השבוע שבין ה-7.6.19 ל- 13.6.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

יהודה, שומרון ועזה נכנסו לתקופת בחינות הבגרות. תקופה המתאפיינת לרוב בריסון האלימות. למרות זאת, בחמא"ס מאיימים בהסלמה בקרוב, והגבירו את שיגור בלוני הנפץ והתבערה, תוך אפשרות לחזרה מלאה למעגל האלימות.

הרש"פ בדריכות, ומסלימה את ביטויי הזעם, על רקע ההשתתפות הערבית הנרחבת בועידת בחרין, והכרזת שגריר ארה"ב בישראל, לפיה לישראל יש זכות לספח חלקים מאיו"ש.

קשיים בנhסיון לחדש את דיאלוג פת"ח –חמא"ס, למעט אנשי דחלאן שגיבשו הסכם פיצויים הדדי בינם לבין חמא"ס. ברקע, קיימו אנשי דחלאן מפגן כח ענר ברפיח שברצועה. מנגד, הפסידו אנשי הפת"ח, לראשונה זה עשרות שנים את שליטתם בועד
עובדי אונר"א בלבנון.

על רקע משבר כספי המסלקה, הרש"פ שבה ומאיימת במיטוט המשטר באיו"ש.. ברקע,גילויי ביקורת נקודתיים בנושא השחיתות של ממשלת הרש"פ, מביאה את מנגנוני הבטחון לנקוט במעצרי מנע. מנגד דיחררה הרש"פ באיו"ש פעילה בארגון דאע"ש.

ובהרחבה:

לאחר סיום חג "עיד אלפיטר", נכנסו שטחי יהודה ושומרון ועזה להשפעת אלמנט ממתן חדש, והוא בחינות הבגרות שהחלו בשבת – 09 יוני, וצפויים להימשך עד סוף יוני. יצויין, כי בחינות הבגרות משמשות מרכיב משמעותי בקביעת גורל צעירים הפלסטינים, ועתידם, ולכן נשמר שיתוף הפעולה בין הרש"פ לחמא"ס,ובין עזה לאיו"ש בניהול בחינות הבגרות.

הנה תמונות מביקור בכירי החמא"ס באולם בחינות בעזה:

ברוב השנים, תקופת בחינות הבגרות מביאה למיתון מסוים בפעילות האלימה, אך לא תמיד כך הם פני הדברים, והשנה מאיימים פעילי מצעד השיבה ומעוררי האלימות ברצועה, להביא להסלמה מחודשת בטענה שישראל לא עומדת בהתחייבותה להקלות, בדגש על הכנסת סחורות העלולות לשמש את תעשיית הנשק ברצועה.
כתוצאה מכך, נמשכת ומתגברת תופכת שיגור בלוני התבערה, כאשר חמא"ס מאיימת לשגר גם בלונים עם חומרים מסוכנים ורעילים. לצד זאת מאיימים אנשי החמא"ס בהסלמה של ממש לקראת מצעד השיבה השבועי ביום שישי הקרוב, מצעד שיעמוד בסימן: לא לסיפוח הגדה", על רקע הכרזת השגריר האמריקאי פרידמן לפיהם ישראל זכאית לספח חלק מאיו"ש, אך לא את כל השטח. בחמא"ס קראו לרש"פ לשתף עימם פעולה בהתנגדות ליוזמה האמריקאית. ברש"פ לא מתלהבים אך יוצאים בגינוי חריף לדברי השגריר בעצמם, והגדיל לעשות שר החוץ מאליכי, שאיים שהרש"פ תפנה לבית הדין הבינ"ל בהאג בנושא זה.

ברקע, הרש"פ מוצאת עצמה מבודדת בעולם הערבי, כאשר כמעט כל המדינות הסוניות, ובכללן ירדן ומצרים, הודיעו שייטלו חלק בוועידה לפיתוח כלכלי בבחריין, שתכונס ב- 25 יוני. על רקע זה קוראים גורמים פלסטיניים לקיום פעילות מחאה נגד הועידה.

ועוד במישור היחסים עם ארה"ב: חמא"ס גינתה את ההחלטה האמריקאית להסגיר לישראל את עבדאללה אלאשקר, מי שהיה בעבר מועמד מטעם עצמו ליו"ר הרש"פ. אלאשקר ריצה 11 שנות מאסר בכלא האמריקאי, בשל פעילותו בקרן הולילנד שאספה כספים למען החמא"ס ומוסדותיה. עם סיום תקופת מעצרו היה אמור להיות מוסגר לישראל, אך בית המשפט בוירג'יניה עיכב את ההסגרה.

במישור הביi ארגוני, לא נרשמה התקדמות של ממש בניסיונות לחדש את הדיאלוג חמאס – פת"ח בקהיר, בניגוד להודעות לפני החג, לפיהם המודיעין המצרי חותר לכך. ברקע, אסירי הגא"פ מאיימים לפתוח בשביתת רעב לאחר שהרש"פ קיצצה את הקצבאות למשפחותיהם. מנגד, דווח על הסכם בין מחנה דחלאן בפת"ח לחמא"ס לתשלום פיצויים למשפחות הקרבנות של עימותי חמא"ס – פת"ח ביוני 2007,בעקבותיהם השתלטה החמא"ס על הרצועה.אנשי דחלאן קיימו מפגן כח ענק ברפיח, לציון 6 שנים למות מייסד ה"שביבה" ברצועה, ומורם הרוחני: "אבו עלי" שאהין.

הנה תמונות:

ברקע לדברים, שואבים אנשי החמא"ס עידוד מנצחונם, יחד עם נציגי הזרם העצמאי, בבחירות לועד עובדי אונר"א בלבנון שנערכו השבוע, לראשונה מאז שמתקיימות בחירות לראשות הועד. בחמא"ס רואים בכך ביטוי מובהק להתחזקות המעמד הציבורי של תנועתם, וקוראים לפת"ח להסיק מסקנות מכישלון זה.

ובאיו"ש: בשכם התפתחו חילופי ירי בין אנשי במ"ס לחיילי צה"ל במהלך פעילות מבצעית, וכתוצאה מכך, נפצע איש במ"ס. בסופו של דבר נדרשו אנשי הבמ"ס להיכנס למפקדתם ולהישאר בה עד לסיום הפעילות, מה שיצר חרושת שמועות על נסיון ישראלי לחדור למבנה.

הנה כתבה בנושא:

במישור הפנימי: הרש"פ ממשיכה במדיניות של דחיית כספי המסלקה מישראל כל עוד מקוזזים מהם הכספים למשפחות המחבלים, וכתוצאה מכך, היא מנהלת מדיניות של קיצוץ השכר לעובדי המנגנון הציבורי, ועיכוב תשלום לספקים, תוך ניסיון ליצור איום בקריסה מבית. על רקע זה, נשמעים וגוברים קולות הביקורת על השחיתות ברש"פ, לאחר הפרסום אודות העלאת שכר השרים ב- 67%.

על רקע זה עלו גם פרסומים על שחיתות של מספר בכירים ברש"פ, ובראשם חסין אלשיח', הממונה על התיאום האזרחי. גורמים בשמאל הפלסטיני באיו"ש ניסו לקדם מחאה עממית סביב עניין השחיתות, והופתעו שמנגנוני הרש"פ עצרו חלק מהם עוד בשלב ההתארגנות.

מנגד, שחררו מנגנוני הרש"פ את אלאא' בשיר, הפעילה האסלאמית מהכפר ג'ינצאפוט שבגזרת קלקיליה. זאת, פחות משבועיים אחרי שפורסם שהיא התנדבה לבצע פיגוע התאבדות עבור דאעש. בתמורה לשחרור נאלצה בשיר להפקיד ערבות כספית של 2000 דינר ירדני.

ובהקשר אחר, הכפר זאויה מנפת סלפית, כפרו של הרומח מאריאל, חוה השבוע רצח נוסף, הפעם בתוך משפחה מקומית, כאשר צעיר רצח את דודתו ודקר את אביו. בנוסף, נרצח צעיר במחנה הפליטים בלאטה, רצח נוסף היה בשכונת עין אום אלשראיט באלבירה, ככל הנראה על רקע כבוד המשפחה. ברקע מפרסמת המשטרה הפלסטינית דו"ח מסכם, לפיו, בכל רמדאן, 5 מקרי רצח, ו- 502 תגרת אלימות עם 340 פצועים. איך מסתדרים הנתונים עם 3 מקרי רצח רק בשבוע האחרון? הפתרון אצל דובר המש"פ.

בתחום השלטון המקומי נקבע, כי ב- 13 יולי תקיימנה בחירות חוזרות למוסדות השלטון המקומי ב- 17 כפרים ועיירות ברחבי איו"ש, דוגמת בית סוריק וחזמה במחוז ירושלים קפין בגזרת טול כרם קבלאן בשכם ועוד.

ובירושלים- הכנסיה היוונית אורתודוכסית גינתה את החלטת בג"ץ לאשר את הסכם המכירה של נכסיה בשער יפו, לאחר 16 שנות מאבק משפטי שכלל את הדחת הפטריארך הקודם. בגילוי דעת מטעמה מכריזה הכנסייה שתמשיך להיאבק במישור הדיפלומטי והבינלאומי לביטול המכירה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

יעקב סבג

כתיבת תגובה