בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 15-2-2024. חלק א'

עיקרי הסקירה:

א. מבצע שחרור החטופים הנועז ברפיח גרם מבוכה לחמא"ס והגביר הלחץ על אנשיו להגיע לעסקה, גם כדי למנוע פעולה ישראלית נרחבת ברפיח.עדיין לא ברור כיצד הסתיימו שיחות המשלחת הישראלית בקהיר בסוגיא, למרות חזרת המשלחת ללא הסכם סופי.
ב. המבוכה שגרם המבצע ברפיח לחמאס, מביאה את אנשיו "להוכיח רצינות", באמצעות הכרזה על רצח של לפחות 3 חטופים.
ג. צה"ל מוכיח יכולות מרשימות בהתמודדות מול איום המנהרות, ובכלל זה חשיפת מנהרת הפיקוד של חמא"ס מתחת למטה אונר"א, ומנהרת המסתור ששימשה את יחיא סנואר. עדיין החמא"ס מצליח להסב לכוחותינו אבידות רבות באמצעות נשק הנ"ט מיצור עצמי שעומד לרשות אנשיו בכמויות גדולות.
ד. נמשכים נסיונות לפיגועים נגד כוחות צה"ל באיו"ש, הן בצירים והן בפעילות בלב הערים, ומנגד, ניכר צמצום מסויים בפעילות צה"ל בערים.
ה. מנגנוני הרש"פ מנסים להפגין עשיה באיו"ש, וגם בטחון עצמי גובר, על מנת להוכיח שבכוחם לנהל בעתיד את הרצועה. עד כה, נסיונות אלו נראים פתטיים, אך יוצרים מתח גובר בין הפת"ח לחמאס.
ו. חזבאללה מסלים את הפעילות בגבול הצפון ומתחיל בירי תלול מסלול מדוייק, שהסב נפגעים בצידנו.
ז. ארה"ב נמנעת במכוון מפעילות נגד איראן, על רקע הודעה לא רשמית לפיה איראן כבר בעלת יכולת להרכיב פצצות גרעין.

ובהרחבה:

השבוע האחרון עמד בסימן המבצע ההרואי של אנשי הימ"מ והשב"כ בגיבוי צה"ל לחילוצם של שני חטופים מדירה בה הוחזקו ברפיח. מדובר במבצע שהביך מאוד את החמא"ס ותומכיה, כמו גם את ארגוני השמאל בישראל שדרשו כניעה ללא תנאי לדרישות החמא"ס בטענה שזו הדרך היחידה לחלץ את החטופים בחים. המבצע גם החליש מאוד את הקולות בקהיליה הבינ"ל, ובראשם הממשל האמריקאי וממשלת מצרים, שדרשו מישראל להימנע מהרחבת הפעולה הקרקעית לרפיח. זאת, לאחר שהוכח שברפיח מוחזקים חטופים ויש שם פעילות נרחבת של החמא"ס.

הנה סרטון של דו"צ המציג תמונות מהמבצע הנועז:

 

על העובדה שהמבצע הביך מאוד את אנשי החמא"ס תעיד העובדה שמספר שעות לאחר מכן, נמנעו מרבית ערוצי החמא"ס מלדווח על הארוע והסתפקו בטענות קשות על הפצצות והרג המוני של אזרחים תמימים כביכול ברפיח.
המבצע גם הרגיז מאוד את החמא"ס, שאנשיה טענו שבהפצצות הישראליות שליוו את המבצע נפגעו 8 חטופים, 3 מהם נהרגו, אך הארגון נמנע מלמסור שמות, בנימוק שיש להמתין ולראות מה יעלה בגורל שאר הנפגעים.
לצד ההצלחה הגדולה של מבצע החילוץ הוכיח צה"ל השבוע עוד שורה של הצלחות מבצעיות בהשתלטות על מנהרות הטרור, המרכזית שבהם מתחת למטה אונר"א ברצועה, שם נמצאה חוות שרתים מלאה בחומר מודיעיני. ארוע שהוכיח שוב שארגון אונר"א היה סייען במלוא מובן המילה למחבלים, וסילוקו מהאזור נחוץ עוד יותר ממה שסברו רבים קודם לכן.
מנהרת טרור נוטספת שנחשפה, היתה מנהרה ששרתה את יחיא סנואר ומשפחתו בגזרת ח'אן יונס ובה תנאים לשהיה ממושכת, לצד כספת ובה מליוני שקלים ודולרים.

