בקצרה מול אויבינו. חלק ג’

 

 

לאחר הפסקה ממושכת בשל שירות מילואים, אני שב לדווח על הנעשה אצל אויבינו. כמובן שכמויות המידע כמעט אינסופיות, ושינויים בתמונת המצב מתרחשות כמעט בכל רגע, וכל מה שאכתוב עכשיו עשוי להיות לא רלבנטי בתוך דקות. עדיין אני מנסה לשתף בתובנות שלי, המתבססות אך ורק על חומר גלוי, שלטעמי בקריאה נכונה שלו, מאפשר סוג של העמקה בקריאת תמונת המצב.

דובר צה"ל מכריז על שם המבצע : "חרבות ברזל" - פורטל מצודה

 

באשר להמשך. בחמא”ס מצפים בקוצר רוח להורדת עצימות הלחימה, אם במסגרת “עסקת חטופים” ואם מתוך הבנה שהלחץ הבינלאומי, והעייפות בישראל יגרמו להוצאת חלק ניכר מהכוחות מהרצועה.

בשלב הזה, מתכננים בחמא”ס להוציא את אנשיהם מ”התווך התת קרקעי”, כדי לזנב בכוחות, ולהוכיח שלמרות הלחימה הממושכת הם לא חוסלו לחלוטין. הרגישות הישראלית לחיי החטופים, מונעת כנראה את חיסול הדרג הבכיר של הארגון בראשותם של יחיא סנואר, מחמד דיף ואסמאעיל הניה. החיסול של צאלח עארורי, ראש חמא”ס איו”ש, ומס’ 2 בלשכה המדינית הינו חיסול ראשון של מנהיג בדרג הבכיר של הארגון, ולהערכתי לא במקרה, עד כה צמרת החמא”ס מוחזקת בחיים.

ולסיום- במהלך השנים בנתה החמא”ס מערך תקשורת ותעמולה ענף, מסועף ויעיל. עוד טרם הקמת החמא”ס כארגון, בנו אנשי ה”אחים המוסלמים” שייסדו את החמא”ס את מה שכונה: “מערך ה”דעוה”, מילה שתרגומה המילולי הינו “הזמנה”, אך בפועל מערך תעמולה לכל דבר.

מערך זה, מטרתו לגייס את האוכלוסיה בכל אמצעי זמין, מבתי ספר, מרפאות, מערך רווחה, איגודים מקצועיים וגם תקשורת. ברבות השנים, הקימו אנשי החמא”ס תשתית תקשורתית ענפה בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות. המגבלות שהטילו מרבית הרשתות על פעילות תומכת טרור הביאה להפניית רוב תשומת הלב לכיוון הטלגרם, שטבעו שהוא כמעט שאינו מונע תכני הסתה מובהקים, וכך קמה תשתית תעמולה ענקית לארגון דוקא בפלטפורמה הזו (כשגם בשאר הרשתות, עדיין ניתן לראות תעמולת חמא”ס, גם אם בהיקף מצומצם יותר).
לצד זאת, הקימה החמא”ס מערך תקשורת ותעמולה לא מבוטל נוסף, ורשמי יותר. חלקו, כמו טלויזיית “אלאקצא” ששידריה מהרצועה אינו פועל בימים אלו. לעומת זאת, זוכה החמא”ס לגיבוי תקשורתי נרחב ברבות מרשתות הלוויין הערביות, ובראשן רשת “אלג’זירה” הקטרית שמאז 7 באוקטובר מגוייסת באופן מוחלט לשדר את הנראטיבים התעמולתיים של החמא”ס שעיקריהם:
א. חמא”ס מנצחת את צה”ל ומסבה לו אבידות קשות. לצורך זה גוייס מומחה צבאי כביכול, בשם הגנרל פאיז דוירי, המפרשן כל סרטון שבו חמאס מצליחה לפגוע בחיילי צה”ל כקרב המעניק לאנשיה נצחון, ומגמד בעקביות כל הישג ישראלי בלחימה. הגיעו הדברים לכך שבחלק מסרטוני הזוועה של החמא”ס המתעדים פגיעה בכוחות צה”ל צועקים המחבלים את הסיסמא: “פרשן יא דוירי”. נציין שבתגובה יצאו גם סרטונים נגדיים המראים את המחיר הכבד ששילמו תושבי הרצועה ממנו הפרשן מטעם עצמו מתעלם בעקביות.
ב. ישראל מבצעת רצח עם ופוגעת בנשים, ילדים וזקנים. לצד תמונות אמיתיות על מי שנפגעו באקראי כתוצאה מקרבתם למחבלים, ניתן לראות סרטונים מבויימים, המשודרים ב”לופים”, ומתעדים את אומללות תושבי הרצועה ואת “אכזריות ישראל”.
ג. קריאה להפגנות תמיכה בתושבי הרצועה ובעקיפין בחמא”ס ולהזרמת סיוע הומניטארי לתושבי האזור, תוך התעלמות מוחלטת מגניבת חלק ניכר מהסיוע בידי אנשי החמא”ס.
ד. הצגת פעילי הטרור באיו”ש, כמי שמאמצים את מודל החמא”ס ברצועה וזוכים בגיבוי האוכלוסיה המקומית, כנגד הרש”פ המשתפת פעולה עם ישראל.
ברשתות הטלגרם של החמא”ס מצטרפת לנראטיבים הללו גם קריאה מפורשת לפיגועים בכל מקום אפשרי, ובמיוחד ביהודה ושומרון וירושלים. אחת הסיסמאות הקבועות לצורך זה, המושמעת בהפגנות הרחוב: הינה: “אם יש לך רובה שאתה מחביא לחתונות (אעראס), או שתרצח יהודי או שתיתן אותו לחמא”ס.

 

הנה קובץ סרטונים מהתקופה האחרונה המתעדים את הארועים:
הפעלת מטען נפץ כנגד 9 D ישראלי במחנה נור אלשמס בידי מחבלים:

https://www.facebook.com/reel/978085243942967

 

תהלוכת תמיכה בחמא”ס במרכז ראמאללה, לאחר חיסול המחבל (ע)ארורי:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1653875802087518?idorvanity=357103281849

 

ותהלוכה נוספת עם הקריאה: “אם יש לך רובה שאתה מחביא לחתונות, או שתרצח יהודי או שתיתן אותו לחמא”ס:
https://www.facebook.com/mohammed.khawajah.94/videos/633171845651307

 

תושבי מחנה הפליטים נוציראת שבמרכז הרצועה מתחילים להתפנות מביתם לאחר שהלחימה החלה להגיע גם לאזור זה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1512403145998853?idorvanity=357103281849

 

סרטון תעמולה של החמא”ס המציג ילד קטן מהרצועה מחפש מים, כחלק מנראטיב המצוקה של תעמולת הכזב החמא”סית:
https://www.facebook.com/reel/740889364600901

 

מטח רקטות מהרצועה בפתיחת שנת 2024, כחלק מהנסיון להציג את החמא”ס ממשיך להילחם:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/287682737631317?idorvanity=357103281849

סרטון של דובר צה”ל בערבית אביחי אדרעי המוכשר, השם ללעג את הפרשן דוירי, על רקע הסיסמא: “פרשן יא דוירי”:

 

לסיום, הריני להתנצל על האריכות הרבה, וגם על כך שלא כתבתי רק על נצחונות והישגים של לוחמי צה”ל הגיבורים. אין ספק שבלחימה הן ברצועה והן ביהודה ושומרון מתגלה גבורה שספק אם היתה כמותה אי פעם, מצד לוחמים, ומפקדים, ההולכים בראש הכוחות. לא מעט יכולות ואמצעי לחימה. אבל חשוב לי להביא את תמונת המצב כפי שאני מבין אותה, כדי שנבין שלמרות המחיר וההישגים יש נסיונות לא מבוטלים לבלום את ההישגים ולמנוע את מימוש מטרות הלחימה במלואן, ותקוותי שעם ישראל לא יאפשר לדבר לקרות. מי יתן והנהגתנו תאמץ את עמדת המלך דוד: “ארדוף אויבי עד אשיגם”.
בברכת הצלחה מלאה לחיילינו האמיצים, לרפואת הפצועים, לשיבת החטופים בשלום לחיק משפחותיהם, ולתבוסת אויבינו באופן מוחלט – שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: דובר צה”ל