"גאוותו שחקים": הצעה אמריקאית חדשה, אך לא אחרונה, להפחתת המתח בצפון

"גאוותו שחקים"….

נראה כי המקח וממכר נוסח המזרח התיכון , המוכר כה טוב בקרב שוכני האזור , נמצא בשיאו . 

כל יום יש הצעה חדשה בניסיון למצוא את החרך דרכו יוכלו ישראל וחיזבאללה להשתחל מבלי שגאוותם תפגע, כי "יצאו חלשים ומופסדים" במו"מ בין הערבים ליהודים.

ככל הנראה "הכבוד" הינו המפתח העיקרי ופתרון המצב על גבולה הצפוני של ישראל . 

כל צד מייחל לפתרון המצב ללא הרס הדדי אך גם כל צד דואג לכבודו ולגאוותו בעוצמה דומה.

אך נראה כי המפתח לפתרון נמצא לאו דווקא בידי 2 הצדדים, הנושאים ונותנים, אלא בידי ארה"ב ואיראן, המתחשבים אך ורק באינטרסים שלהם, הנמצאים אצלם , כמה טבעי , בראש מעייניהם.

 

הצעה נוספת הוגשה ללבנון בנסיון להפחתת המתיחות ע"י הוכשטיין.

ההצעה מורכבת משני שלבים, כאשר חיזבאללה עוצר תחילה את פעולות האיבה עם ישראל ונסוג 8 ק"מ – 10 ק"מ צפונה מהגבול הישראלי. עוד בשלב הראשון ישובו תושבי ישראל לבתיהם, כאשר צבא לבנון והן כוח שמירת השלום של האו"ם המכונה UNIFIL יתפרסו בדרום לבנון ולאורך גבול ישראל על מנת לשמור על יציבות ההסדרה .

בשלב השני, ישראל ולבנון יתחילו בשיחות לתיחום הגבול היבשתי, כולל משא ומתן על 13 נקודות השנויות במחלוקות. במקביל, ארה"ב והקהילה הבינלאומית יבדקו אפשרות להציע "תמריצים כלכליים" לביירות.

המתווך האמריקאי הוכשטיין קיבל את אישור מממשלת לבנון על תוכניתו , אם כי לא ברור האם חיזבאללה מסכים להצעה .

הוכשטיין, שנפגש לאחרונה עם גורמים ישראלים כמו הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, הפציר בישראל לתת צ'אנס לתוכניתו.

במהלך ביקורו של הוכשטיין ביום ראשון בישראל הותקפו יישובי ישראל בצפון יותר מ 18 פעמים . ישראל החזירה תקיפות לעבר מטרות בדרום לבנון.

קרדיט: בריאן פריימן   הביא לפרסום: מאיר בר    קרדיט לתמונה: מכון דוחא