מבזקי חדשות ליום 6-1-2024. מתעדכן

*- "יכולים לעשות את זה בדוחה?"
איש התקשורת המצרי הידוע, עמרו אדיב, חולל סערה כשרמז שהוא מקווה שהחיסול הבא של מנהיג חמאס יהיה בבירת קטר, דוחה. אדיב שקיבל באחרונה אזרחות סעודית ונחשב תומך של יורש העצר בן סלמאן כתב ב-X זמן קצר לאחר היוודע חיסולו של סאלח אל עארורי בביירות מוקדם יותר השבוע: "הם יכולים לעשות את אותו הדבר בדוחה? זו רק מחשבה, רק שאלה".

הציוץ הזה לא התקבל בצורה טובה על ידי המשתמשים הערביים שהחלו לתקוף את אדיב על כך שהוא בעצם מזמין את הישראלים להפציץ בדוחה. בעקבות הסערה התקשורתית אדיב מחק את הציוץ…

חלק מהמשתמשים טענו כי הציוץ הזה הוא בעצם מסר שאדיב העביר ומשקף את דעתה של ההנהגה הסעודית אליה הוא מקורב.

 

*- מה קורה באזורים מהם יוצא צה"ל ברצועה? התשובה מדאיגה…
עיתון א-שרק אלאווסט הסעודי שאינו מאוהדי חמאס מתאר תמונה מדאיגה למה שקורה באזורים ברצועת עזה מהם נסוגים כוחות צה"ל. לפי הדיווח, הנסיגה מכמה אזורים וצירים בעיר עזה ובצפון הרצועה מאפשרת לפלסטינים שלא ברחו דרומה לנסות לחזור לבתיהם. מה שיותר חמור הוא שגורמים משירותי הביטחון של חמאס מתחילים להופיע באזורים אלה בלבוש אזרחי.

שוטר חמאס מהעיר עזה, המכונה "אבו מואמן" אמר לעיתון שמיד לאחר נסיגת צה"ל משכונת שייח' רדואן מצפון לעיר עזה, קיבלו השוטרים הנחיות להתפרס מיד ברחובות. לפי אבו מואמן הוא ביחד עם עוד שוטרים בלבוש אזרחי פועלים כדי למנוע גניבות מבתים ולפקח על המחירים של סחורות שונות. כתב העיתון טען כי הבחין בשוטרי חמאס, חלקם רעולי פנים וחלקם חמושים עוצרים רכבים ושואלים את הנהגים לאן הם נוסעים ומה יש להם בתא המטען.

 

*- דיווח ערבי: בלייר גיבש עקרונות ראשוניים לפינוי מרצון של תושבי עזה
למרות ההכחשות, עיתון ערבי שמרכזו בלונדון טוען כי ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר לא רק שיעמוד בראש צוות לפינוי מרצון של תושבי רצועת עזה, אלא כבר החל בגיבוש התכנית. לפי הדיווח, הנשען על "דמויות פלסטיניות רשמיות", צוות המחקר שעובד תחת בלייר כבר גיבש עקרונות ראשוניים למדינות שעשויות לקלוט את העזתים וזאת לקראת יצירת קשר עמן בדבר מתן "הקלות בתנועה" לתושבי עזה.

בדיווח נטען כי הצוות של בלייר ממליץ להציע למדינות מערביות ולא מערביות לפעול בהתאם ל"מודל הקנדי". לפי עיקרון זה, כל תושב עזתי שיוכיח קשר דם ישיר לתושב חוקי או אזרח ממוצא עזתי בארץ היעד יוכל להגיש בקשה לקבלת תושבות של שלוש שנים בשלב ראשון.

יצוין כי לפני ימים אחדים הכחישו מקורבים לבלייר כי הוא עוסק בעניין.

 

*- "הפיוס בין סעודיה לאיראן לא ממריא בשלב זה
הפיוס בין סעודיה לאיראן די מקרטע. היום אחרי שמונה שנים אמורות היו להתחדש טיסות בין איראן לסעודיה במטרה להביא עולי רגל למקומות הקדושים בסעודיה. זה לא קרה מה שמעיד על כך שהפיוס הסעודי – איראני לא בדיוק ממריא בשלב זה, תרתי משמע.

חברת התעופה של איראן מסרה היום כי הטיסות המתוכננות לסעודיה בוטלו בגלל שהסעודים לא סיפקו את האישורים המובטחים. שר התרבות האיראני מוחמד מהדי אסמאעילי טען כי מדובר בחוסר "הסכמה טכנית" בין רשויות התעופה של שתי המדינות וכי לא מדובר בעניין רציני. עם זאת, הצדדים לא מסרו תאריך מתי יחודשו הטיסות…

 

*- התנאים שמציב חמאס…
מקורות פלסטינים טוענים כי תנועת חמאס ויתרה על תנאי הפסקת האש הקבועה בתמורה לשחרור כ-40 חטופים ישראלים, אך דורשת הפסקת אש של בין 30 ל-40 יום, קרי שחרור חטוף אחד בכל יום, וכן נסיגת צה"ל מרצועת עזה. חמאס דורש שחרור מספר מוסכם של אסירים פלסטינים, החזרת התושבים מדרום לצפון הרצועה והגברת כניסת שיירות הסיוע.
המקורות אמרו לסוכנות הידיעות הערבית כי חמאס יסכים לשחרר אסירים פלסטינים שנשפטו לתקופת מאסר "בינונית", בנוסף לשחרור כל אלה שנעצרו ברצועת עזה במהלך המבצע הקרקעי. חמאס מוכן לפי הדיווח לשחרר בעסקה הבאה, חטופים ישראלים מבוגרים ונשים שאינן חיילות.

