מבזקי חדשות ליום 3-2-2024. מתעדכן

*- דו"ח של האו"ם: אם לא יהיה שינוי ייקח 70 שנה לכלכלת עזה לחזור לעצמה
ועידת האו"ם לסחר ולפיתוח UNCTAD פרסמה השבוע דוח בנושא מצבה של כלכלת רצועת עזה על רקע המלחמה הנמשכת. לפי עורכי הדוח, " אם מגמת הצמיחה של השנים 2007–2022 קרי קצב צמיחה שנתי ממוצע של 0.4%, ייקח לעזה 70 שנה רק כדי לשחזר את רמת התוצר המקומי הגולמי של שנת 2022, וזאת על רקע המשך הירידה בתוצר לנפש בהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה," נכתב בדוח.

לפי UNCTAD, מאז החלה המלחמה לפני ארבעה חודשים התוצר לנפש בעזה ירד בכ-25% והאבטלה זינקה בסוף דצמבר לכ-80%. אדגיש שחלק מעורכי הדו"ח הזה הם פלסטינים המועסקים ב-UNCTAD ולכן צריך להתייחס אליו בקורטוב של ספקנות.

*- קטר מתחילה לדאוג?
עיתון ערבי המקורב לאמירויות טוען כי מי שחושב שביקור ראש ממשלת קטר השבוע בוושינגטון נועד בראש ובראשונה לקדם עסקת שחרור חטופים – טועה. לפי העיתון, הגעת ראש הממשלה הקטרי מוחמד בן עבדא-רחמן אאל ת'אני לארה"ב נועדה קודם כל לטפל במצוקה שחשה דוחה כמי שנטען נגד שהיא המממנת ונותנת החסות הגדולה ביותר של חמאס ולכן יש לה חלק במתקפת ה-7 באוקטובר.

במהלך הביקור, התראיין ראש הממשלה הקטרי למגוון ערוצים אמריקאיים ושם הדף את הביקורת המופנית כלפי ארצו כולל בימים האחרונים על ידי ראש הממשלה נתניהו. במהלך הראיונות העביר אאל ת'אני את המסר שארצו תומכת בעם הפלסטיני ולא בארגון כזה או אחר. כמו כן הוא הדגיש כי בשנים האחרונות, 55% מהסיוע של קטר הופנה לגדה המערבית ו-45% לרצועת עזה. עוד הוא הדגיש כי משרד חמאס בקטר נפתח בתיאום עם ארה"ב…

 

*- היעד הבא של החות'ים?
נוכח ההסלמה הנמשכת בים האדום, גוף מחקרי במפרץ מזהיר שהחות'ים עלולים לשנות אסטרטגיה ולהתמקד ביעד תקיפה אחר חוץ מספינות המסחר. באחרונה ערוץ טלגרם הקשור לחות'ים פרסם מפה של כבלי התקשורת התת-ימיים העוברים בים התיכון, ים סוף והים הערבי וכתב: "יש מפות של כבלים בינלאומיים המחברים את כל אזורי העולם דרך הים. נראה שתימן נמצאת במיקום אסטרטגי, שכן קווי אינטרנט המחברים יבשות שלמות – לא רק מדינות – עוברים לידה".
הכבלים התת ימיים הם מרכיב קריטי בתשתיות הדיגיטליות העולמיות המשרתות למעלה מ-95% מזרם המידע והתקשורת הבינלאומי, כולל עסקאות פיננסיות בשווי מוערך של 10 טריליון דולר מדי יום. אם יצליחו החות'ים לגרום לנזק חלקי לכבלים התת-ימיים הם צפויים להשבית את האינטרנט באזורים נרחבים בעולם ולגרום לשיבושים כלכליים לא מבוטלים.

תימן נמצאת בנקודה קריטית ביחס לכבלים הללו. במערב לא ידוע על כך שהחות'ים פיתחו יכולות לחבל בכבלים אך ככל שיעבור הזמן סביר שהם ינסו לייצר יכולות כאלה…

*- כך חמאס מנסה להסביר מדוע חמאס לא מפרסם את מספר ההרוגים שלו מתחילת המלחמה
מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר, מסר דובר צה"ל על חיסול אלפי מחבלים המשתייכים לחמאס. עם זאת, הארגון עצמו לא מכריז על מספר ההרוגים שלו וגם לא את זהותם.

 

מוחמד נזאל, בכיר הלשכה המדינית של חמאס, נשאל בראיון לאל ג'זירה מדוע עד כה חמאס לא מפרסם את מספר ההרוגים בצד שלו. ראשית, הוא אמר שההודעות של ישראל על אלפי הרוגים בזרוע הצבאית של חמאס "לא הוכחו". שנית, הוא טען כי ההחלטה לא לפרסם את מספר ההרוגים וזהותם נובעת "מסיבות ביטחוניות". לדבריו, אם חמאס יפרסם את זהות הרוגיו, ישראל תפעל לחסל "את כל בני המשפחה שלהם"…

ואני אוסיף שאולי הסיבה היא שחמאס מובך ממספר האבדות שלו ולכן נמנע מלהצהיר על כך בפומבי…

*- הנזק באחוזים למבנים ברצועת עזה עד כה
יותר ממחצית מהבניינים ברצועת עזה ניזוקו או נהרסו מאז ה-7 באוקטובר, כך עולה מניתוח תצלומי לוויים שערכו אוניברסיטאות בארה"ב. הניתוח מצביע על כך שבין 144,000 ל-175,000 מבנים ברחבי רצועת עזה נפגעו או נהרסו קרי בין 50% ל-61% מהבניינים ברצועה. (המבנים שניזוקו מסומנים בתמונה שלמעלה באדום).

לפי הניתוח, העיר ח'אן יונס שבדרום הרצועה נפגעה קשות במיוחד בשבועות האחרונים, עם יותר מ-38,000 (או יותר מ-46%) מבניינים שנהרסו או ניזוקו. במהלך השבועיים האחרונים בלבד נהרסו או ניזוקו שם יותר מ-1,500 מבנים.

*- כמה כסף גובים החות'ים על ביקור ב"ספינה הישראלית"?
למעלה מחודשיים נמצאת ספינת גלאקסי לידר בידי החות'ים בתימן. כזכור ספינה זו נתפסה בים על ידי כוח קומנדו תימני בטענה שהיא "ישראלית".

 

מאז היא עוגנת בים בקרבת נמל חודיידה במערב תימן והפכה לאטרקציה תיירותית. תימנים נוסעים מאות קילומטרים כדי לבקר על הספינה הזו. כדי לעלות על הסיפון הם משלמים כ-500 ריאל שזה בערך 1 דולר ובערך מחיר של ארוחה אחת בתימן. אחד המבקרים התימנים צוטט כאומר: "כבוד וגאווה לנו כתימנים שכוחותינו המזוינים ביצעו פעולת גבורה שכזו עבור אחיהם המדוכאים בפלסטין ועזה".

*- כמה עלתה ההיערכות הצבאית של ארה"ב במזרח התיכון מאז ה-7 באוקטובר ומי ישלם על זה?
בפנטגון החלו לבצע הערכות לגבי העלות של בניית הכוח הצבאי במזרח התיכון מאז מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. כזכור מיד לאחר התקיפה, הורה הנשיא ביידן לשלוח לאזור נושאות מטוסים, ספינות מלחמה וציוד. העלות של המבצע הזה מוערכת בכ-1.6 מיליארד דולר, כך לפי גורמים בפנטגון. עם זאת עלות זו לא כוללת את השימוש בטילים בהם נעשה שימוש לתקוף בתימן או טילים ליירוט הכטב"מים של החות'ים. בפנטגון מעריכים כי העלות השנתית למבצע תעלה על 2.2 מיליארד דולר.

הבעיה שבינתיים לא אושר תקציב לממשל ולכן הפנטגון שלח מכתב לקונגרס כדי לבקש אישור לתקציב מיוחד שיכסה את העלויות האלה….

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון

קרדיט לתמונה: חיל הים האמריקאי