הים האדום – אזור מלחמה!

ב-9 ליולי 2019 הצהיר הדובר הרשמי של כוחות הקואליציה- "ברית התמיכה בשלטון הלגיטימי בתימן" הקולונל טורקי אל-מליכי כי מפקדת הכוחות המשולבים של הברית לא יהססו להגיב לניסיונות של המיליציה הטרוריסטית -החות'ים,הפועלים בגיבוי איראן, לתקוף את הספנות הימית המשרתת את הסחר העולמי.
מליכי אמר שהחות'ים מפרסמים מידע כוזב דרך מערכות התקשורת שלהם ויש בידו מידע להוכיח זאת וכי החות'ים נכשלו בבוקר ה-8 ליולי בניסיונם לתקוף ספינה מסחרית באמצעות סירה ממולכדת הנשלטת מרחוק בדרום הים האדום.

כמו כן פרסם הדובר הסעודי את התמונות הבאות של אותה סירת תופת שניסתה לפגע בנתיבי הסחר האזרחי בים האדום. בתמונות נראית גם אותו דגם של סירת נפץ בעלת פרופיל נמוך שניסתה לפגע בנתיבי הסחר הימיים בים האדום ב-7 לספטמבר 2018 אך נחשפה בזמן וסוכלה.

התמונות:

הדובר הצבאי הסעודי אישר כי כוחות הקואליציה הערביים בראשות סעודיה הצליחו להשמיד את סירת התופת לפני שהצליחה לבצע את זממה.

השמדת הסירה:

הסעודים העריכו עוד כי האיראנים הם שעמדו מאחורי ניסיונות הפיגוע בים האדום הן ב-2018 והן לפני שבוע באמצעות אניית הפיקוד והשליטה "סאוויז" האיראנית שהתמקמה בחופי אפריקה ,עוד בשנת 2017 , מול נמל חודיידה התימני הנמצא בצפון מערב המדינה ונמצא בשליטה של המיליציה החות'ית הנאמנה לאיראן.

לדעת הסעודים הספינה האיראנית ,שעל סיפונה צולמו סירות תקיפה מהירות ,מתצפתת על כל התנועה הימית האזרחית ממצרי באב אלמנדאב וצפונה,הן לנמלים הסעודים,הן לנמל אילת והן על הספינות שעושות דרכן לתעלת סואץ בדרכן לים התיכון ולנמלים אירופים.

אניית הפיקוד והשליטה האיראנית סוויז:

אלא שפגיעתה הרעה של האנייה האיראנית נמשכת גם בעצם ימים אלו תוך שהיא מאיימת של שלום נתיבי השייט האזרחי בים האדום ויש לה גם תפקיד במשבר הסביבתי העצום ההולך ומתפתח ליד נמל חודיידה והמוגדר בפי מומחים "הפצצה האטומית הסביבתית".

לפני  שנים נתקעה מכלית נפט אירנית באחד החופים שבאזור כשעל סיפונה כמיליון חביות נפט. לאחר שהתברר שלא ניתן לחלצה במחיר סביר היא ננטשה יחד עם מטענה.

מיקום האנייה הדולפת בחופי תימן:

אלא שבתקופה האחרונה מדווח האו"ם כי הספינה החלה לדלוף וכרגע כמויות קטנות של נפט מהאנייה נשפכים ליד אך יש חשש כי לאור זאת שאין מי שדואג לתחזק את האניה יש חשש להצטברות גזים במכלי הנפט הדולפים וצריך רק ניצוץ קטן שיפוצץ את המכלית לרסיסים ויגרום למיליון חביות נפט להישפך לים. אם זה יקרה,להערכת האו"ם אסון סביבתי עצום ממדים,שטרם נראה על פני כדור הארץ יקרה לאורך כל חופי הים האדום וים סוף עד נמל אילת וכן החופים עד תעלת סואץ.

האו"ם הודיע כי השיג תקציבים לתיקון הדליפה במכלית הנטושה וכן לביצוע מספר פעולות מניעה שינטרלו את הפצצה המתקתקת הזאת ,אך המיליציה החות'ית בתימן לא מאפשר לצוותי תיקון להגיע על האניה. מיותר לציין כי מאחורי הסירוב החות'י ישנה הוראה איראנית שלא לאפשר זאת ולהשאיר את "הפצצה האטומית הסביבתית" לתקתק ולאיים עד שגורם כלשהו "ינדב" ניצוץ אש שיעלה השמימה את המכלית ויגרום לאסון סביבתי שיהיה גדול פי 4 מהאסון וואלדז שבאלסקה שנגרם ע"י חברת הנפט האמריקאית-אקסון.

היות והים האדום נחשב ים סגור הרי ששיקומה אחרי האסון יהיה כמעט בלתי אפשרי.

גם ממשלת תימן פנתה לכל העולם והזהירה מפני אסון סביבתי עצום ממדים בגלל המכלית הדולפת.

לאור האמור לעיל נראה כי כבר כיום זורמת התנועה הימית האזרחית במימי הים האדום כמו באזור מלחמה. כלומר או תנועה בשיירות מאובטחות או תנועה המתבצעת רק אחרי "פתיחת ציר" ע"י גורמים צבאים ידידותיים.

גם ישראל לא פתורה מהדאגה להשארת הציר הימי פתוח לאניותיה היות ורוב חומרי הגלם שלה מגיעים דרך נתיבים אלו.

בעבר פרסמו מקורות זרים כי לישראל יש בסיס מודיעין בהרי אריתריאה וכן בסיס ימי ששכרה בחופי אפריקה שבים האדום והם נועדו לסייע באבטחת הנתיבים האסטרטגיים המובילים לישראל.

ההערכה היא כי האירועים שיקרו במיצרי הורמוז יקרינו ,באופן מידי, גם על מיצרי באב אלמנדב לאמור במקרה של פרוץ מעשי איבה עם האיראנים הם יעשו מאמץ לחסום את השייט בים האדום והם כרגע אוספים מספיק "כלים" לארז הפעולה שלהם כדי להצליח בכוונתם. לא נכון יהיה להמעיט בערכם!!

כתיבת תגובה