צוות קרב של דיו' 9 עולה לצפון סוריה כחלק מהערכות נגד טורקיה.משמעות

בימים של שגרה נמצאת  מפקדת דיוויזיה 9 שריון שבצבא סוריה באזור צנאמין שבדרום סוריה לא הרחק מגבול ישראל. מיקומה יותר ממרמז על תפקידה במערך הצבאי הכולל של צבא סוריה בעת חירום. דיוויזיה 9 היא חלק ממערך רב דיוויזיוני שנועד להגן על אגפה הדרומי והמערבי של דמשק מפני פלישה ישראלית אפשרית.

אלא שאם פרוץ המרד הסוני במדינה בשנת 2011 ועריקתם ההמונית של חיילים ממוצא סוני מצבא סוריה, והקטנת הסד"כ שלו מיותר מ-300 אלף חיילים בשרות סדיר לפחות מ-100 אלף חיילים ואנשי בטחון בלבוש אזרחי,נלקחו יחידות מדיוויזיה 9 לעזור בלחימה ליחידות של צבא סוריה שהתקשו לתפקד בגלל סד"כ חסר בצפון המדינה, במזרחה ובמרחב דמשק וקונייטרה.

דיויזיה 9 שריון החלה לשלוח את יחידותיה להלחם בכל רחבי סוריה ולתוך מפקדת הדיוויזיה נכנסו כוחות אירנים ומיליציות שיעיות הנאמנות לה,תוך שהם לובשים את מדי צבא סוריה,מחשש לתקיפה ישראלית נגדם. כוחות אירנים אלו הם חלק מהמערך הגדול שהם מנסים להקים מול גבול הגולן של ישראל.

אתמול,כך מסרו מקורות סורים,אובחנה תנועה של שיירה צבאית גדולה שכללה עשרות טנקים ומשוריינים,ונושאי גייסות ואוטובוסים עמוסים חיילים כשהם יוצאים ממתחם דיויזיה 9 בצנאמין ונעים צפונה.

כפי שהתברר מאוחר יותר ,דיוויזיה 9 שריון נצטוותה על ידי המטכ"ל הסורי לארגן צוות-קרב -חטיבתי ולשלחה במהירות האפשרית צפונה,ככל הנראה לאזור חמאת שם היא תקבל את המיקום המדויק של המטרה אליו הם אמורים להגיע.

כדבר טבעי נבחרה להוביל את הכוח חטיבה 103 שריון – הלוא היא חטיבת החוד הדיוויזיונית ובראש הכוח הועמד קצין עתיר ניסיון שרק לפני מספר ימים , במסגרת מסע הקידומים בדרגה של צבא סוריה שבוצע ממש בסוף שנת 2018 , הועלה לדרגת תת אלוף – ניזאר עלי פאנדי.

על פי ידיעות אחרות שהגיעו מסוריה גם גייס 2 של צבא סוריה העלה כוחות לצפון סוריה.

לפני כמה שבועות הועברו צוותי קרב מכוח אלנימר בפיקודו של סוהיל אלחסן מגייס 5 ,שהוזעקו מדרום סוריה לאזור מחוז אידליב שבצפון סוריה, לאזור דיר א-זור כדי לסייע בלחימה נגד דאעש ולהיערך יחד עם כוחות רוסים לתפיסת הגדה המזרחית של נהר הפרת לאחר נסיגת האמריקאים הצפויה.

הערות ברקע הידיעה:

*- מיד לאחר הצהרת הנשיא האמריקאי-טראמפ על הסגת כוחותיו מסוריה והעברת שרביט הלחימה בדאעש על אדמת סוריה לידי כוחותיו של ארדואן, היה ברור לסוריה כי טורקיה למעשה מנסה "להלבין" פלישה נוספת לתוך הטריטוריה הסורית אלא שהפעם מדובר בחדירה הרבה יותר עמוקה מאשר אסד מוכן לבלוע.

בעצה אחת עם הרוסים , ומתוך כוונה להתחיל להעביר צפונה יחידות צבא סורי שאינן נאמנות,כרגע, לאירן, החל המטכ"ל הסורי להעביר עוד ועוד תגבורות צבא לעבר אזור מנבג' ומחוז חמאת על מנת לבנות שם כוח שיוכל להתמודד עם כל פלישה טורקית שלא בהסכמת המשטר המרכזי בדמשק.

לפני זמן קצר הועלתה דיויזיה 1 שריון צפונה ועכשיו צק"ח מדיויזיה 9 שריון , מה שמעיד שמפקדי הצבא הסורי מכינים תשובה למאות הטנקים שטורקיה הזרימה בשבועות האחרונים לדרום המדינה לגזרה שמול מנבג' מתוך מחשבה שהם יהוו את כוח הפריצה לתוך סוריה ויוכלו להתמודד נגד כל כוח שיתגבש נגדם.

*- צבא טורקיה,שרואה את התגבשות הכוח הסורי מולו ומול ציר התנועה המיועד שלו ל-"לחימה" נגד דאעש הנמצא מאות קילומטרים ממנו בעומק שטח סוריה, ככל הנראה יגביר את תכיפות שיירות התגבור של צבאו שישלחו לדרום. וכך מתחיל תסריט של תגבורים הדדיים שהיה ויציתו ניצוץ מקרי של סכסוך מקומי בין 2 הצבאות זה יכול להתגלגל ללחימה בקנה מידה מלא בין 2 הצבאות.

*- יש להזכיר כי גם האירנים וגם הרוסים רכזו, כבר מלפני זמן רב, כוחות צבאיים רציניים בשיתוף צבא סוריה , מול נהר הפרת ,מתוך כוונה לפלוש מזרחה מיד עם נסיגת האמריקאים משם. כוחות אלו נמצאים,במקרה או שלא במקרה, על דרך ההתקדמות של הכוח הצבאי הטורקי בדרכם להילחם נגד דאעש.

לטורקים ברור ,ככל הנראה, שמסע הלחימה שארדואן הבטיח לטראמפ נגד דאעש בסוריה, לא יהיה מסע תענוגות ובטח לוחמי דאעש לא יהיו הבעיה הגדולה שלהם.

כל הסימנים מעידים שארדואן ינסה למסמס את הבטחתו זאת לטראמפ והאמריקאים,שגם הם מעריכים כך, כבר הודיעו היום כי קצב נסיגתם מסוריה תהיה תלויה בנסיבות.

 

כתיבת תגובה