בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 30-5-2024

שבוע שלישי לפעולת צה”ל ברפיח, הפעולה מתמקדת בהשתלטות על ציר פילדלפי, ומאמץ גובר לפינוי האוכלוסייה האזרחית מהאזור לכיוון המואצי, מערבית לח’אן יונס. צה”ל מדווח שלמעשה ההשתלטות על ציר פילדלפי אכן הושלמה, וכי במהלכה כבר אותרו כ20 מנהרות שחצו את הגבול בין הרצועה למצרים. מאחר ותהליך איתור מנהרות הינו לרוב ממושך, סביר להניח שיש עוד לא מעט מנהרות גדולות ועמוקות מאלה.

מאחר וחלפו כבר למעלה משמונה חודשים מאז 07 אוקטובר, ניתן להניח בזהירות המתבקשת שאנשי החמאס הצליחו להבריח כמעט כל מה שרצו, בעזרת הבדווים בסיני עימם הם מצויים בקשרים הדוקים, אנשי הצבא המצרי, שמוכנים להעניק כל שירות בתמורה לסכום הנכון, מה שמסביר, מדוע ישראל גם אחרי הזמן הרב שחלף, לא הצליחה לשחרר את מרבית החטופים ולחסל את בכירי החמאס. הדבר גם מסביר חלקית את זעקות השבר של המצרים שאיימו כמעט כל איום אפשרי, ובלבד שישראל לא תפעל ברפיח, בגיבוי “ידידינו הגדולים” בממשל האמריקאי ומדינות נוספות.

 

ברקע לכל אלה, תקרית ירי של חייל מצרי לעבר חיילי צה”ל במסוף רפיח, שבחסדי ה’ הסתיימה רק בחיסול החייל המצרי היורה וחייל מצרי נוסף, וללא נפגעים מצידנו. העובדה שהארוע צולם במצלמות האבטחה, הביאה לכך שהמצרים נמנעו מ”עיסוק פומבי נרחב” באירוע.
לעומת זאת, ניתנה התייחסות רבה לתקרית שבה הפצצה ישראלית על אנשי חמאס ברפיח, הביאה להתלקחות של אזור בו שכנו עקורים רבים, שחלקם נלכדו בתוך הלהבות. מטבע הדברים, ניפחו גורמי התקשורת של החמאס את מספר הנפגעים והציגו את הארוע כ”פגיעה ישראלית בחפים מפשע”.

האירוע הביא לגל מחאות נוסף נגד פעולת צה”ל ברפיח, למרות הוכחות ברורות שסיפקה ישראל, שהפגיעה נבעה ממחסן תחמושת של החמאס, שמהאזור הזה נורו השבוע רקטות לגוש דן, וכי באזור חוסלו שניים מבכירי החמאס, משוחררי עסקת שליט שהכווינו פיגועים בהם נרצחו ישראלים, אחד מהם, ח’אלד נג’אר מהכפר סלואד, היה מפקד חוליית הרצח שרצחה את הנער מלאכי רוזנפלד הי”ד, מזרחית לשילה.

להלן תמונות מהלוויה סמלית שנערכה לבן המוות הזה בכפרו סלואד:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/3690572787883277/?idorvanity=357103281849

 

ולמרות המחאות, המשך הפעולה הישראלית הגבירה והאיצה את נטישת רפיח ע”י האזרחים, וכמובן שבין הנוטשים גם רבים מאנשי החמאס, שמבינים שעימות ישיר מול צה”ל הינו חסר תוחלת. הם ממשיכים לזנב בחיילי צה”ל בירי צלפים, טילי נ”ט, ובעיקר באמצעות הצבת מטענים, ומילכוד מבנים, ולמרבה הצער, הם אכן הסבו לכוחותינו מספר לא מבוטל של אבדות בשבוע האחרון.
במקביל, נמשכה הלחימה בשבוע האחרון גם בגזרת שכונת זיתון שבדרום העיר עזה, ואזור ג’באליה. חיילי צה”ל הצליחו להסב אבדות רבות בשורות המחבלים, אבל גם ספגו לא מעט למרבה הצער. לצד זאת, הצליחו חיילינו לחלץ גופות של עוד 3 חטופים ממנהרה באזור ג’באליה.

אין ספק שההישגים בשדה המערכה, יוצרים לחץ על החמאס, ואנשיו מנסים לשדר כל העת הצלחה, כדי לבלום את הביקורת מבית על התנהלותו ועל האסון שהמיט על תושבי עזה. על רקע זה, הגיח המכונה “אבו עבידה”, הדובר רעול הפנים של “גדודי אלקסאם” ממאורתו כדי לטעון שאנשי החמאס הצליחו לחטוף חייל צה”ל ממנהרה בג’באליה, תוך שהוא מפרסם סרטון של גרירת גופה, ותמונה של נשק מסוג סקורפיון CZ, המשמש לעתים כוחות מיוחדים בצה”ל. דובר צה”ל מיהר להכחיש את הדיווח, ולמרות שהפלסטינים ניסו לטעון תחילה שרעול הפנים לעולם לא שיקר בדיווחים כאלה, ורבים מהם חגגו את ההכרזה, שהשתלבה היטב בתמונות הרבות ששידרו ערוצי החמאס מתוך ההפגנות בישראל בקריאה לעצירת הלחימה וקבלת תנאי החמאס לשחרור החטופים, הרי שבהדרגה, ניכר שגם בקרבם מבינים שמדובר בהתחלקות ודיווח כוזב. אולי כדי לחפות על כך, פרסמו אנשי החמאס קטע מסרטון של אחד החטופים הישראליים, תוך הכרזה שגורלו יפורסם בהמשך.

כמו כן, הם פרסמו סרטון שכותרתו: “ישראל מפקירה את מפקדיה”, ובו תמונת אל”מ אסף חממי הי”ד שנרצח ב-7 אוקטובר, בניסיון לרמוז שאולי הוא עדיין בחיים. אין גבול לציניות והאכזריות של ארגון הרשע הזה:

 

הביקורת מבית, מגבירה את הלחץ בשורות החמאס, והדבר בא לכלל ביטוי גם בפגיעה גוברת בכל מי שמשמיע צליל ביקורת על הארגון והתנהלותו. בין היתר רצחו השבוע אנשי החמאס את מחמד נשבת, בכיר ב”גדודי אלאקצא” של הפת”ח, מי שהיה שותף בעצמו לטבח 7 אוקטובר, והוביל לא מעט פיגועים נגד ישראל בעבר. בחמאס מבינים שכל מצמוץ מול הביקורת, יביא לחיסול שלטונה ברצועה.
לצד זאת, פעולת צה”ל ברפיח, עצרה חלק מכניסת הסיוע לרצועה, כשלכך מצטרפת התפרקות המזח האמריקאי והפסקת האספקה דרכו. למרות זאת, טוענים אנשי הפת”ח, כי מאז איבדה החמאס את השליטה בסוף רפיח, ירדו מאוד מחירי מוצרי המזון בשווקי הרצועה, משום שהחמאס מתקשה לשלוט בסחר במוצרי הסיוע. על רקע זה, מחדשים אנשי החמאס את התעמולה בדבר רעב ברצועה, ובין היתר הם טוענים שירידת המחירים היא פועל יוצא של התגברות זרם הסיוע בשבועות הקודמים, ועתה הזרם פוחת. לטענתם, גם נרשם מקרה פטירה של ילד עזתי, כתוצאה מ”תת תזונה”.
על רקע האירועים ברצועה התקיימו ביהודה ושומרון מספר פעולות מחאה, ובמקביל דיווחו אנשי החמאס והג’האד האסלאמי, כי אנשיהם ביצעו שורה של פיגועי ירי לעבר ישובים בקו התפר וביהודה ושומרון. הבולט בהם, הישוב בת חפר, אבל גם לעבר מבוא דותן, קיבוץ מרב, כרמי צור ועוד. חלק מפיגועים אלו אף תועדו לצרכי תעמולה.

הנה תמונות של ירי לכיוון הישוב מרב בגלבוע:
https://www.facebook.com/reel/312907928523732

 

במקביל, נמשכים הניסיונות לפגוע בחיילי צה”ל הפועלים בערים והכפרים באיו”ש, בדגש על צפון השומרון: ג’נין וסביבתה, טול כרם ושכם. האיום העיקרי עודנו מטעני הנפץ. השבוע הצליחו המחבלים להפעיל מטען כנגד נמר ישראלי באזור ג’נין, שבו הוחזקה לאחר מעצרה, אשת בכיר בחמאס, שנפצעה באורח קשה יחסית.

הנה תמונות מכפר דאן ליד ג’נין, שם נטרלו חיילי צה”ל 3 מכוניות תופת מוכנות לפעולה:
https://www.facebook.com/reel/1509726956278558

 

במקביל, נמשכים הפיגועים ללא נשק: בפיגוע דריסה סמוך לאיתמר נרצחו שניים מלוחמי צה”ל הי”ד. המחבל הסגיר עצמו למשטרה הפלסטינית בתקווה לזכות למקלט באמצעותה. חשוב מאוד שישראל תבהיר למחבלים שאין חסינות למחבלים בשום מקום.
לצד אלו, נמשכים עימותים פנימיים. בלטו השבוע שני סכסוכי חמולות אלימים בבית לחם ובמחנה הפליטים בלאטה, בהם הופעל נשק רב, אך לא דווח על הרוגים.

הנה תמונות מבית לחם:
https://www.facebook.com/reel/982325453400262

 

עם כל אלה, העיניים נשואות אל הזירה הצפונית, ההולכת ומתחממת. אנשי חזבאללה, לא ניצלו אמנם את ל”ג בעומר לשגר רקטות למירון, אולי מתוך ידיעה שמי שיגיעו לשם הינם בעיקר אנשי הקבוצות הקיצוניות, המתנגדות לקיום מדינת ישראל, אבל במקביל, מגבירים אנשי הארגון את ירי הנ”ט, הרקטות והכטב”מים לצפון המדינה. ניכרת התמקדות בפגיעה במצלמות תצפית ומתקני התראה בגבול, כנראה מתוך הבנה שבמידה ורצונם להפתיע את צה”ל, לפגיעה כזו יש ערך גדול.

הנה תמונות מסרט של חזבאללה על פגיעה במתקן תצפית בגבול הצפון:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/475843175007395/?idorvanity=357103281849

 

חזבאללה אינו לבד, השבוע יורטו מספר כטב”מים ששיגרו המיליציות השיעיות בעראק. בתימן, טענו החותים לפגיעה בספינה בבעלות ישראלית ויירוט כטב”מ אמריקאי, וחיל האויר הישראלי חידש השבוע את הפעילות ופגע במשלוח נשק איראני ליד חומס (לפי מקורות זרים כמובן).
לסיום נציין, כי בשבוע הקרוב תחל יציאת עולי הרגל למכה, לקראת חודש החג’, שיחל בסוף השבוע הבא (תאריך סופי תלוי בראיית הירח). היום העשירי של חודש זה הוא חג הקורבן – עיד אלאדחא. בשבוע הבא גם יחול 5 יוני- יום השנה לפרוץ מלחמת ששת הימים, שיחול השנה ממש ביום בו יצויין יום שחרור ירושלים.

עד כאן להשבוע – שבת שלום ויום ירושלים שמח.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI