מטוסי F-22 מפסידים למטוסי יורופייטר גרמניים בקרבות אוויר מדומים. למה הסיפור התפרסם?

למרות המוניטין של ה-F-22 Raptor כמטוס הקרב הטוב ביותר בעולם להשגת עליונות אווירית, המטוס החמקן הזה הפסיד במספר קרבות אוויר וירטואליים במהלך השנים לפלטפורמות ישנות יותר ופחות מתקדמות כגון F-16 ואפילו EA-18G Growler של הצי האמריקאי המתמחה בלוחמה אלקטרונית. בין הקרבות הווירטואליים הללו שהשפיעו מאוד על המוניטין של ה-F-22 הייתה סדרה של קרבות אימונים עם מטוסי יורופייטר טייפון גרמניים לפני כעשור.

למרות שההפסדים האלה הם תאורטיים בלבד , כמה אנשים לקחו אותם ברצינות רבה. למעשה, מטוסי יורופייטר גרמניים נצפו עם סימני הפלה של מטוסי  F-22 על גוף המטוסים שלהם לאחר שהטייסים שלהם הודיעו לעיתונות שהם “אכלו סלט ראפטור לארוחת צהריים”.

F-22 Raptor התרסק במהלך אימוני קרב בג'ורג'יה

קרדיט: US AIRFORCE

 

המחלוקת סביב ה-F-22 וה-Eurofighter טייפון נובעת בעיקר מהשתתפותם של מטוסים גרמניים בתרגיל הקרב האווירי הגדול Red Flag שערך חיל האוויר האמריקני באלסקה בשנת 2012. Red Flag הוא קורס הכשרה מתקדם בלחימה אווירית למגוון מטוסים, לרוב ממדינות רבות, נגד איומים גדולים ומציאותיים המדמים קרב אמיתי. באותה שנה שלחה גרמניה 150 טייסים ושמונה מטוסי יורופייטר טייפון מדגם JG 74, מהכנף הטקטית ה-74 של הלופטוואפה, לבסיס חיל-האוויר איילסון באלסקה כדי להשתתף במשימות שונות במשך תקופה של שבועיים. בין המשימות הללו הייתה סדרה של קרבות אוויר מדומים מטווח קרוב (BFM) עם ראפטורים אמריקאים. BFM הוא מונח המתייחס לקרב אוויר צמוד.

 

לדברי טייסים גרמנים, כאשר החלו הקרבות, בקרת הדחף הספציפית (TVC) של ה-F-22 השפיעה לרעה על הראפטור במקום לעזור לו כאשר היה מעורב בקרב מטווח קרוב עם הטייפון. נראה שהדברים אינם פשוטים כפי שהם נראים.

בקרת דחף ספציפית (TVC) היא תכונה חשובה של ה-F-22 Raptor, המאפשרת למטוס לכוון את דחף המנוע באופן ישיר ומדויק. עם זאת, נראה כי תכונה זו גרמה לכמה אתגרים בעת השתתפות בקרב צמוד עם מטוסים אחרים.

מטוס יורופייטר טייפון

קרדיט: יורופייטר

 

בקרב אוויר צמוד, בקרת דחף מדויקת חשובה ביותר. כאשר טייס עומד מול מטוס קרב אחר מטווח קרוב, הוא צריך לכוון את מטוסו במהירות ובדייקנות כדי להימנע מהתקפות ולנצל הזדמנויות לתקוף. בהקשר זה, נראה שה-TVC של ה-F-22 השפיע לרעה על היכולת לשלוט במדויק על הדחף במהלך קרב אוויר צמוד.

מצד שני, היורופייטר טייפון הוא מטוס קרב רב משימתי רב תפקידים המסוגל לטוס במהירויות נמוכות, בינוניות וגבוהות. עשוי להיות לו יתרון בתמרון צמוד ובקרת הנעה בתנאים כאלה.

לכן, נראה שהדברים אינם פשוטים כפי שהם נראים, וכי ישנם גורמים רבים המשפיעים על ביצועי המטוסים בקרבות אוויר. זה תלוי בתרחיש, טקטיקות, כישורי טייס ועוד.

F-22 Raptor נגד יורופייטר טייפון

קרדיט: דפנס ערביכ