 

*- גם בשנה החדשה ארדואן מתכוון להגביר את דיכוי הטורקים
תקציב שנת 2024 שאושר באחרונה בפרלמנט הטורקי מלמד כי הנשיא ארדואן ימשיך להעצים את מדיניות הדיכוי שלו בתוך המדינה. איך יודעים את זה? אחד מסעיפי התקציב מוקדש לארגון הביון הטורקי (MIT) שמשמש גם מעין משטרה חשאית שמשימתה העיקרית לרדוף אחר האופוזיציה ומי שמשמיע ביקורת נגד "הסולטאן". בשנת 2024 יזכה הארגון לתקציב מוגדל בכ-126% לעומת שנת 2023. הארגון בראשו עומד כיום איבראהים קאלם מי שהיה יועצו של ארדואן הוא גם זה שטיפח את הקשרים עם חמאס ואפשר להנהגתה בטורקיה להתבסס במדינה ולהכווין פיגועים ביהודה ושומרון.

יצוין כי ארגון הביון הזה הוא גם אימפריה כלכלית. בשנת 2020 פורסם כי הנכסים בהם הוא שולט מגיעים לכ-33 מיליארד לירות (כ-1 מיליארד דולר במונחים של היום). עם זאת, מאז אותה השנה לא פורסמו נתונים לגבי הנכסים וכנראה יש מה להסתיר מהציבור הטורקי…

 

*- זה מה שאמר שר החקלאות הירדני על מי שממשיך לייצא לישראל

שר החקלאות הירדני, ח'אלד חניפאת תקף היום קשות את המשך הייצוא החקלאי לישראל. לדבריו, אין שום מנגנון משפטי המונע סוחרי ירקות ירדנים מלייצא לישראל; "אבל אנו אומרים להם בנסיבות אלה: 'תתביישו לכם'." חניפאת הודה שיש ייצוא חקלאי מירדן לישראל במשך יותר מ-30 שנה. הוא הסביר שלסוחרים ירדנים יש חוזים עם הצד הישראלי ועם הגדה המערבית, בנוסף ירדן משתמשת בנמל כחיפה כנמל "טרנזיט", קרי לייצא תוצרת חקלאית מירדן לאירופה דרך ישראל. בימים האחרונים נשמעים יותר ויותר קולות בירדן הקוראים לממשלה לעצור את הייצוא החקלאי לישראל כל עוד נמשכת הלחימה בעזה.

 

*- קולות חשובים בדרום לבנון
תומכי חיזבאללה תוקפים בחריפות את "רדיו לבנון החופשית" של הפלנגות וכן חשבון בפייסבוק של פיליפ חאג' תושב הכפר רמייש שבדרום לבנון. כל זה לאחר שגם הרדיו וגם חשבון הפייסבוק פרסמו תמונות של משגרי רקטות באזור הכפר ופרסמו גם נ"צ מדויקים של מיקומם. פיליפ אלחאג' אף כתב : "תתרחקו מהכפר שלנו, תתרחקו מהבתים שלנו, די לחוסר הצדק, אנו לא מגינים אנושיים ובתינו אינם פלטפורמה לשיגור רקטות". אלה דברים חשובים שמראים את ההתנגדות של תושבי הדרום בעיקר הנוצרים להתקפות של חיזבאללה על ישראל מחשש להתלקחות עימות נרחב.

בסביבת חיזבאללה מכנים את רדיו לבנון החופשית כמשרת את ישראל. תחנה זו הוקמה בשנת 1978 והיא אחת הפופולריות בלבנון.

 

*- השנאה שמתחילה בבית ספר
סולטאנות עומאן נחשבת מדינה ערבית מתונה יחסית ובעבר ביקרו בה ראשי ממשלה ישראלים, אבל אסור לטעות בה. החינוך לשנאת ישראל והאדרת הרצח מתחילה בבית הספר. למעלה☝️ זוהי תמונה של מבחן שניתן לתלמידי כיתה ט בעומאן. מדובר במבחן בשפה הערבית והתלמידים מתבקשים לענות על שאלות דקדוק ותחביר לטקסט שעוסק ב"מבול אל אקצא" – השם שניתן למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר.

אחסוך מכם את כל תרגום הטקסט אך בין השאר נכתב ש"תהילתו" החלה לפני עלות השחר. עוד נכתב כי כל הפלסטינים התאחדו סביב המבצע הזה מתוך כבוד לזהות הערבית של ירושלים…

המבחן שעלה לרשת זכה לתגובות נלהבות מצד גולשים על כך שהוא מפאר את "מבול אל אקצא"…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקיןהכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות