שר החוץ לשעבר של איראן חושף בספר חדש פרטים חדשים מ"ליל הנקמה של קאסם סולימאני"

ספר חדש של שר החוץ האיראני לשעבר, מוחמד ג'וואד זריף, חשף את סצינות ליל ההתקפה של משמרות המהפכה בטילים בליסטיים על בסיס "עין אל-אסד", המאכלס את הכוחות האמריקאים בעיראק, ב-8 בינואר 2020, כנקמה על הריגתו של הגנרל קאסם סולימאני, שחוסל בתקיפה אמריקאית בסביבת נמל התעופה של בגדאד חמישה ימים קודם לכן.

בספר בשם "עומק הסבלנות" – "عمق الصبر" , שראה אור לפני מספר ימים, מדגיש שר החוץ האיראני לשעבר,ששירת  8 שנים בתפקיד, בין 2013 ל-2021, כי ההחלטה הראשונה של המועצה העליונה לביטחון לאומי. בנוגע לאופי הנקמה הגיע למסקנה כי "אין ממהרים לנקמה". השיטה היעילה ביותר היא מה שנעשה תמיד על ידי חיזבאללה הלבנוני, כלומר, הטלת תנאי מוכנות ממצים על כוחות הצד השני", כך דיווח העיתון "אשרק אל-אווסט".

ليلة الانتقام لقاسم سليماني".. جواد ظريف يكشف التفاصيل بكتاب جديد

קרדיט: אלחדת'

בחודשים האחרונים התפרסמו סיפורים סותרים על כך שהאמריקאים קיבלו מסרים איראניים לפני התקיפה בבסיס עין אל-אסד, במטרה למנוע אבדות בשורות הכוחות האמריקנים. בחודש שעבר, עלי שמחאני, יועצו של המנהיג העליון עלי חמינאי, הכחיש את מה שאמר נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ על קבלת הודעה איראנית.

בנובמבר האחרון חשף הנשיא לשעבר טראמפ סוד, שאולי לא חשף בעבר, על סיפור הריגתו של מפקד כוח קודס לשעבר, סולימאני, ואישר שהמשטר האיראני התריע לנו לפני שהגיב לחיסול מחשש לתגובה אמריקאית חזקה יותר. הוא הסביר שהוא מכריז על הסיפור הזה בפעם הראשונה כדי "להאדיר את הכבוד לאמריקה", בהתחשב בכך שאיראן תחת ביידן לא מכבדת את ארצות הברית.

טראמפ אמר: "הם היו צריכים להגיב כדי להציל את הכבוד שלהם, וזה נורמלי. ואז הם הודיעו לנו שישוגרו 18 טילים לעבר בסיס אמריקאי בעיראק, אבל הם לא יכוונו אליו ישירות, אלא יתמקדו רק בסביבת הבסיס."

טראמפ הסביר כי אף חייל אמריקאי לא נפגע בהפצצה, והוסיף כי הוא "האדם היחיד שלא היה עצבני" בעקבות ההפצצה הזו, כי הוא הכיר את "כוונותיה של איראן".

ليلة الانتقام لقاسم سليماني".. جواد ظريف يكشف التفاصيل بكتاب جديد

קרדיט: אלערביה

בהמשך לספרו של שר החוץ האיראני לשעבר, שעות לאחר התקפת משמרות המהפכה על בסיס "עין אל-אסד", קיבל זריף שיחת טלפון מסגנו עבאס עראקצ'י, בה הודיע ​​לו על התקיפה. לאחר עראקצ'י התקשר לשגריר שוויץ, הדואג לאינטרסים האמריקאיים, בה העביר מסר איראני, לבקשת המועצה העליונה לביטחון לאומי.

זריף מציין כי האמריקנים קיבלו מידע מהאיראנים שעות לפני התקיפה, ומוסיף כי לנשיא איראן חסן רוחאני ולמשרד החוץ נודע על התקיפה רק מספר שעות לאחר שנודע הדבר לראש ממשלת עיראק עאדל עבדול מהדי.

זריף כתב ואמר: "ליידע את ראש ממשלת עיראק היה הדבר הנכון והראוי לעשות, אבל מה שמעלה שאלות הוא מדוע לא הודיעו לנשיא (רוחאני) ולשר החוץ?"

קאסם סולימאני

קרדיט: אלערביה   קרדיט לתמונה: תסנים