הנה הסרטון המתעד את סנואר במנהרה:

 

ככלל, נראה שצה"ל מצליח לגבש שיטות פעולה מתוחכמות ללחימה במנהרות והשתלטות עליהן, ולא בכדי החטופים ברפיח הוחזקו בבית ולא במנהרה. הצבא גם מצליח להתמודד בהצלחה רבה יותר עם איום המטענים שמציב החמאס, אך עדיין מתקשה לטפל באיום נשק הנ"ט מיצור עצמי העומד לרשות החמא"ס בכמויות גדולות, במיוחד כאשר זה מופנה כלפי מבנים וחיילים רגליים, ולא בכדי רוב ההרוגים בשורות צה"ל השבוע נבעו מאיום זה.

הנה סרטון על הדרך בה צה"ל מפוצץ מבנים ברפיח באמצעות עגלות נפץ המביאות לחיסול מחבלים במבנים רבי קומות ברצועה:

 

ברקע לכל אלה מתגברת ההערכות לפעולה קרקעית ברפיח, פעולה שמחייבת בשלב ראשון את פינוי מאות האלפים מתושבי העיר והפליטים שנקבצו באזור. בשלב זה, לא ניכרת הערכות פיזית בשטח לביצוע המהלך, מה שמחזק אצל רבים את התחושה, שגם אם תחל פעילות ברפיח, הדבר לא יתרחש בקרוב.
מכיון שכך, מתגברים המהלכים לקידום עסקה חדשה בנושא החטופים, מה שהביא לשיגור משלחת ישראלית לשיחות בקהיר. לאחר שבחמא"ס הציבו בשבוע שעבר דרישות בלתי מתפשרות להפסקת הלחימה ולשחרור כל הרוצחים הכבדים מבתי הכלא, התגבר הלחץ הערבי והבינ"ל, ומשלחת מטעמם הגיע לקהיר עם דרישות קצת פחות קיצוניות, ועדיין יוצרות רושם כאילו בחמא"ס סבורים שאנשיהם מנצחים בכל הגזרות, ולישראל אין ברירה אלא להיכנע. ייתכן שיש אפילו מי שמאמין להערכות הדמיוניות הללו, ובראשם הפרשן הצבאי המצרי של רשת "אלג'זירה" פאיז דוירי, שלא מפסיק לנפח את הישגי החמא"ס ברצועה, ובכל פצוע והרוג ישראלי, הוא רואה סימן לכך שעוד מעט ישראל מתרסקת. כמובן, שהפגנות התמיכה בכניעה לדרישות החמא"ס מצד מטה המשפחות, המובל ע"י רונן צור, לצד הפגנות קטנות של אנשי שמאל בישראל הקוראים להפסיק להפציץ את עזה מחזקים עוד יותר את דרישות החמא"ס.
כחלק מהמהלכים לקידום עסקה הגיע השבוע גם יו"ר הרש"פ אבו מאזן לקטר. דיווחים סותרים יש לגבי השאלה האם הוא נועד שם עם בכירי החמא"ס, אך ללא ספק הוא העביר אליהם מסרים בעזרת השליט המקומי. בהמשך, הוא גם פרסם קריאה פומבית לחמא"ס להגיע לעסקה ולהתפשר, בכדי למנוע אסון הומניטארי נוסף ברפיח.
בתוך כך, משלים צה"ל את כיבוש ח'אן יונס, ומגביר את הלחץ על אזור בית החולים הממשלתי. מנגד, דאגו אנשי מערך הקישור הישראלי להכניס חמצן וציוד רפואי לבית החולים אלאמל. עדיין לא ברור בשלב זה, האם ישראל תחליט להיכנס לפעולה קרקעית באזור מחנות המרכז ודיר אלבלח, שעד כה היא מסתפקת בפעולה רק בפאתיהם. השבוע פורסם, כי חטופים ישראלים נהרגו בפעילות במחנה נוציראת. מה שמסביר ככל הנראה את ההימנעות מפעולה משמעותית בגזרה זו, למרות שהדבר אינו סבוך כמו גזרת רפיח.
וגם באיו"ש לא שקט. השבוע נרשמו שני נסיונות לפיגועי דקירה בעיר העתיקה של ירושלים וסמוך לבית"ר עילית. בראשון נפצע שוטר באורח קל מירי לעבר המחבל, בשני לא נפגע איש, אך שני המחבלים חוסלו בחסדי ה'. עוד דווח על נסיון לפיגוע דריסה בצומת גוש עציון. החיילים ניצלו בנס והמחבל נורה, נפצע ונעצר. נסיון נוסף לדריסת חיילים בוצע בכפר שבתין שממערב לראמאללה.המחבל נעצר.

הנה תיעוד הפיגוע בצומת גוש עציון:

 

עד כאן להשבוע – שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI