פייק ברשתות החברתיות: טנקים מצריים התפרסו לאורך גבול רפיח בצירוף סרטון “לא קשור”

במקביל לתחילת ההתקפה של הצבא הישראלי על העיר רפיח, המאוכלסת בצפיפות בעקורים פלסטינים, שבגבול עם מצרים, ועל רקע אזהרותיה של קהיר על סכנות העקירה, קטעים ותמונות שהופצו ברשתות החברתיות מציגות כוח משוריין של הצבא המצרי הנפרס לאורך גבול רפיח.

בין היתר הופץ סרטון שנאמר עליו שהוא מראה את  היערכותו האחרונה של הצבא המצרי על הגבול עם רפיח.

 

בסרטון נראים כלי רכב ,טנקים ומשוריינים ועליהם דגלי מצרים ומטוס באוויר.

מפרסמי הסרטון טענו כי הצבא המצרי נמצא על הגבול ליד מעבר רפיח, תוך ציטוט של מפקדי הכוח שאמרו : “אנחנו מוכנים לכל התרחישים”.

בעוד הסרטון זוכה להרבה לייקים, התברר שהוא ישן, ובדיקה מדוקדקת של מקורו הצביע על כך ש”זה מתוארך לתרגילי אימונים ישנים שאין להם שום קשר להתפתחויות האחרונות בגזרה”, כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

עוד אושר כי הסרטון המקורי פורסם בפייסבוק ב-5 בינואר 2020, וסביר להניח שהוא מתוארך לטקס הפתיחה של הבסיס הצבאי ברניס ב-2020, אז העמוד הרשמי של הדובר הצבאי של הצבא המצרי פרסם סרטון המכיל צילומים של מסדר כלי רכב משוריינים בדומה לאלו שהופיעו בסרטון הנוכחי.

ראוי לציין שההתפתחויות הללו הגיעו בזמן שגורם מצרי בכיר דיווח כי קהיר הודיעה לישראל על סכנת ההסלמה לאחר השתלטותה על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח, ומצרים הדגישה כי היא מוכנה להתמודד עם כל התרחישים.

מנגד, משלחות המשא ומתן עזבו את שולחן המשא ומתן בקהיר ללא הסכם הפסקת אש דבר שימנע  תקיפה ישראלית ברפיח, וכאשר ישראל מגבירה את התקיפות שלה ברצועת עזה.

באשר לצבא המצרי, הוא נחשב לחזק באזור הערבי, ולחמישה עשר בגודלו בעולם, לפי אתרים צבאיים מיוחדים.

מצרים מעניקה תשומת לב רבה לצבאה ולציוד שלו, שכן הקימה, בנוסף למשרד הביטחון, משרד מיוחד לייצור צבאי.

הערה ברקע הידיעה: על פי הסכם השלום עם ישראל למצרים אסור להכניס טנקים לסיני אך ברבות השנים הסכימה ישראל לאפשר למצרים להכניס שריון לסיני למטרות לחימה בדאעש שהתבסס בצפון ובמרכז סיני. מצרים ניצלה הסכמה ישראלית זאת על מנת להציב שריון גם מול הגבול הישראלי. 

קרדיט: ערביה    קרדיט לתמונות: דובר צבא מצרים