המצב הפוליטי בלבנון

מספר מתנגדי חיזבאללה מקווים שהשלב הבא יראה יותר לחץ אמריקאי על איראן ועל החיזבאללה. להערכתם, הדבר יוביל את המפלגה לוויתורים פנימיים בתחומי הפוליטיקה, הביטחון והמנהל.
למעשה, האמריקאים להוטים להראות רצינות בעימות שלהם עם חיזבאללה, על ידי העלאת סנקציות כספיות כדי לייבש את מקורות המימון. הם גם שולחים מסרים לכל הכוחות הפוליטיים שהסנקציות האלה ילכו ויתעצמו. לאחר שהיו מוגבלים לאנשי לחיזבאללה ומוסדותיה, בינתיים היא התפשטה לקרובים אליה, והיום היא כוללת כמה מהמקושרים אליה, ומאוחר יותר תגיע למעגל רחב יותר.
להערכתם, הנשיא מישל עאון והתנועה הפטריוטית החופשית, וכן נבי ברי וסעד חרירי, שלושה ראשי המפלגות האלה מקיימים קשרים הדוקים עם האמריקנים, והן מבינים שבעימות שיהיה בין ארה"ב לאיראן לבנון לא תוכל לעמוד בהרס שיהיה בלבנון. אפילו חיזבאללה עצמו יודע שאופי מעמדו בלבנון מחייב אותו לשמור על מידה מסוימת של "דו-קיום" עם וושינגטון.
ולכן הוא נמצא בין הפטיש לסדן.
במהלך 14 השנים האחרונות, האמריקנים לא שינו את כללי המשחק. הם הניחו למשוואה הפוליטית בלבנון לקבוע את מיקומו ותפקידו של חיזבאללה. כי הם עוסקים בממשל שהן חלק ממנו, ובמשרדים שהם מנהלים.

בשנתיים האחרונות, הלחץ האמריקני על איראן וחיזבאללה היה גבוה על מנת לשתק את הזרוע הפיננסית, הצבאית והביטחונית של חיזבאללה. אך מקורותיו מעידים כי לחצים אלה לא גרמו לו נזק ממשי, ותכניותיו הבסיסיות לא נפגעו.
האמריקאים עבדו קשה כדי למנוע מחיזבאללה להחזיק בגוש בפרלמנט הנוכחי, אך הוא זכה ברוב. ואז התאמצו לפחות למנוע מהם מלהחזיק במשרדי הממשלה שמהם יוכלו להשתמש כדי לפרוק לחצים פיננסיים ,
הכוחות הפוליטיים הלבנוניים ביקשו לתווך בוושינגטון, באמצעות משלחות אינטנסיביות, כדי לשכנע את וושינגטון לעכב את הסנקציות שלה בטענה כי הסנקציות עלולות למוטט את לבנון לפני שהם ימוטטו את חיזבאללה.
ואכן, לוושינגטון אין כל עניין למוטט את לבנון ולחשוף אותה לסיכון של משבר פיננסי, שהוא פוליטי ואולי גם ביטחוני. היציבות הלבנונית נותרה אחד מעמודי התווך של המדיניות האמריקאית במזרח התיכון לכמה צרכים … בכל מחיר.

לכן, האמריקאים מעלים את לחצם על חיזבאללה, אבל הם עוצרים אותו בגבולות היציבות הלבנונית. מנגד, מניות של חיזבאללה עם איראן מבוססות ויציבות על אפם וחמתם של האמריקאים
אז מה רוצים האמריקנים היום מחיזבאללה? רק דבר אחד שתתנהג כמפלגה ולא ככוח צבאי של איראן.
באשר לוושינגטון, אין בעיה בנוכחות מפלגה שיעית חזקה ופעיליה, הם מתנגדים רק בגלל היותה חלק מהמנגנון האידאולוגי והצבאי של איראן, ובאיזה סיכונים אסטרטגיים שהיא מציבה בפני ישראל. לכן, האמריקאים פועלים לחלץ את הכוח הרב ביותר מידיה של המפלגה: לנתק את נתיב הנשק (ישראל מבצעת את הפשיטה במידת הצורך), ולנתק מקורות מימון. הם מעריכים כי התקציב השנתי של חיזבאללה הוא קרוב למיליארד דולר.
הנציג המיוחד של מחלקת המדינה באיראן, בריאן הוק, אמר כי איראן מימנה את המפלגה ב -70%, או 700 מיליון דולר, אך צמצמה את הנתון לאחר הידוק הסנקציות האמריקניות. שאר שלושים אחוז מובטחות על ידי "סחר בינלאומי והשקעות, רשת התורמים ופעילות הלבנת הון". לכן, האמריקאים גם עוקבים אחר כל הרשתות המעורבות בהשקעות אלה.

קרדיט:עמרם אל – מקבוצת נציב

Image result for ‫לבנון וחיזבאללה‬‎

 

 

כתיבת תגובה