המסרים של איראן בשיגור טילים בליסטיים לעבר מטרות בסוריה ובעיראק

איראן תקפה אתרים בסוריה ובעיראק עם 24 טילים בליסטיים מדרום ומערב איראן, עם טווח של יותר מ-1,200 קילומטרים.

“משמרות המהפכה האיראנים” הודיעו כי שיגרו ארבעה טילי “חיבאר שאקן” (חיבאר כיבר) לעבר מה שהם תיארו כ”מפקדה של המדינה האסלאמית” (דאעש) באידליב שבצפון סוריה.

כמו כן הותקפו באמצעות תשעה טילים אתרים של “קבוצות טרור” אחרות באזורים שאינם בשליטת המשטר הסורי, ועם 11 טילים מה שהוא תיאר כ”מפקדת הריגול של המוסד” באזור כורדיסטן בעיראק.

ההודעה הרשמית האיראנית על ביצוע תקיפות בסוריה היא אחת הפעמים הנדירות, והמשטר הסורי לא הגיב על התקיפה שהתרחשה בשטחו עד לרגע כתיבת הדו”ח.

תמונה

 

מה היעדים בסוריה?

נודע כי התקיפות בשטח סוריה כוונו לצפון אידליב, בעוד שמיקום התקיפות עליהן דיברו משמרות המהפכה נמצא באזורים אחרים מחוץ לשליטת המשטר הסורי.

מקורות מקומיים באידליב דיווחו כי שלושה טילים נחתו בכפר טלית שבצפון האידליב, וכתוצאה מכך נהרס בניין ששימש בעבר כמרפאה.

מההגנה האזרחית של סוריה (קסדות לבנות) נמסר כי לבניין המרפאה נגרם נזק גדול העולה על 60%, ומדובר בבניין בן קומה אחת.

לטענת “ההגנה”, בדיקה ראשונית של צוותיה העלתה כי 3 טילים נפלו על הבניין ובקרבתו, שניים מהם פגעו בבניין, אחד מהגג ושני מצדו המזרחי של המבנה, ואילו השלישי נפל צמוד למבנה מהצד הדרום מערבי.

לפי מקורות מקומיים, הבניין המותקף היה ריק במשך כשש שנים. לפני כן, זו הייתה מרפאה שהפסיקה לפעול. ואז “חזית אלנצרה” (כיום היית תחריר א-שאם) הפכה אותו למפקדה, ועבר לאחר מכן לרשות “המפלגה האסלאמית של טורקיסטן” שפינתה אותו מאוחר יותר.

“משמרות המהפכה” פרסמו שהתקיפה באה בתגובה ל”פשעי הטרור האחרונים שבוצעו על ידי אויבי איראן האסלאמית. פעולות הריגול שלהם”. לדבריהם “המבנה הושמד לחלוטין בירי טילים בליסטיים”.

הוא הוסיף כי התקיפה בסוריה באה בתגובה למתקפה של דאעש באיראן, שבסיסם בסוריה, וכי הפעולות ההתקפיות האיראניות יימשכו “עד להשגת הנקמה”.

תמונה

 

מוקדם יותר בינואר הקרוב, ארגון “המדינה האסלאמית” לקח אחריות על שני פיצוצים בעיר קרמן בדרום מזרח איראן, בהם נהרגו כמעט 100 בני אדם ונפצעו עשרות, באנדרטה לזכר מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני.

התקיפה האיראנית מגיעה בזמן שיש מתיחות איראנית-אמריקאית עקב השפעת ההסלמה הישראלית ברצועת עזה, שכן בסיסים אמריקאים נתונים כמעט מדי יום להתקפות בסוריה ובעיראק, והתקפות אחרות על ספינות אמריקאיות בים סוף, שטהראן מואשמת באחריות לו.

לפני שבוע אמר מזכיר העיתונות של הפנטגון, בריגדיר גנרל פט ריידר, כי כוחות אמריקאים וכוחות הקואליציה הותקפו לפחות 130 פעמים בעיראק ובסוריה, כולל 77 התקפות על בסיסים אמריקאים בסוריה, מה-17 באוקטובר 2023 ועד ה-11 בינואר. 

סאבא עבד אל לטיף, עוזר מחקר במרכז עומראן ללימודים, אמר לענאב בלדי שאיראן הצדיקה את התקיפות בנוכחות תאי מודיעין ישראלים בארביל, וזה מה שאיראן רואה כאיום ביטחוני ברור אם טענותיה נכונות.

עבדול לטיף סבור כי ההתקפות האיראניות האחרונות על סוריה ועיראק מגיעות כחלק מסדרת תגובות נגד על התקיפות שביצעו אמריקה וישראל על אתרים צבאיים של המיליציות האיראניות בסוריה, עיראק ולבנון, שהחשובה שבהן הייתה חיסול יועץ משמרות המהפכה, ראדי מוסאווי, שנחשב לאחד המפקדים האיראנים הבכירים ביותר.

ב-25 בדצמבר 2023 הפציץ מטוס ישראלי בית בעיירה סיידא זינב שבמחוז דמשק, והרג את אחד היועצים הוותיקים של משמרות המהפכה בסוריה, ראדי מוסאווי.

תמונה

 

מאז הריגתו של היועץ האיראני, האיומים של טהראן לא פסקו, שכן שגריר איראן ונציגה הקבוע באו”ם, אמיר סעיד איראני, אמר כי איראן שומרת לעצמה את זכותה ה”לגיטימית”, בהתבסס על החוק הבינלאומי ואמנת האומות המאוחדות, להגיב בזמן שיראה לה, על פי דווח  “IRNA” האיראנית.

עבדול לטיף מאמין שאיראן מתחילה מהלך של נקמה נוספת על הריגת קאסם סולימאני. 

התקיפות הללו נושאות מספר מסרים איראניים, הראשון שבהם הוא שהם עדיין נוכחים באזור והם אחד הכוחות הפעילים, ושנית הוא שהתקיפות שלה הן מסע שיווק איראני מול המיליציות שלה, וניסיון להדק את השליטה בהם, ולהראות שהם תוקפים נקודות ישראליות ואמריקניות, והם נושאים מסר לאזור כורדיסטן בכוונה להרתיע אותם משיתוף פעולה עם ישראל ואמריקה.

איראן הכחישה שוב ושוב את אחריותה לתקיפות על בסיסים אמריקאים, בעוד שארה”ב ממשיכה להטיל עליה אחריות לתקיפות עצמן, ושר החוץ האיראני, חסן אמיר עבדולהיאן, הכחיש בעבר את אחריותה של ארצו לכל פגיעה בבסיסים אמריקאים.

ב-6 בדצמבר 2023, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנאאני, אמר כי הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור מערב אסיה “מעולם לא הביאה ביטחון”, וכנאאני חזר ואמר כי אין כוחות שנלחמים מטעם איראן באזור.

הוא קבע כי “תנועות ההתנגדות באזור עצמאיות לחלוטין, ופועלות לפי מה שנראה להן לגבי ביטחון מדינותיהם או כתמיכה בעם הפלסטיני המדוכא”.

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונה: אביסניוז ורשתות חברתיות