ארסנל הנשק שבידי חיזבאללה הלבנוני

במשך יותר מ-6 חודשים, חיזבאללה וישראל יורים אחד על השני, כחלק מהמלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס, שנתנה תמונה ברורה יותר של אופי הארסנל הצבאי שברשותו של חיזבאללה הנתמך על ידי איראן.

חיזבאללה הציג את הארסנל שלו, או חלק ממנו, במהלך חודשים של חילופי אש עם ישראל, שכן הסכסוך מעבר לגבול לבנון-ישראל מעורר חשש להסלמה נוספת בין שתי היריבות, שלחמו לאחרונה במלחמה גדולה ב-2006.

 

להלן סקירה כללית של כוחו הצבאי של חיזבאללה:

טילים ולוחמים

כוחו הצבאי של חיזבאללה מבוסס על ארסנל עצום של טילים, שכן לפי הערכות יש בו עד 150,000 טילים מסוגים וטווחים שונים, לפי ספר “עובדות העולם” שהוציאה סוכנות הביון המרכזית של ארה”ב.

חיזבאללה אומר שיש לו טילים ש”יכולים לפגוע בכל אזורי ישראל”.

רבים מהטילים הללו אינם מונחים, אך לחיזבאללה יש גם טילים מדויקים, מל”טים וטילים נגד טנקים , ספינות, ונ”מ.

איראן היא התומכת והספקית העיקרית של נשק לחיזבאללה, שרבים מהם הם מתוצרת איראנית, רוסית או סינית.

מומחים אומרים שטהרן שולחת נשק לחיזבאללה דרך היבשה, דרך עיראק וסוריה, שלשתיהן יש לאיראן קשרים והשפעה הדוקים.

מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר ב-2021 כי לרשותו עומדים כ-100,000 לוחמים, בעוד שבספר “עובדות העולם” נאמר כי ההערכות בשנת 2022 קובעות כי מספר הלוחמים “הגיע ל-45,000 לוחמים, המתחלקים בין כ-20,000 כוחות סדירים ו-25,000 כוחות מילואים”.

 

טק”ק ורקטות

טילים לא מונחים היוו את עיקר ארסנל הטילים של חיזבאללה במלחמה האחרונה עם ישראל ב-2006, אז שיגרה הקבוצה כ-4,000 טילים לעבר ישראל, רובם טילי “קטיושה” מתוצרת רוסיה, עם טווח של עד 30 קילומטרים.

לחיזבאללה יש טק”ק מתוצרת איראנית , כמו טילי “רעד”, “פג’ר” ו”זלזאל”, הנבדלים במטען חזק יותר ובטווח ארוך יותר מאשר טילי “קטיושה”.

הרקטות ששיגר חיזבאללה לעבר ישראל במהלך מלחמת עזה מאז אוקטובר האחרון כללו רקטות “קטיושה” ו”בורקן” עם מטען נפץ שנע בין 300 ל-500 קילוגרם.

נסראללה אמר כי השינוי הגדול ביותר בארסנל של הקבוצה מאז 2006 הוא “הרחבת סד”כ הטילים המדוייקים שלו”.

בשנת 2022, הוא אמר כי לחיזבאללה יש את היכולת “לספק לאלפי טילים מערכות הנחייה, כדי להפוך אותם לטילים מדויקים, בתוך לבנון”, מה שמצביע על הנזק שהוא יכול לעשות כעת.

בשנת 2016 פרסם נסראללה איום מרומז כי חיזבאללה “יכול לפגוע במיכלי אמוניה בעיר החוף חיפה” בצפון ישראל, ואמר שהתוצאה תהיה “כמו פצצה גרעינית”.

صواريخ دقيقة وأسلحة نوعية.. تعرّف على ترسانة الأسلحة لحزب الله اللبناني |  Euronews

קרדיט: רשתות חברתיות

 

טילים נגד טנקים

חיזבאללה השתמש רבות בטילים מונחים נגד טנקים במלחמה ב-2006. הוא הציב שוב טילים מונחים בסבב הלחימה האחרון, והפציץ עמדות ישראליות על הגבול.

טילי הנ”ט של חיזבאללה כוללים טילי קורנט מתוצרת רוסיה.

חיזבאללה פרסם קטעי וידאו של מה שלדבריו הם “מבצעי תקיפה ישירים שפגעו בטנקים ישראלים וכלי רכב צבאיים אחרים” מאז 7 באוקטובר. קטעי הווידאו מציגים גם תקיפות שהופנו לעבר מתקנים צבאיים בצד הישראלי של הגבול.

ما هي الأسلحة التي يمتلكها "حزب الله"؟ | محليات | جريدة اللواء

קרדיט: רשתות חברתיות

 

טילים נגד מטוסים

ב-29 באוקטובר, חיזבאללה אמר כי הוא הפיל מל”ט ישראלי מעל דרום לבנון באמצעות טיל קרקע-אוויר, הפעם הראשונה בה הכריז על שימוש בנשק מסוג זה, שכבר מזמן מאמינים שהוא נמצא בארסנל שלו.

חיזבאללה השתמש בטילי קרקע-אוויר במספר מקרים, כולל הפלת מל”ט ישראלי מדגם הרמס 450 מעל שטח לבנון ב-26 בפברואר.

מוקדם יותר החודש אמר חיזבאללה כי הוא הפיל מל”ט גדול מדגם הרמס 900.

 

טילים נגד ספינות

חיזבאללה הוכיח לראשונה כי היו לו טילים נגד ספינות בשנת 2006, כאשר פגע בספינת מלחמה ישראלית במרחק של 16 קילומטרים מהחוף, הרג 4 ישראלים וגרם נזק לספינה.

מקורות הבקיאים בארסנל של חיזבאללה אומרים כי מאז מלחמת 2006 הוא השיג את “הטיל נגד ספינות יאחונט מתוצרת רוסיה, עם טווח של עד 300 קילומטרים”. חיזבאללה מעולם לא אישר שהוא מחזיק בנשק זה.

חיזבאללה שידר גם סרטונים שלדבריו הראו “יותר מהטילים האלה נגד ספינות” ששימשו ב-2006.

قناة المنار تستعرض قوة حزب الله بعرض مشاهد لصواريخه البحرية ولعملية استهداف  البارجة الإسرائيلية "ساعر 5" - BBC News عربي

קרדיט: אלמנאר

 

כטב”מים

חיזבאללה שיגר כטב”מים לישראל מספר פעמים במהלך פעולות האיבה האחרונות. הוא אומר שהמל”טים שלו כוללים מל”טים “איוב” ו”מרסד”, המורכבים בתוך לבנון.

מומחים אומרים שהמל”טים, שניתן לייצר בזול ובכמויות גדולות, יכולים לשמש כדי “לדלדל את מערכת ההגנה האווירית הישראלית (כיפת ברזל)”.

בספטמבר האחרון האשימה ישראל את איראן בבניית מסלול המראה לכטב”מים בדרום לבנון שיכול לשמש לביצוע תקיפות.

מקור לא ישראלי שמכיר את המנחת אמר, לפי רויטרס, כי הוא יכול “להכיל מל”טים גדולים, שעשויים להיות חמושים, בהתבסס על תכנון איראני”.

בשנת 2022, במהלך שיחות בתיווך ארה”ב לתיחום הגבול הימי המשותף בין שתי המדינות, שיגר חיזבאללה 3 מל”טים לא חמושים לעבר ספינה ששימשה את ישראל לפיתוח משאבי אנרגיה ימיים, לפני שיורטו.

ما هي ترسانة الأسلحة التي يمتلكها حزب الله؟ - YouTube

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות:ארם