מבזקי חדשות מהעולם ליום 18-5-2024. מתעדכן

*- סרגיי צ’מזוב, שעומד בראש התאגיד הממשלתי הרוסי רוסטך, סיפר היום כי מטוס הקרב הרב-משימתי סוחוי Su-35 ומסוק הקרב Ka-52 הם אמצעי הלחימה הפופולריים ביותר בעולם מאחר שהם “הוכיחו את עצמם היטב בתנאי קרב”.

הוא ציין כי בתחום הלחימה הקרקעית, הביקוש הגדול ביותר הוא עבור המערכות הרקטיות הארטילריות הרב-קניות Smerch וטורנדו, התותח Msta-S ומערכת ההגנה האווירית פנציר-S1.

צ’מזוב הודה כי חלה ירידה בייצוא הביטחוני מאחר שהתעשיות ממלאות כרגע אחרי הדרישות של משרד ההגנה לטובת המלחמה באוקראינה, אולם ציין כי ביום שאחרי המלחמה, צפוי ייצוא של כמויות משמעותיות של כלי נשק רוסיים.

 

*- בית משפט באנגליה גזר 44 שנות מאסר על אחמד עלי אליד (45), מבקש מקלט ממרוקו, שרצח בדקירות את טרנס קארני (70) בעיירה הרטלפול ב-15 באוקטובר שעבר. אליד הודה בחקירתו כי ניסה לרצוח אנשים רבים “למען תושבי עזה” וכי הוא “נשבע באללה שאם היו לי מכונת ירייה ועוד כלי נשק, היו עוד אלפי הרוגים”.

“תקפת ורצחת את טרנס קארני בפיגוע טרור”, אמרה השופטת בובי צ’ינה-גראב. “התכוונת לנקום על מעשיה של מדינה זרה, ישראל, ולהשפיע על יחסי החוץ של הממשלה הבריטית. קיווית להפחיד את תושבי בריטניה ולערער את החירויות שמהם הם נהנים”.

 

*- יום סוער בפרלמנט בטייוואן: מחוקקים משתי המפלגות הגדולות התקוטטו היום בתוך אולם המליאה ומחוצה לו בשל הצבעה על חבילת רפורמות פרלמנטריות שמקדמים חברי הקומינטנג, המפלגה הגדולה בפרלמנט, ושותפיהם ממפלגת העם הטייוואנית ואשר נועדו להגביר את הפיקוח על פעולות הממשלה של המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית.

העימותים התרחשו שלושה ימים בלבד לפני השבעתו של הנשיא הנבחר, לאי צ’ינג-דה, שיצטרך לשלוט ללא רוב בפרלמנט.

 

*- האיחוד האירופי הודיע על השעיית השידורים של ארבעה כלי תקשורת רוסיים ב-27 המדינות החברות – רי”א נובוסטי, איזבסטיה, קול אירופה ורוסיסקאיה גאזטה.

“כלי התקשורת האלה נמצאים תחת שליטה קבועה ישירה או בלתי ישירה של ההנהגה הרוסית והם חיוניים ותורמים לקידום ולתמיכה בתוקפנות הרוסית נגד אוקראינה ולערעור היציבות במדינות השכנות”, נמסר בהודעת המועצה האירופית.

*- פיקוד המרכז האמריקאי סנטקום מאשר כי הושלמה הצבת המזח הצף החדש מול חופי עזה וכי העברת הסיוע ההומניטרי תחל בימים הקרובים.

*- ראש ממשלת סלובקיה, רוברט פיצו, הובהל לבית החולים אחרי שנורה בצאתו מישיבת הממשלה שהתקיימה בעיירה הנדלובה והחל ללחוץ ידיים לאזרחים במקום. עדי ראייה סיפרו על שלוש עד ארבע יריות. החשוד בירי נעצר.

*- יושבי הראש הרפובליקנים של ועדת החינוך וועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקאי הודיעו על פתיחת חקירה נגד גופים שחשודים במתן משאבים להפגנות האנטי ישראליות והאנטישמיות בקמפוסים בארה”ב בשבועות האחרונים.

במכתב ששלחו לשרת האוצר, ג’נט ילן, ואשר פורסם באתר החדשות השמרני Free Beacon, הם ביקשו לקבל דיווחים על פעילות חשודה של 20 גופים, בהם סטודנטים למען צדק בפלסטין, קול יהודי לשלום, עוד בימי חיינו, המועצה ליחסים אמריקאיים-אסלאמיים, סמידון, ואף הקרן של ביל ומלינדה גייטס וקרן החברה הפתוחה של ג’ורג’ סורוס.

 

*- סוכנות הביון הדרום קוריאנית עדכנה כי היא בוחנת חשד שרוסיה משתמשת במערכת צפון קוריאנית לשיגור רקטות במלחמה באוקראינה, זאת אחרי שתועד כיתוב קוריאני על רקטות ששוגרו באוקראינה. ההערכות הן כי הרוסים משתמשים במשגר רב קני לרקטות 122 מ”מ שפותח על ידי הצפון קוריאנים בשנות השבעים ומבוסס על מערכת הגראד.

*- משחתת הצי האמריקאי יו-אס-אס קארני שבה לווירג’יניה אחרי יותר משבעה חודשים של הצבה במזרח התיכון, מרביתם בים האדום כחלק מכוח המשימה נגד החות’ים.

אוניית המלחמה הייתה מעורבת ב-51 פעילויות, כולל הפלה של 45 כטב”מים, בנוסף ליירוט של טילי שיוט וטילים בליסטיים והתקפות נגד עשרים יעדים חות’יים בתוך תימן. היא גם הפילה טיל בליסטי ששוגר על ידי איראן לעבר ישראל במתקפה הגדולה לפני חודש.

 

*- 26 חברי קונגרס דמוקרטים הביעו דאגה בפני הבית הלבן לנוכח החלטת הנשיא ביידן להשעות משלוחי נשק לישראל.

“אנחנו מוטרדים מאד לגבי המסר שהממשל הזה שולח לחמאס ולשלוחות טרור אחרות בתמיכת איראן על ידי מניעת משלוחי נשק לישראל, במהלך רגע קריטי במשא ומתן (לשחרור החטופים ולהפסקת האש”, נאמר במכתב שנשלח ליועץ לביטחון לאומי, ג’ייק סאליבן.

“כאשר הדמוקרטיה תחת התקפה ברחבי העולם, אנחנו לא יכולים לערער את בעלת הברית שלנו ישראל, במיוחד בשעת הצורך הגדולה ביותר שלה”, המשיכו הצירים הדמוקרטים, שידועים כתומכים מובהקים של ישראל, בהם ג’וש גוטהיימר, דבי ווסרמן-שולץ, בראד שניידר וג’ארד מוסקוביץ.

מכתב נוסף שלחו שבעה סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים ובו הם הפצירו בנשיא ביידן לפעול נגד בית הדין הפלילי הבינלאומי אם יוחלט להוציא צווי מעצר נגד בכירים ישראלים. “חיוני שתתנגד בתוקף למאמצים של בית הבין לפגוע בישראל ותייצב לצד ישראל מול הניסיון של בית המשפט לחרוג מסמכותו”, כתבו הסנאטורים, בהם מרקו רוביו, ג’קי רוזן וטים סקוט.

 

*- שתי מפגינות קשישות של תנועת המחאה האקלימית נגד שימוש בנפט, בנות 82 ו-85, ניסו לנפץ את הזכוכית ששומרת על המגנה כרטה, אחד המסמכים המכוננים והחשובים בתולדות אנגליה, בספרייה הבריטית בלונדון. הן גם הניפו שלט שעליו נכתב “הממשלה שלנו שוברת את החוק”. המסמך מהמאה ה-13 לא נפגע, והשתיים נעצרו בחשד לגרימת נזק פלילי.

*- שר החוץ של האיחוד האירופי, ז’וזפ בורל, אישר כי ספרד, אירלנד, סלובניה ומלטה יכריזו על הכרה במדינה פלסטינית ב-21 במאי. “זה צעד סמלי בעל אופי פוליטי”, אמר בריאיון לתחנת רדיו בספרד. “יותר מאשר מדינה, זו הכרה ברצון שמדינה כזו תתקיים”. הוא העריך כי עוד מדינות ינקטו בצעד דומה בהמשך, אולם הודה כי אין קונצנזוס בנושא בקרב כל 27 מדינות האיחוד.

*- מפקד חיל האוויר של אוקראינה, מיקולה אולשצ’וק, עדכן היום כי צ’כיה העבירה לאוקראינה את הסימולטור הראשון עבור מטוס F-16, וזאת לקראת הגעתם של מטוסי הקרב הראשונים למדינה בחודשים הקרובים. הוא ציין כי המודול המרכזי של הסימולטור כבר נבדק וכי הוא מוכן לפעולה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונות: משרד ההגנה האוקראיני