני הוא יגיע לשם, חורב גם טען ש-א יכולה להיות ודאות כי לאיראן כבר אין נשק גרעיני".

*-קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה