מבזקי חדשות מהעולם ליום 3-2-2024. מתעדכן

*- סנטקום מעדכן על סדרת תקריות במהלך היום במרחב הים האדום:
סמוך לשעה 5:00 בבוקר – הופל כטב"מ מעל מפרץ עדן.
סמוך לשעה 10:30 בבוקר – הופל כטב"מ נפץ שזוהה מתקרב לעבר נתיבי השיט הבינלאוומיים בים האדום והיווה סכנה מיידית לאוניות סוחר ולספינות של הצי האמריקאי.
בשעה 12:45 בצהריים – החות'ים שיגרו שני טילים בליסטיים נגד טילים לעבר אוניית הסוחר M/V Koi, נושאת דגל ליבריה בבעלות ברמודה, אולם הטילים נפלו במים ולא פגעו באונייה.

*- מנהיגי מחאת החקלאים בצרפת הודיעו על הסרת החסימות שהוצבו בימים האחרונים בכניסות לפריז וליישובים נוספים ברחבי המדינה אחרי שראש הממשלה, גבריאל אטאל, הכריז על סדרת צעדים שנועדו לסייע למגזר החקלאי.

בין השאר, אטאל הודיע כי סיוע של 150 מיליון אירו יועבר בכל שנה לחקלאים של משקי החי, העיקרון של "ריבנות המזון" יעוגן בחקיקה, צרפת לא תאכוף תקנות חמורת יותר מתקנות האיחוד בתחום החקלאי וכי הממשלה לא תסכים להסכם סחר חופשי עם מדינות מרקוסור באמריקה הדרומית.

מנהיגי החקלאים הבהירו כי אם הצעדים לא ייושמו עד חודש יוני, הם מכנים להשיק מחדש את המחאה בהיקף נרחב. מנהיג איגוד החקלאים הגדול במדינה הודה לאטאל על "האוזן הקשבת" ומקביל מתח ביקורת על "החירשות של אירופה".

*- פסל היסטורי שמוצב בכיכר לוקסמבורג בבריסל הופל לפנות בוקר במהלך מחאת החקלאים שצרים על בניין הפרלמנט האירופי הסמוך והועלה באש. המשטרה בוחנת את מצלמות האבטחה בניסיון לזהות את האחראים.

הפסל של המכונאי בופור הוא אחד מארבעת הפסלים של פועלים שמהווים חלק מהאנדרטה משנת 1871 לכבודו של התעשיין האנגלי-בלגי מהמאה ה-19, ג'ון קוקריל, שנחשב לאבי התעשייה הבלגית.

*- מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי הסכימו על חבילת סיוע של 50 מיליארד אירו לאוקראינה במסגרת התקציב האירופי, וזאת אחרי שראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, שנחשב למנהיג הפרו רוסי ביותר בגוש, הסיר את הווטו שלו.

*- שעות אחרי ניסיון הפיגוע בשבדיה, אירוע חריג גם בניו זילנד: משטרת וולינגטון סגרה את הרחוב ליד שגרירות ישראל אחרי שהתגלה "חפץ שמעורר חשש", אולם אחרי בדיקות התברר כי אין סכנה. לפי דיווח באתר חדשות מקומי, מדובר בבובה של תינוק מכוסה דם שהושארה ליד הנציגות הדיפלומטית.

*- הדובר הצבאי של החות'ים, יחיא סריע, טוען לפגיעה באוניית סוחר אמריקאית בשם "קול", שעות אחרי ירי טילים לעבר המשחתת האמריקאית גרייבלי.

*- ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, גינה את ניסיון הפיגוע בשגרירות ישראל. "זה אירוע רציני מאד. ניסיון התקפה על שגרירות הוא התקפה על אלה שעובדים שם ועל שבדיה", נמסר בהודעה מטעמו של קריסטרסון, שהוסיף כי המשטרה הגבירה את המעקב אחרי שגרירות ישראל ואחרי מוסדות יהודיים בשבדיה.

*- בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קבע היום שרוסיה לא צריכה לשלם פיצויים אחרי שהבדלנים הנאמנים לה הפילו את מטוס הנוסעים של מלזיה איירליינס מעל מזרח אוקראינה לפני קרוב לעשור, אולם פסק כי היא הפרה את אמנת זכויות האדם אחרי הסיפוח הבלתי חוקי של חצי האי קרים.

אוקראינה הגישה לבית הדין בינואר 2017, כחמש שנים לפני הפלישה הרוסית הנרחבת לשטחה, תביעה כפולה נגד רוסיה. הראשונה נגעה להפרת האמנה הבינלאומית למאבק במימון טרור בשל הפלת טיסה 17 של מלזיה איירלינס ביולי 2014 שגרמה למותם של 298 נוסעים ואנשי צוות. בית משפט בהולנד הרשיע בדלן אוקראיני פרו רוסי ושני רוסים באחריות להפלת המטוס.

החלק השני של התביעה עסק בהפרת האמנה הבינלאומית נגד כל צורות האפליה, כאשר קייב טענה כי הרוסים נקטה במדיניות מפלה נגד הטטארים ונגד האוקראינים בחצי האי קרים אחרי שהשתלטה עליו באופן בלתי חוקי באפריל 2014.

היום קבע בית הדין ברוב של 13 מול שניים כי רוסיה הפרה את האמנה נגד מימון טרור אחרי שלא נקטה בצעדים כדי לחקור את המימון של הבדלנים הפרו רוסים, כולל הגורמים שהיו אחראים להפלת המטוס. עם זאת, ברוב של עשרה שופטים מול חמישה, הוחלט שלא לקבל את שאר הטענות האוקראיניות, כולל הבקשה לקבוע כי מוסקבה אחראית להפלת המטוס ושעליה לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות.

במקביל, השופטים קיבלו ברוב של 13 מול שניים את הטענה האוקראינית שרוסיה הפרה את האמנה נגד אפלייה גזעית מאחר שלא הגנה על השפה האוקראינית במוסדות החינוך בחצי האי קרים לאחר שסיפחה אותו. אולם בית הדין גם דחה את הטענות הנוספות על אפליה נגד הטטארים ונגד האוקראינים בקרים ולא הסכים לתת פיצויים לאוקראינה.

*- פסל היסטורי שמוצב בכיכר לוקסמבורג בבריסל הופל לפנות בוקר במהלך מחאת החקלאים שצרים על בניין הפרלמנט האירופי הסמוך והועלה באש. המשטרה בוחנת את מצלמות האבטחה בניסיון לזהות את האחראים.

הפסל של המכונאי בופור הוא אחד מארבעת הפסלים של פועלים שמהווים חלק מהאנדרטה משנת 1871 לכבודו של התעשיין האנגלי-בלגי מהמאה ה-19, ג'ון קוקריל, שנחשב לאבי התעשייה הבלגית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות