חמאס מגייס פעילים חדשים בלבנון בהסכמת חיזבאללה

חמאס מגייס פעילים חדשים בלבנון בהסכמת חיזבאללה.

פוליטיקאים לבנונים מהזרם המרכזי מתחו ביקורת על המהלך של חמאס. אבל זה כנראה משרת את חיזבאללה כשהמתיחות עם ישראל עולה .

“חיזבאללה מנסה לגייס את תמיכתן של קבוצות סוניות [כמו חמאס בלבנון] במאבקו נגד ישראל מדרום לבנון” כך אמר הילאל חשאן, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטה האמריקאית של ביירות, לאל-ג’זירה. אבל כל השחקנים האחרים לא יוכלו לפעול באופן עצמאי כי “חיזבאללה הוא השולט באופן מלא בגבולות המדינה”.

בשנה שעברה חשפה הנהגת חמאס את קיומו של “חדר המלחמה המשותף” מה שמכונה “ציר ההתנגדות” – קואליציה צבאית המזוהה עם איראן הכוללת בין היתר את חמאס וחיזבאללה .

מעריכים שחמאס מגייס בלבנון באמצעות הודעות במחנות הפליטים הפלסטינים ובמסגדים שם.

 

לאחר התקפות חמאס בדרום ישראל ב-7 באוקטובר, שבהן נהרגו 1,200 אזרחים ואנשי צבא, לפי גורמים ישראליים, ישראל הפציצה ללא הרף את עזה, עם הפסקה קצרה בלבד בלחימה בסוף נובמבר. יותר מ-18,000 בני אדם נהרגו בעזה, לפי משרד הבריאות שם.

בלבנון השכנה, יותר מ-100 בני אדם נהרגו מאז שחיזבאללה תקף לראשונה את ישראל בטילים ב-8 באוקטובר. רוב ההרוגים הם לוחמי חיזבאללה שפעלו נגד הצבא הישראלי בניסיון למנוע ממנו להפעיל את כל כוחו נגד חמאס. 

 

‘ציר ההתנגדות’ בלבנון

היחסים בין חמאס וחיזבאללה התחדשו בשנים האחרונות לאחר פילוג סביב מלחמת האזרחים בסוריה. חברי הנהגת חמאס עזבו את הבסיס הקודם שלהם בדמשק ב-2012 לאחר שגינו את הטיפול האכזרי של נשיא סוריה בשאר אל-אסד נגד הפגנות.

מ-2017 ואילך חזרו חלק מאנשי חמאס ללבנון, ביניהם סאלח אל-ערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס; חליל אל-חיה, מנהל יחסי החוץ של חמאס; וזאהר ג’בארין, הממונה על נושאים הנוגעים לאסירים פלסטינים בבתי הכלא הישראליים.

בשנה שעברה חשפה הנהגת חמאס את קיומו של “חדר ביטחון משותף” למה שמכונה “ציר ההתנגדות” – קואליציה צבאית המזוהה עם איראן הכוללת בין היתר את חמאס וחיזבאללה. כמה אנליסטים מאמינים שחמאס יכול להתבסס בלבנון. באפריל 2023 ביקר ראש חמאס איסמעיל הנייה אצל מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בביירות.

אנליסטים סבורים שלא סביר שחמאס יקרא להתבסס בלבנון מבלי להתייעץ קודם עם חיזבאללה.

חיזבאללה שמר על דומיננטיות בדרום לבנון במשך עשרות שנים. אבל גורמים רשמיים ישראלים אמרו לאחרונה שהם לא יכולים עוד לקבל את נוכחות המיליציה, או את יחידת אל-רדוואן המובחרת שלהם, בגבולה הצפוני של ישראל. זו הסיבה שהנוכחות הגוברת של חמאס בלבנון יכולה להיות החלטה טקטית המשרתת גם את חיזבאללה, לפי חלק מהאנליסטים.

קרדיט: אלג’זירה     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות