מטוס אפ-35 הוצא משרות אחרי התנגשות בציפור-התיקון עולה כמו מטוס חדש

חיל האוויר הדרום קוריאני החליט להוציא את מטוס הקרב F-35A Lightning II שלו משירות לאחר התנגשות בציפור בינואר 2022. עלות תיקון המטוס נאמדה ב-140 מיליארד וון (107.6 מיליון דולר), העולה על העלות של רכישת F-35A חדש.

חיל האוויר הדרום קוריאני הודיע על החלטתו להוציא את מטוס החמקן F-35A משירות לאחר שנפגע קשות בהתנגשות עם ציפור בשנה שעברה.

בינואר 2022, טייס דרום קוריאני על סיפון F-35 נאלץ לבצע "נחיתת בטן" ( ללא גלגלים) לאחר התנגשות בציפור במהלך טיסת אימון, ושכתוצאה מכך ארעה תקלה במערכת האווויוניקה.

 

בזמנו, חיל האוויר הדרום קוריאני חשף כי נשר במשקל 10 ק"ג פגע במטוס בפתח האוויר השמאלי של המטוס.

תאונה זו גרמה לפריצת מחיצה בתא הנשק, ופגיעה בצינור ההידראולי וכבלי אספקת החשמל המיועדים להפעלת ציוד הנחיתה. כתוצאה מכך נאלץ המטוס לנחות, אך הטייס לא נפגע.

התאונה הבלתי צפויה עוררה דיונים בנוגע להוצאות התיקון, שבסופו של דבר הגיעה לשיאה בהחלטה לקרקע את המטוס בשל אילוצים כספיים וחששות ביטחוניים גוברים, כך דיווחה סוכנות הידיעות יונהאפ של דרום קוריאה ב-1 בדצמבר.

 

בדו"ח נכתב כי ניתוח מפורט בו השתתפה יצרנית המטוס, לוקהיד מרטין, חשף נזק מדאיג לכמעט 300 רכיבים קריטיים, כולל אזורים חשובים כמו שלדת המטוס, גוף המטוס, המנוע ומערכות הבקרה והניווט.

חומרת הנזק עוררה חששות לגבי עלויות התיקון העצומות, המוערכות בכ-140 מיליארד וון (שווה ערך ל-107.6 מיליון דולר), ומהזמן הארוך הדרוש להחזרת המטוס למצב מבצעי.

 

עלות התיקונים עולה על עלות רכישת F-35A חדש, שהוערכה בתחילה ב-110 מיליארד וון. לאור הפער הכספי הזה ותקופת התיקון הממושכת, חיל האוויר ראה בהוצאת המטוס משירות אפשרות מעשית יותר.

במאי 2023, כלי תקשורת חשפו כי הצבא הקוריאני צפוי לכסות את עלויות התיקון, שכן התאונה, שהתרחשה בינואר 2022, נחשבה לאירוע של "מזל רע" ולא תוצאה של כשל מכני כלשהו מצד היצרנית.

כמו כן, ועדת ההערכה של חיל האוויר שקלה את השיקולים הכספיים והביטחוניים הגבוהים באשר לשיקום המטוס. אך ההחלטה עדיין ממתינה לאישור משרד הביטחון.

עם זאת, בעוד תוכנית ההוצאה משירות ממתינה לאישור רשמי, חיל האוויר כבר שקל בקשות לעשות שימוש במטוס שנפגע. בין האפשרויות המוצעות היו שימוש במטוס להכשרת המכונאים בחיל האוויר.

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונה: דובר צה"ל