מבזקי חדשות מהעולם ליום 6-1-2024. מתעדכן

*- סוכנות הידיעות של דאע"ש הודיעה כי שני מחבלים מתאבדים של הארגון – שזוהו בשמות עומר אל-מווחד וסייף אללה אל-מג'אהד – ביצעו את הפיגוע אתמול בעיר כרמאן שבאיראן.

*- ממשלות זרות ומנהיגיהן שילמו לעסקים שקשורים לדונלד טראמפ תשלומים של יותר מ-7.8 מיליון דולר במהלך כהונתו כנשיא ארה"ב – כך עולה מדוח של הדמוקרטים בבית הנבחרים האמריקאי שפורסם היום תחת הכותרת "בית לבן למכירה: כיצד נסיכים וראשי ממשלה שילמו לדונלד טראמפ".

המדינה ששילמה את הסכום הגבוה ביותר היא סין שהעבירה תשלומים של יותר מ-5.5 מיליון דולר עבור שימוש במגדל טראמפ במנהטן ובמלונות בוושינגטון ובלאס וגאס.

מדינות נוספות שמוזכרות בדוח הן סעודיה, קטאר, כוויית, איחוד האמירויות, הודו, טורקיה, מלזיה, אפגניסטן, הפיליפינים, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קזחסטן, תאילנד, הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, מונגוליה, לבנון, לטביה, הונגריה, קפריסין, אלבניה וקוסובו.

 

*- התקשורת הטורקית פרסמה היום צילומים של מרבית החשודים שנעצרו השבוע בחשד שריגלו עבור המוסד הישראלי נגד "אזרחים זרים שמתגוררים בטורקיה" וכדי לבצע "פעולות נגד פלסטינים ובני משפחותיהם בטורקיה". 34 מתוך 46 העצורים הובאו היום בבוקר לבדיקות רפואיות בבית החולים תחת אבטחה כבדה ונמסר כי חקירתם נמשכת.

*- 17 אנשי צוות בקמפיין של הנשיא ג'ו ביידן לקראת הבחירות לנשיאות חתמו על מכתב שקורא לו לפעול כעת להפסקת אש קבועה במלחמה בין ישראל לבין חמאס כשהם מאשימים את צה"ל ב"הפצצות חסרות הבחנה" ובביצוע "רצח עם" שלטענתם עלולים לפגוע בסיכויי הניצחון של ביידן. 

*- אנטישמיות בקנדה: מכולת-מעדנייה בבעלות יהודית בעיר טורונטו הוצתה הבוקר ועל קיר המבנה רוססה הכתובת "פלסטין חופשית".

 

*- בדרך לפעולה צבאית? 12 מדינות בהובלת ארה"ב פרסמו הערב הצהרה משותפת שמזהירה את החות'ים בתימן מפני המשך ההתקפות על אוניות סוחר בים האדום. "הם יישאו באחריות להשלכות", נאמר בהודעה החריפה.

"ההתקפות המתמשכות בים האדום הן בלתי חוקיות, בלתי מתקבלות ומערערות ביותר", נאמר בהודעה שעליה חתמו ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, בלגיה, קנדה, דנמרק, גרמניה, איטליה, יפן, הולנד, ניו זילנד והמדינה הערבית היחידה – בחריין.

"התקפות על כלי שיט, כולל כלי שיט מסחריים, תוך שימוש בכלים בלתי מאוישים, סירות קטנות וטילים, כולל שימוש ראשון של טילים בליסטיים נגד ספינות נגד כלי שיט כאלה, מהוות איום ישיר על חופש השיט שמשמש אבן יסוד של הסחר העולמי באחד מנתיבי המים הקריטיים ביותר בעולם", הדגישו המדינות.

המדינות הבהירו כי "המסר שלנו ברור: אנחנו קוראים להפסקת ההתקפות הבלתי חוקיות האלה ולשחרור של כלי שיט וצוותים שנתפסו בניגוד לחוק". "החות'ים יישאו באחריות להשלכות אם הם ימשיכו לאיים על החיים, הכלכלה העולמית והזרימה החופשית של סחר בנתיבי המים הקריטיים של האזור", סיכמה ההצהרה. "אנחנו מחויבים לסדר בינלאומי מבוסס חוקים ונחושים ששחקנים עוינים יישאו באחריות על החרמות והתקפות בלתי חוקיות".

 

*- הגנרל סר פרנק קיטסון, ממעצבי הדוקטרינה הבריטית למאבק בהתקוממויות לאחר מלחמת העולם השנייה שהיה גם אחד הקצינים המשפיעים ביותר על התגובה של הצבא הבריטי בשנים הראשונות של העימות המזוין בצפון אירלנד, הלך לעולמו בגיל 97.

קיטסון ניצל את הניסיון משירותו הצבאי במהלך ההתקוממויות בקניה ובמלאיה כדי לנסח עקרונות ללחימה בעצימות נמוכה נגד גרילה וטרור. בין השאר, הם כללו תיאום בין הדרג הצבאי והדרג האזרחי, מלחמה על התודעה של האוכלוסייה המקומית ודגש על איסוף מודיעין, כולל באמצעות סוכנים כפולים מתוך שורות המתקוממים.

בספטמבר 1970, הוצב קיטסון בצפון אירלנד כאשר מונה למפקד חטיבה 39 שהייתה אחראית על בלפסט ועל צפון החבל, השנים הראשונות של העימות שזכה לכינוי "הצרות". כחלק מהמלחמה על התודעה, הקים קיטסון ועדות עם נציגים של הצבא והמשטרה שידונו עם התושבים על בעיות שגרמה הפעילות הביטחונית, אולם החמושים הקתולים הפעילו לחץ על האוכלוסייה שלא לשתף פעולה.

קיטסון גם שם דגש על מלחמה מודיעינית נגד ה-IRA. הצבא הפעיל יחידה סודית בשם "כוח תגובה נייד" (MRF) שאנשיה סיירו במעוזים הקתוליים בבגדים אזרחיים ובכלי רכב בלתי מסומנים והתבססו על מידע ממודיעים בקרב חברי ה-IRA. היחידה הפעילה מכון עיסוי שמשך פעילי IRA אשר ניצלו את המנוחה כדי לחשוף דברים מבלי לדעת שהם תחת האזנה, ובנוסף הופעלה מכבסה ניידת כאשר אנשי המודיעין היו בוחנים את הבגדים כדי למצוא סימנים של חומרי חבלה וראיות מרשיעות נוספות. באוקטובר 1972, ביצע ה-IRA מארב לרכב המכבסה ובעקבות זאת פורקה היחידה.

הלאומנים בצפון אירלנד סימנו את קיטסון כמי שאחראי להפעלת היד הקשה של כוחות הצבא נגד הקתולים בין 1970 ל-1972, ובשנים האחרונות אף הוגשו נגדו תביעות, כולל על אירועים של הרג אזרחים קתולים לאחר שהוא עזב את הפיקוד על החטיבה. כמו כן, פלוגת הסיוע של גדוד 1 של הצנחנים, שהחקירה של הבלאדי סאנדיי ציינה חבריה "השתמשו בכוח פיזי מוגזם", זכתה לכינוי "הצבא הפרטי של קיטסון" מאחר שהוא השתמש ביחידה כדי להטיל פחד על האוכלוסייה הקתולית ואנשיה גם היו מעורבים בהרג חפים מפשע.

 

*- שונאי ישראל הקרינו הלילה את הכיתוב האנטישמי "ציונות היא גזענות" על האצטדיון של הניו יורק יאנקיז בברונקס.

זו הזדמנות ראויה להיזכר בדבריו של הנשיא חיים הרצוג ז"ל, בעת ששימש השגריר באו"ם כאשר התקבלה ההחלטה הבזויה שמשווה בין ציונות לבין גזענות בנובמבר 1975:

"בעומדי על דוכן זה, מתגלה לנגד עיני ההיסטוריה הארוכה והגאה של עמי. אני רואה את המדכאים של עמנו במשך הדורות, כשהם עוברים בתהלוכה ארוכה אל השיכחה. אני עומד לפניכם כנציג של עם חזק ומשגשג, שנשאר בחיים אחרי כל תלאותיו, ואשר יחזיק מעמד גם לאחר הצגה מבישה זו ויוזמיה".

 

*- משטרת ארגנטינה עצרה הלילה שלושה חשודים ממוצא לבנוני וסורי בחשד שתכננו פיגוע טרור במדינה.

לפי הדיווחים, נאספו ראיות שמצביעות על כך שהחשודים היו אמורים להיפגש בבואנוס איירס כדי לתכנן פיגוע, וכי הם דיברו על חבילה במשקל של 35 ק"ג שאמורה להישלח מתימן ולהגיע לכתובת שבה הם תכננו לשהות.

אחד החשודים, בעל אזרחות סורית נעצר בנמל התעופה הבינלאומי חורחה ניוברי בבואנוס איירס אחרי טיסה מקולומביה כשברשותו דרכונים של ונצואלה וקולומביה. שני החשודים הנוספים נעצרו במרכז בואנוס איירס ובעיר אבז'אנדה שבפרברי הבירה הארגנטינאית.

לא נמסר מה הייתה אמורה להיות המטרה המיועדת, אולם התקשורת ציינה כי הרשויות מיהרו לפעול מאחר שבימים אלה מתקיימים בבואנוס איירס משחקי המכביה הפאן אמריקאית בהשתתפותם של 4,200 ספורטאים יהודים מ-22 מדינות.

 

*- נאס"א פרסמה צילום חדש של איו, אחד הירחים של כוכב הלכת צדק, כפי שתועד על ידי חללית המחקר ג'ונו שחלפה מעל איו בגובה של 1,500 ק"מ ביום שבת, היעף הקרוב ביותר שלה לירח הגעשי מאז תחילת המשימה בשנת 2016 והקרוב ביותר של חללית מחקר מאז המקפת גלילאו בשנת 2001.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: נאס"א