צבא סוריה ממשיך להיקרע בסכסוכים פנימיים מדממים. חיתוך מצב

כבר זמן לא קצר שאמצעי התקשורת בסוריה ובעולם הערבי מביאים מידע רב אודות המאבק הפנימי האלים והמדמם בין הכוחות האירנים לכוחות הסורים על השליטה במרחבי סוריה.

איראן, שלא רק מעריכה,אלא רואה יום יום איך רוסיה הולכת ודוחקת אותה מעמדות השפעה בסוריה ,וגם משטחים שהיא שולטת, כדי להבטיח את שלטונה הבלעדי על סוריה. איראן שהשקיעה עשרות מיליארדי דולרים מכספה,שהיו אמורים לסייע ברווחת תושביה,העדיפה לרכוש השפעה בסוריה ולנסות לקדם עוד יותר את תחייתו של הסהר השיעי שיתפרס מטהרן עד ליד התיכון.

חזיתות העימות הפנימי בסוריה בין רוסיה ואיראן נמצאים בעיקר באזורים הבאים:

*- מחוז לטקיה – שם הכוחות האיראנים מבקשים להתבסס בנמל לטקיה-הנמל  האזרחי הגדול ביותר בסוריה, שתהווה להם נקודת יציאה לים התיכון ולמערב עבור סחורה ונפט איראני וכן נקודת מעגן עתידית לחיל הים האיראני שרוצה להפיץ את בשורת האייטולות גם למערב.

*- מרחב דמשק – מוקד השלטון המרכזי של סוריה . שם המאבק הוא על עמדות שלטוניות בכירות ביותר בעלות השפעה ישירה ומיידית על כל המדינה.

*- דרום סוריה:מחוזות קונייטרה,דרעא וסוידאא'- שם מנסים כל העת הכוחות האיראנים באמצעות כוחות הפרוקסי שלה מהחיזבאללה הלבנוני והמיליציות העירקיות להתבסס מול גבול ישראל וגבול ירדן כדי לאתגר מדינות אלו בהמשך כחלק מהאסטרטגיה האיראנית הגדולה להשתלט על כל מרחב המזרח התיכון.

*- מחוזות אידליב וחמאת – שם מנסים הרוסים לדחוק את רגלי האיראנים ולנהל מלחמה נגד המורדים לבד מה שגובה מהם קרבנות כבדים בנפש ובציוד צבאי . מול צבא סוריה עומד צבא של מיליציות סוניות הנאמדות ביותר מ-50 אלף לוחמים. כוח צבאי גדול ביותר המהווה אתגר ממדרגה ראשונה לרסיסי צבא סוריה שהסכימו להעניק את נאמנותן לרוסים.

*- מחוז דיר א-זור במזרח סוריה – שם האיראנים מרכזים כוחות משלהם כדי לאבטח את ראש הגשר היבשתי המגיע מטהרן דרך עיראק וחוצה את הגבול באזור מעבר אלקאים הנמצא בדרום מחוז דיר א-זור. הגשר היבשתי הוא שיאפשר לאיראנים את לשיטתה בסוריה ובלעדיו לא יוכלו הכוחות לכפות את מרותן על האזורים במדינה שבשליטתן.

Image result for ‫המאבק בין רוסיה לאיראן בסוריה‬‎

בימים האחרונים התקבלו דיווחים רבים כי גם האיראנים וגם הרוסים מבצעים מעצרים נרחבים בקרב הקצונה הבכירה של צבא סוריה באזורי שליטתם כדי לבסס את שלטונם . כך למשל בימים האחרונים נעצרו בפקודת הרוסים מספר רב של קצינים בכירים במרחב דמשק לאחר שהוברר שהם נאמנים לאיראנים ולא פועלים בהתאם לאינטרס הסורי המובהק,כפי שמשתקף בעיני הרוסים. ידוע זה מכבר כי דיויזיה  4 שריון של צבא סוריה, הדיויזיה האיכותית ביותר שהיתה בעבר בצבא,ובראשה מפקדה – האלוף מאהר אלאסד,אח הנשיא, העבירה את נאמנותה לאיראנים מה שהיה לצנינים בעיני הרוסים שהחלו בפעולות שיביאו לפירוק הדיויזיה. הרוסים מסרבים לספק נשק חדיש שמגיע לסוריה,ליחידות הדיויזיה ומעבירים את הכל ליחידות גייס 5 ולכוח נימר בפיקודו של תת אלוף סוהיל אלחסן הנמנית על יחידות הגייס.

Image result for ‫המאבק בין רוסיה לאיראן בסוריה‬‎

לאחרונה, כך מדווחים מקורות באופוזיציה הסורית, נעצר ראש לשכתו של האלוף מאהר אלאסד ,והושם במעצר בית בהוראה רוסית ישירה. האיראנים בתגובה עצרו עצרו 6 קצינים סורים במחוז חמאת עקב נאמנותם לרוסים.

הסכסוך הפנימי בין רוסיה לאיראן והימנעות איראן מלסייע לצבא סוריה בלחימתו באזור מחוז אידליב גורם לכוחות הלוחמים אבדות כבדות ביותר עד כדי אובדן כושר לחימה יעיל בקווי העימות.

כישלונו האישי של תת אלוף אלחסן להראות הצלחות בשדה הקרב לרוסים,הרואים בו מנהיגה של סוריה בעתיד ,במקום משפחת אסד , הביאו אותו להצהיר כי אבדותיו נגרמו היות ויחידות קומנדו מאומנות לעילא מארה"ב ומטורקיה הן אלו הנלחמות נגדו ובגלל חימושם העדיף פי כמה וכמה הם מצליחים לפגוע באנשיו.

מה שברור הוא כי כוחות המורדים בצפון סוריה קבלו לקראת המערכה הגדולה כמות עצומה של טילי נ"ט שאפשרו להם לבלום כל מתקפה ולהסב אבדות כבדות לשריון הסורי שניסה לבטא את יתרונו בשדה הקרב כדי להביא את הניצחון לצבא סוריה ולפיקוד הרוסי.

המצב כרגע באזור הוא של "לא לבלוע ולא להקיא". אין מספיק עוצמה צבאית לצבא סוריה להבקיע את מערכי המורדים והאיראנים מסרבים לסייע בכוחות עילית של החיזבאללה ושל משמרות המהפכה האיראנים, מה שיאלץ את הרוסים להגביר את תקיפות האוויר הרצחניות על כל החזית,תוך פגיעות קשות באוכלוסיה אזרחית וצבא סוריה אף החל להשתמש בנשק כימי כדי להבקיע מערכים למרות האיומים האמריקאים.

Image result for ‫רוסיה איראן‬‎

 

 

כתיבת תגובה