“אסקובר חוראן”, בכיר סוחרי הסמים בדרום סוריה הקשור ל”חיזבאללה”, חוסל

סוחר סמים הקשור לחיזבאללה הלבנוני חוסל ביום רביעי בערב על ידי תוקפים אלמונים בנפת דרעא שבדרום סוריה.

ממליציית “אחראר חוראן” נמסר כי עוואד אחמד עוואד אל-מסעיד חוסל בכדורי אקדח של תוקפים אלמונים בכיכר בעיירה אל-טייבה, מזרחית לדרעא.

מיהו אל-מסאייד, המכונה “אסקובאר חורן”?

אל-מסעיד הוא תושב העיירה טייבה, ונחשב לאחת הדמויות הבולטות הפועלות בסחר ובהברחות בסמים ובעל קשרים עם בכירים בחיזבאללה וקצינים משירותי הביטחון של המשטר, כך לפי “התכנסות אחראר חוראן”.

אל-מסאייד מכונה “אסקובר חוראן” בשל המוניטין שלו בתחום הסמים, על שמו של פבלו אסקובר הקולומביאני, סוחר הסמים הגדול בעולם.

אל-מסאייד נחטף בעבר על ידי חמושים שחטפו את מכוניתו בעיירה טייבה, ב-14 באוקטובר 2022. ושחררו אותו חודשיים לאחר חטיפתו, לאחר ששילמו כופר כספי המוערך ב-150,000 דולר אמריקאי.

סמים בסוריה

המשטר הסורי והמיליציות הנתמכות על ידי איראן, בראשות חיזבאללה, עומדים מאחורי כל פעולות הברחת הסמים לאחר שהפכו את דרום סוריה למוקד לייצור סמים ומרכז יציאה לפעולות הברחה לירדן ולאזור המפרץ הערבי.

סוריה הפכה לאחרונה ליצרנית והיצואנית הגדולה ביותר של חומרים נרקוטיים. למרות הצעדים שננקטו על ידי המדינות השכנות כדי להילחם באיום הזה, סמים ממשיכים להגיע בכמויות גדולות, שכן לפי מרכז המעקב של רשתות פוליטיות וכלכליות, נתפסו 1,251 משלוחי סמים באזור המזרח התיכון בין השנים 2016 ל-2022.

ככל שהחומרה של תופעה זו גוברת, המדינות הסובלות מכך מבקשות להגביל את השפעת הסמים באמצעות משא ומתן והסכמים, או על ידי חיזוק אמצעי ביקורת הגבולות.

בהקשר זה, ירדן, במיוחד, ניצבת בפני איום הולך וגובר, כאשר משמר הגבול והצבא מנהלים קרבות עזים עם כנופיות הברחת סמים בגבול עם סוריה, לרבות הפצצות אוויריות, מהן נפגעו אזרחים רבים, בהם נשים וילדים.

באשר למדינות המערב, בין אם אירופה או ארצות הברית של אמריקה, הן מטילות סנקציות כלכליות הכוללות תפיסת כספים והעמדה לדין של כל אדם שהוכח כקשור לייצור סמים, ומכוונות במיוחד לסוחרים הבולטים ביותר הקשורים למשטר הסורי.

קרדיט: סוריה טי וי