100 ימי מלחמה בעזה הסתיימו. תובנות ראשוניות של לוחם

100 ימי מילואים הסתיימו אתמול רשמית. כמה תובנות ראשוניות:
1. עזה נתפסת כאזור נחשל , "הצפוף בעולם" שנמצא שנים תחת "מצור" ישראלי. אין שקר גדול מזה. עזה עיר מודרנית, יפה ומפותחת – עם בתים גדולים ומאובזרים, שדרות רחבות, שטחי ציבור, טיילת על הים ופארקים. נראית הרבה יותר טוב מכל עיר ערבית אחרת מהירדן לים, הרבה יותר דומה לתל אביב מאשר לכפר קאסם או אום אל פאחם. וכמובן שרחוקה מאד מלהיות "הצפופה בעולם".

2. אם זה מצור תן לי לחיות במצור – הבתים מפוצצים בסחורות ומזון מכל מדינות המזרח התיכון, הריהוט הכי חדיש, מכשור חשמלי מתקדם ומה לא. יש גם אחוזות פאר שלא היו מביישות את סביון וכפר שמריהו. עושר ממש לא חסר בעזה. בכלל, רוב הבתים שהייתי בהם היו הרבה יותר גדולים מהדירה שבה אני גר בת"א. המשפט "אם רק הייתה להם הזדמנות לחיים טובים הם לא היו נלחמים בישראל" פשוט לא רלוונטי לעזה.

3. הדבר הכי נפוץ בבתי הרצועה: מפת ארץ ישראל ‏- תחת הכותרת "מפת פלסטין". אין אזכור לישראל או בכלל ליישובים ישראלים.
וזה נמצא כמעט בכל בית, ובכל בית ספר ובכל מוסד ציבורי שהוא, היעד למחוק את מדינת ישראל לא מוסתר ולא מוצנע, הוא כמעט בכל מקום. העיוות ההיסטורי של המפה הזאת שאותה מלמדים מגיל 0 (גבולות מנדטוריים של שטחים שמעולם לא יועדו כולם למדינה ערבית) הוא נושא לדיון אחר שרק מדגיש את תפיסת המציאות המעוותת של תושבי עזה.

4. בכל השכונות שהיינו בהם יש מתחמי לחימה מוכנים של חמאס – נשק, מנהור, מטענים, מתחמי שיגור הכל בתוך בתי מגורים שחלקם גם מוכנים עם פתחים בקירות למעבר בין מבנים ומה לא תושבי הרצועה שמתגוררים באזורי הלחימה יודעים זאת, הם קיבלו אין ספור התראות להתפנות. הרבה לפני שצהל נכנס. הכרוזים של צהל עדיין שם בכל מקום. מי שהחליט להישאר באזורי הלחימה הם או אנשי חמאס בתפקידים שונים או אנשים שהחליטו להישאר במודע באזורים שמשמשים את חמאס ללחימה, שיקולם עמם .

5. אנשי חמאס כמעט ולא מסתובבים חמושים. הם לא טיפשים ולא פראיירים. הם יודעים שלא יירו בהם אם הם יילכו במסווה "אזרחי". הם מכינים את האמל"ח מבעוד מועד בכניסות למבנים ומתחמשים רק רגע לפני שהם תוקפים. לכן הלחימה היא הרבה יותר מורכבת מכל זירה אחרת ומי שמנסה לשפוט מבחוץ למה חיילים ירו ‏ב X או לא ירו ב Y שייכנס לעזה לשבוע-שבועיים ויחזור עם תובנות.

6. המעגל שמאפשר את הפעילות של חמאס גדול בהרבה מעשרות אלפי המחבלים שלו. האידולוגיה של חמאס נמצאת כמעט בכל בית, בתמונות, בחומרי התעמולה. חמאס בעזה זה כמו מסי בארגנטינה.

7. ההתעצמות של חמאס ברמה הזו דורשת סיוע אקטיבי של אוכלוסייה. אין שום סיכוי שהדיירים במתחמים שבהם איתרנו רקטות ונשק לא ידעו שהמקום משמש כמתחם שיגור שבו מנסים יום יום לטבוח בישראלים. ואני מתקשה להאמין שההורים בגן הילדים שבו היה פיר מנהרה באחת שבו היינו לא יודעים זאת. מי בוחר לשלוח את ילדיו לגן ילדים שמשמש כתשתית טרור?

8. הנשק הכי חזק של חמאס זה שקרים ותעמולה. זה הדלק שלו. כך תחזקו במשך שנים את שקר "המצור", כך עושים עכשיו עם תמונות הקורבנות התמימים והרג "העיתונאים" שמתבררים כפעילי טרור. עזה זה המקום היחיד בעולם שבו מדווחים על 500 הרוגים חצי שעה אחרי פיצוץ.אפילו ברעידות אדמה ובאסונות כבדים לוקח לכוחות ההצלה כמה ימים לזהות ולאמוד את כמות ההרוגים אבל משרד הבריאות הפלסטיני יודע כבר דקה אחרי הפיצוץ מה הנזק. זה מגוחך וזה שהתקשורת העולמית מצטטת את המספרים כדברי אלוהים חיים זה פתטי.
אותה רמת אמינות הייתי מייחס לדיווחים השבוע על "רעב" ברפיח.

הנהירה נמשכת: הערכה ש-50 אלף עזתים ירדו רק היום לדרום הרצועה - גלובס

קרדיט: רועי ינובסקי (בערוץ הטלגרם של ינון מגל)     קרדיט לתמונה: דובר צה"ל