משחקי ריגול באירופה

כמעט שבוע לאחר שובו של הקנצלר הגרמני מביקורו בסין נחשף (22.4) דבר מעצרם של ארבעה אזרחים גרמנים, החשודים בריגול עבור סין. במקרה הראשון נעצרו בעל ואישה, ואדם נוסף, החשודים בריגול תעשייתי לטובת הצי הסיני. במקרה השני, נעצר גרמני ממוצא סיני, שהיה יועצו הפרלמנטרי של הפוליטיקאי המוביל ברשימת הימין הקיצוני AfD לבחירות לפרלמנט האירופי (ביוני הקרוב), בחשד לריגול לטובת ממשלת סין, כולל העברת מידע פנימי על הפעילות בפרלמנט האירופי.

במקביל, הודיעו השלטונות הבריטיים על מעצרם של שני אזרחים בריטים בחשד לריגול עבור סין בין השנים 2023-2021. אחד מהם עבד כעוזר של חבר בולט בפרלמנט הבריטי. בסך הכל, שישה בני אדם בשלושה מקרים נפרדים הואשמו השבוע באירופה בריגול למען סין.

Chinese Spies | Book | Scribe Publications

קרדיט: רשתות חברתיות

 

בנוסף, כחלק מחקירה ראשונית במסגרת תקנת הסובסידיות הזרות של האיחוד האירופי, פשטו פקידי האיחוד על משרדיה המקומיים של Nuctech הסינית בוורשה וברוטרדם בחיפוש אחר הוכחות לקבלת סובסידיות מדינה מממשלת סין. החברה הסינית מייצרת מכונות שיקוף למטענים המותקנים ברוב מעברי הגבול באירופה וגם בישראל.

קשה לקבוע באופן חד משמעי מה תהיה השפעת חשיפת פרשיות הריגול לטובת סין ברחבי אירופה על היחסים בינה לבין האיחוד האירופי, אבל ברור שמדובר באירוע משמעותי שעלול לכרסם באמון בין הצדדים.

השבוע הגיע הנשיא הסיני שי ג’ין-פינג לביקור בצרפת, בהונגריה ובסרביה, וזהו הביקור הראשון שלו באירופה מזה חמש שנים. האורח הסיני עומת קרוב לוודאי עם סוגיית הריגול ומאמצי ההשפעה הסיניים באירופה והשפעתן על יחסי סין-אירופה בפגישתו עם נשיא צרפת, כשלצידו ניצבת נשיאת הנציבות האירופית, הידועה בגישתה הנוקשה יותר כלפי סין.

Deep Dive Into Chinese (CCP) Espionage w/ Matt Brazil | EYES ON | Ep. 12

קרדיט: חבר מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין במכון, השגריר אילן מור,  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות