עסקאות מעל הראש: הפסקת אש בעזה תמורת הפסקת תקיפות החות'ים בים האדום

עכשיו , לא רק מטוסי מטען מהעולם מצניחים אספקה לתושבי רצועת עזה מעל ראשה של ישראל, אלא ארה"ב מנהלת מו"מ חשאי וסודי עם איראן, על הפסקת אש בעזה , מבלי לשאול לדעתה של ישראל, תמורת הפסקת תקיפות החות'ים על נתיבי השייט בים האדום ובמפרץ עדן שבאוקיינוס ההודי.

 

אף על פי שאיראן הכחישה שניהלה שיחות עם אמריקה על עזה או על פעולות "סוכניה" וכוחות הפרוקסי שלה במזרח התיכון, במיוחד החות'ים בתימן, מספר מקורות אישרו כי הם התרחשו.

מקורות איראנים ובכירים אמריקאים הודו כי שתי המדינות קיימו שיחות חשאיות ועקיפות בסולטנות עומאן ב-10 בינואר, ובו דנו באיום ההסלמה של החות'ים על פעולות הספנות הימיות בים האדום, וכן בהתקפות של פלגים בעיראק ובסוריה על בסיסים אמריקאים.

גורמים רשמיים בעומאנים העבירו הודעות הלוך ושוב בין משלחות איראניות ואמריקאיות שישבו בחדרים נפרדים, לפי מה שדווח ב"ניו יורק טיימס".

בראש המשלחת האיראנית עמד עלי באגרי קאני, סגן שר החוץ האיראני ומנהל משא ומתן הראשי בנושא הגרעין.

באשר למשלחת האמריקנית, בראשה עמד ברט מקגורק, מתאם הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון.

ריסון המיליציות בתמורה להפוגה

בנוסף, גורמים אמריקאים חשפו כי טהראן היא זו שביקשה את הפגישה, ואף המליצו לעומאנים להאיץ בארצות הברית לעשות זאת.

לפי גורמים רשמיים, וושינגטון ביקשה מטהראן לרסן את סוכניה, להפסיק את התקפות החות'ים ולהפסיק לתקוף בסיסים אמריקאים בעיראק ובסוריה.

מנגד, הצד האיראני ביקש מהממשל האמריקאי להגיע להפסקת אש ברצועת עזה.

שני בכירים איראנים, אחד מהם ממשרד החוץ, אמרו כי טהראן הדגישה במהלך השיחות כי היא אינה שולטת בפעילות המיליציות שלה, במיוחד החות'ים, אך היא יכולה להפעיל את השפעתה עליהם אם תושג הפסקת אש בעזה. ולא לפני כן.

בכירים אמריקאים ואיראנים אישרו כי שתי המדינות ממשיכים להחליף דעות באופן קבוע בנוגע למיליצית הפרוקסי מאז שנפגשו בינואר במוסקט.

קרדיט: אלערביה      קרדיט לתמונות: אלערביה ואיראן אינטרנשיונל