בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 15-2-2024. חלק ב'

 

גם השבוע נרשמה ירידה המסויימת בפעילות היזומה של צה"ל באיו"ש, מה שמגביר את התעוזה של המחבלים. כך לדוגמא, בוצע ירי מכיוון הכפר ג'לבון שמצפון לג'נין לעבר קיבוץ מרב בגלבוע. בנוסף, הפעילויות שכן מתבצעות בערי איו"ש נתקלות בהתנגדות אלימה, ירי ומטענים במסגרת זו, מחבל שניסה לפגוע בחיילי צה"ל בקלקיליה חוסל ומפרי סדר נהרגו בכפרים בדו בעוטף ירושלים ובית אומר שמצפון לחברון. פעילות צה"ל בג'נין ללכידת מחבל כללה ירי נ"ט לעבר הבית, ובשכם דווח על פיצוץ עז שהחריד את העיר,ואנשי כנופיית "גוב האריות" המקומית הודיעו שמדובר בניסוי מטען שהכינו אנשיהם.

הנה תמונות מהפעילות של צה"ל בג'נין.

 

ברקע לכל אלה מתיחות גוברת בין החמושים לאנשי מנגנוני הרש"פ. לאחר שחמושים מזוהי גא"פ חטפו כלי נשק מאנשי מש"פ שאבטחו את קבר יוסף בשכם, ונמלטו למחנה הפליטים ג'נין בו הם ראו "עיר מקלט", הגיעו אנשי המנגנונים למקום ועצרו אותם. בתגובה, ירו פעילי הג'האד האסלאמי לעבר המקאטעה בג'נין, וחבר המועצה המחוקקת של הפת"ח ג'מאל חויל, קרא לאנשי המנגנונים לשחרר את העצורים כי אסור להגיע לעימות פנים פלסטיני.
3 ימים לאחר מכן, דווח, כי אנשי המנגנונים בטובאס פתחו באש לעבר אנשי גא"פ שביקשו לבצע מארב לחיילי צה"ל. בתגובה פרצו חילופי אש והפגנות סוערות בעיירה.

הנה תמונות:

 

על רקע זה, ניכר, כי מנגנוני הרש"פ באיו"ש מפגינים מעט יותר מבעבר, נחישות בפעילות מול גורמי האופוזיציה. ניכר שהדבר נובע מהרצון של הרש"פ להוכיח שהיא ואנשיה הם הכתובת לניהול הרצועה ביום שאחרי סילוק שלטון החמא"ס מהאזור. גישה זו מעולם לא יכלה להיתפס מגוחכת יותר, נוכח האנרכיה שבאה לכלל ביטוי ברחבי איו"ש, כמו קרב חמולות בכפר צור שליד טול כרם ורצח לאור יום בראמללה, כמו שניתן לראות בסרטון הבא.

 

בהקשר זה: גורמי הפת"ח תקפו את אנשי החמא"ס שפרסמו שמות של מחבלים שנעצרו כביכול באזור ג'נין, וטענו שבכך הם סיפקו מידע חינם לצה"ל על זהותם ומיקומם.
מישהו בפת"ח כותב בבדיחות שהוא מקוה שבמו"מ על עסקה בחמא"ס יתעקשו על תנאי שיוקצו אוטובוסים לתומכי חמא"ס באיו"ש שיוכלו להצטרף לחבריהם בעזה.
בחמאס מנגד, מגבירים את התעמולה שמטרתה להציג את הרש"פ כמשתפת פעולה עם ישראל, וממשיכה בתיאום הבטחוני עימה.
ובחזרה לחמא"ס. אנשי הארגון ניסו לפרסם השבוע ידיעה כוזבת לפיה חאזם בנו של אסמאעיל הניה נהרג ברצועה. זמן קצר לאחר מכן פירסמו אנשי הפת"ח הוכחות שהנ"ל מבלה בנעימים בין טורקיה לקטר.
ובקצרה לצפון: חזבאללה מגביר את ההתקפות לשטח ישראל. בלטו השבוע תקרית בה נפצעו קשה אם ובנה מפגיעת טיל נ"ט בקרית שמונה, לצד ירי רקטות תלולות מסלול לאזור צפת ממנו נהרגה חיילת צה"ל ונפצעו נוספים. לראשונה מאז פרוץ הקרבות, עבר הארגון מירי נ"ט בכינון ישיר לירי טילים מדוייקים תלולי מסלול. ערב קודם נשא חסן נצראללה מזכ"ל נארגון נאום בו הדגיש שלא יסכים להפסיק את הפעילות, ולשום הסדר כל עוד יש לחימה ברצועה. נראה שנצראללה מעריך שישראל לא תעבור לעצימות גבוהה בלחימה בלבנון בשלב הנוכחי, טרם שתושג הכרעה מלאה ברצועה. גם מחר (16 פברואר) אמור נצראללה לשאת נאום נוסף.

הנה תמונות מפגיעת הרקטות בצפת.

 

ובמרחק רב יותר: ארה"ב פועלת בתימן, סוריה ועראק, אך נמנעת במכוון מכל פעולה באיראן, במסגרת נסיון למנוע יציאה מגבולות המשחק. על רקע זה חשובה לאזכור הכרזת מי שעמד בראש ועדת האנרגיה הגרעינית של איראן לעבר – צאלחי, לפיה איראן כבר מחזיקה בפועל ביכולת להרכיב פצצות גרעין. נתון שיהיה צורך לקחתו בחשבון בכל מערכה עתידית. אין ספק, שבחסות המלחמה ברצועה, האיראנים הצליחו להשלים את המהלך המשמעותי ביותר מבחינתם, ושעמד מאחורי הרעיון של הקרבת החמאס. האיראנים הקריבו רגלי, וזכו למרבה הצער במלכה.
עד כאן להשבוע – שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI