טורקיה מבקשת עזרת ארה"ב בלחימתה בדאעש בסוריה-פרטים והשלכות

טורקיה בקשה מארה"ב סיוע בלחימה נגד כוחות דאעש על אדמת סוריה – כך מוסרת אתר החדשות האמריקאי ה-"וול סטריט ג'ורנל". בקשה זאת באה רק שבועות מספר לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על הסגת כוחות צבא ארה"ב מאדמת סוריה ובעקבות "חשיפת" הנשיא כי הוא הגיע להחלטתו לאחר שיחה עם נשיא טורקיה- ארדואן שהבטיח לקחת את משימת הלחימה נגד דאעש על צבאו.

העזרה,שעל פניו נראה נרחבת בצורה יוצאת דופן , כוללת בקשת סיוע בתקיפות אוויר,סיוע בלוגיסטיקה ובתובלה עבור הכוחות הטורקים האמורים להילחם ישירות נגד דאעש בסוריה – כך אמר בכיר אמריקאי בראיון לוול סטריט ג'ורנל ביום שישי האחרון.

הבקשה הטורקית רחבת ההיקף הממה את האמריקאים שהעירו ש-"אם הם יקבלו את כולה המשמעות היחידה תהיה העמקת המעורבות בסוריה במקום נסיגה ממנה"- דיווח העיתון.

הבכירים האמריקאים ששוחחו עם העיתון אמרו כי יש סיכוי קטן מאוד בארה"ב תענה לכל בקשות הטורקים.

ההערכה היא כי ארה"ב וטורקיה מתאמות ביניהם את תכנית הנסיגה האמריקאית מסוריה תוך הימנעות מליצור ואקום בשטח   שיתמלא על ידי גופים לא רצויים ל-2 המדינות.

תאום תכניות הלחימה של טורקיה בדאעש עם ארה"ב יחלו באנקרה באמצע השבוע הקרוב ובהם ישתתפו היועץ לביטחון לאומי -ג'ון בולטון ,יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב- הגנרל ג'וזף דאנפורד ומשלחת של משרד החוץ האמריקאי בראשות ג'ימס ג'פרי.

כרגע עדיין נמצאים על אדמת סוריה יותר מ-2000 חיילים אמריקאים ,רבים מהם מהכוחות המיוחדים העובדים בצמוד לכוחות הכורדים וקבוצות חמושות סוריות אחרות המוכרות גם כ-  Syrian Democratic Forces (SDF)

בתוך כך המיעוט היזידי בסוריה,שסבל קשות מהתאכזרות דאעש , קורא לצבא ארה"ב שלא לסגת כי איום המדינה האיסלמית לא פחת עדיין . וכי אם ארה"ב ייסוגו יגדל האיום עליהם ועל מיעוטים נוספים בסוריה שאינם מסוגלים להגן על עצמם.

הערות ברקע הידיעה:

*- מיד עם הכרזתו של הנשיא טראמפ כי טורקיה לוקחת על עצמה להחליף את ארה"ב בלחימתה נגד כוחות דאעש בסוריה היה ברור כי הדברים אינם מבוססים, וזאת עוד בלשון המעטה. מבט מהיר במפה מראה כי כוחות דאעש הקרובים ביותר לצבא הטורקי נמצא מאות קילומטר דרומה וכי אם צבא טורקיה ישלח כוח משימה מותאם למשימה הוא יצטרך את החיפוי האווירי של כוחות הברית בהובלת ארה"ב ,שכבר פועלים בסוריה , ושיגן עליהם גם מפני חיל האוויר הרוסי ,שכרגע לא פועל מעל האזורים שממזרח לנהר הפרת בגלל דומיננטיות אמריקאית מובהקת.

מפת פריסת הכוחות הפועלים בסוף 2018 על אדמת סוריה: 

*- כשאיימו הטורקים לפלוש למנבג' מיהר צבא סוריה, בהוראה רוסית, להזרים לאזור צוותי קרב דיויזיונים רבים והצטרפו אליהם מיליציות שיעיות שאף אירן שלחה לשטח כדי לא להפקיר את האזור העשיר בשדות נפט וגז לאחרים. לכן אם יצטרך כוח משימה טורקיה לרדת דרומה לאזור מעבר אלקאים ולאזור שממזרח לנהר פרת הוא יצטרך את מעורבותם המסיבית של האמריקאים לתאם את מעברם או לחילופין להודיע לכל הכוחות העוינים להתפנות מציר ההתקדמות אחרת הם יטופלו על ידי כוחות האוויר של בנות הברית. ממש כמו שהם עשו עם נוכחותם באזור אלתנף והקמת אזור ביטחון ברדיוס של 55 ק"מ ממנו.

 

*- אזור אלקאים כידוע הוא הציר האסטרטגי המרכזי של הגשר היבשתי של אירן מטהרן לים התיכון וההבנה האירנית היא כי אם הצבא הטורקי יפעל באזור בסיוע אמריקאי ,הרי שגם לאחר הכחדת דאעש הם לא ימהרו לפנות את השטח ולמעשה קיום הגשר היבשתי נמצא בסכנה מה שאירן לא יכולה להרשות לעצמה כי כל מעורבותה בסוריה הוא להקמת ולאבטחת נתיב השליטה שלה על הסהר השיעי.

*- בעצם בקשת הסיוע המסיבי האמריקאי על ידי טורקיה מוכיח בפועל כי הסכמתו של ארדואן להחליף את ארה"ב בלחימה נגד דאעש היתה "החלטה של רגע" ללא הבנת ההשלכות הצבאיות על צבא טורקיה ,שלא לדבר על ההשלכות הכלכליות על טורקיה עצמה שתצטרך להקצות מיליארדי דולרים , שאף אחד לא יודע מתי זה יסתיים , למימון מהלך זה . בעצם הבקשה מבקש ארדואן מארה"ב לגייס מימון למהלך זה ממדינות הברית של ארה"ב כמו סעודיה ומדינות המפרץ השוטמות של המנהיג הטורקי בכל נפשן וישמחו לראות במפלתו. כך למעשה מגייס ארדואן את אוייביו לממן את צבאו .

*- ועוד לא דברנו האם רוסיה תסכים בכלל לחדירת כוח צבאי טורקי כוח עמוק לשטח סוריה תוך הפרת ריבונותה שהיא כה עמלה לשמר אותה. עד כה הסכימו הרוסים שהטורקים יפעלו על אדמת סוריה רק זאת הסמוכה לקו הגבול . יש להזכיר כי בחודשים האחרונים הרוסים שלו למזרח סוריה כוחות צבא שלהם וכן כוחות של שכירי חרב ממזרח אירופה של חברת וגנר וכן הכשירו שדות תעופה נוספים שישמשו את כלי הטייס שלהם שיחפו על הפלישה לגדה המזרחית של נהר הפרת לאחר נסיגת האמריקאים וזאת כדי להשתלט על מקור ההכנסה המרכזי של משטר אסד החייב להם מיליארדים – שדות הנפט והגז.

 

*- היה ורוסיה לא תסכים לפעילות צבאית טורקית ישירה בסוריה , ועוד בסיוע אמריקאי, היא לא תצטרך לפעול ישירות , היא יכולה רק להסכים בשתיקה שצבא סוריה יפריע למהלך כדי שכל העניינים במזרח המדינה יסתבכו וכל האזור ייפול לכאוס ולשדה מערכה של כולם נגד כולם.

*- לא נראה כי המהלך הטורקי יעזור בהפחת עלויות לארה"ב הוא רק יגרום להם לשלם לקבלני משנה יותר ממה שהם בכלל תכננו ,כאשר החליטו על נסיגה מסוריה. בקשת העזרה הטורקית רק מסבכת את המצב ואת האמריקאים בפעילותם במזרח התיכון.

טראמפ לא יסכים להעניק סיוע שכזה אם הוא לא יוכל להבטיח את מקורות המימון ,ככל הנראה ממדינות המפרץ שלא ישמחו לסייע לטורקיה.

 

כתיבת תגובה