וידאו: הופעה פומבית נדירה של האלוף מאהר אל-אסד, האיש השני בחשיבותו בסוריה. משמעות!

באירוע נדיר הופיע אחיו של נשיא סוריה מאהר אל-אסד עם קבוצת קצינים בסיור ביחידות צבאיות, כך עולה מסרטון וידאו ששידרו פעילים נאמנים לו, מלווה בהערה בת מילה אחת: “המורה, “הכינוי שנתנו לו חברי הצבא והמיליציות המזוהות עם דיוויזיה 4 שהוא מפקדה.

“מורה” הוא שם תואר נפוץ בסוריה לתיאור מנהיגים בכירים, והסרטון שהופץ ברשתות החברתיות אינו מבהיר את מיקום סיור הבידוק או מתי התקיים, כך שעיתוי שידור הסרטון הוא האירוע .

על פי מקורות בדמשק, הופעתו הזו של האלוף מאהר אל-אסד היא השנייה שלו לאחר הופעתו במהלך תרגילים צבאיים משותפים של רוסיה וסוריה, באוקטובר 2022, אז הוא ישב ליד הקצינים הרוסים ונראה “זז באי נוחות ”.

זוהי ההופעה השלישית לאחר צילום שהפגיש את משפחתו עם משפחת אחיו, הנשיא בשאר אל-אסד, ודודו, ריפעת אל-אסד, באפריל האחרון, לאחר שובו מצרפת.

המקורות הוסיפו כי מאהר אל-אסד, הנחשב לאדם השני בחשיבותו בסוריה, מוקף בהרבה מסתורין מאז שסיים את לימודיו במכללה הצבאית, וכי הוא נהנה מפופולריות רבה והשפעה בקרב נאמני המשטר, כמפקד דיוויזיה 4, הכוח הצבאי האיכותי ביותר בסוריה. שמועות נפוצו גם לגביו, והאופוזיציה האשימה אותו בביצוע מעשי טבח רבים נגד מתנגדי המשטר.

במהלך שנות המלחמה בסוריה דווח כי הוא נפצע קשה בפיצוץ בקיץ 2012, בו נהרגו מספר בכירים במערכת הביטחונית ובראשם אסף שווקאט, חתנו של הנשיא. , שר ההגנה חסן טורקמני, וראש המשרד לביטחון לאומי, הישאם איכתיאר.

מאהר אל-אסד

 

המקורות ראו בהופעתו של האלוף מאהר אל-אסד “מסר ברור” המאשר את נוכחותו ככוח חזק ומשפיע, לאחר דיווחים בתקשורת על ירידת השפעתו וקידום השפעתה של אשת הנשיא באמצעות משרדה החשאי שהחל לשלוט בכלכלה בסוריה, מה שעורר את הטינה והכעס בקרב בכירי המשטר, באמצעות פעילים ברשתות החברתיות, כמו העיתונאי לאמה עבאס, שנעצר, והעיתונאי קינן וואקף. שברח אל מחוץ למדינה, ואחרים שחשפו דאגה בקרב נאמני המשטר שתהו האם “עתידם קשור עדיין לעתיד משפחת אסד” ? 

משקיפים ראו בהופעתו של מאהר אל-אסד מסר של הרגעה לבכירי המשטר הכועסים וגורם מרתיע בפני מי שכעס עליהם ברמה המקומית.

במישור החיצוני, הופעתו של מאהר אל-אסד היא הראשונה שלו לאחר שהוצא צו מעצר צרפתי נגדו, שניים מעוזריו, ונגד אחיו, הנשיא בשאר אל-אסד, ב-15 בנובמבר, באשמת ביצוע התקפות בנשק כימי על העיר דומא במזרח ע’וטה, ב-2013.

ראוי לציין כי מאהר אל-אסד (בן 56) למד הנדסת מכונות באוניברסיטת דמשק, ולאחר שסיים את לימודיו, הצטרף למכללה הצבאית ועלה בדרגות הצבאיות במהירות. הוא נכנס לתפקיד מפקד חטיבת הטנקים 42 בדיוויזיה 4, והועלה ביולי 2017 לדרגת אלוף. באפריל 2018 מונה למפקד דיוויזית טנקים 4 בצבא סוריה. אוגדה זו היא היורשת של גדודי ההגנה, שהוקמה על ידי דודו, אחיו של הנשיא המנוח חאפז אל-אסד, והיתה לו את התפקיד הבולט ביותר בהתמודדות עם אירועי חמה ב-1982.

שמו של מאהר אל-אסד נקשר בקרב הסורים עם דיכוי המרד הכורדי ב-2004, ודיכוי המרד של העצורים בכלא סידנאיה ב-2008.

האלוף מאהר אל-אסד נכלל ברשימות הסנקציות הבריטיות, האירופיות, הקנדיות והאמריקניות. בשלבים הראשונים הואשמה דיוויזיה 4 בביצוע פשעים נגד אזרחים בדיכוי ההפגנות העממיות שפרצו ב-2011 בדרעא, חומס, חמה, דמשק, באזורי דמשק ודיר א-זור.

דיוויזיה 4, שכללה בשורותיה ב-2018 את המיליציה של חטיבת האימאם חוסיין (אחת המיליציות הגדולות שהוקמו על ידי “כוח קודס” של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה ב-2016), אחראית על השליטה במעברי הגבול ובנתיבי השיט, הטלת אגרות על הסוחרים תמורת עבודת ליווי. חלק מההטלים משמש למימון מיליציות עזר.

מאז השתלט על דיוויזיה 4 באופן לא רשמי, האלוף מאהר אל-אסד מוקף ברשת של קשרים כלכליים של אנשי עסקים בולטים המייצגים חזיתות עבור החברות השולטות בכלכלת הצללים בסוריה, מאז קיבל הנשיא בשאר אל-אסד את השלטון כשירש את אביו בשנת 2000.

קרדיט ולתמונות: אלג’נובייה