הכוחות הרוסים נטשו את התל האסטרטגי החשוב ביותר בגולן הסורי ליד גבול ישראל. השלכות

כוחות רוסים נסוגו מעמדות  התצפית שלהם בתל אל-חארה באזור הכפרי הצפון-מערבי של מחוז דרעא, סמוך לגבול המנהלי עם נפת קוניטרה. מקורות מקומיים דיווחו כי המשטרה הרוסית נסוגה אתמול, יום שני, מעמדות התצפית שלהם הממוקמות בפסגת תל אל-חארה באזור הכפרי של מחוז דרעא, הנמצאת קילומטרים ספורים מגדר הגבול עם הגולן הישראלי.

לפי רשת החדשות המקומית , “דרעא 24”, נראו כלי רכב השייכים לכוחות הרוסים עוזבים את תל אל-חארה, מה שמעיד על כך שכוחות המשטר הסורי עדיין נמצאים שם.

הרשת ציטטה מקור בפלגים המקומיים בדרעא שאמר כי הכוחות הרוסים עברו מתל אלחארה לנקודה הממוקמת ליד העיירה זמרין – زمرين   באזור הכפרי הצפוני של  מחוז דרעא. (קרדיט: בלדי ניוז)

קרדיט: רשתות חברתיות

 

למרות הדיווחים שכוחות צבא סוריה נשארו על התל , ככל הנראה האיראנים באמצעות כוחות הפרוקסי שלה השתלטו על המקום.
בעבר הקימו שם הרוסים בסיס האזנה לטובת איסוף מודיעין משטח ישראל. היו אף כאלה שקראו למקום “בסיס 8200 הרוסית”.
במהלך מלחמת האזרחים המורדים השתלטו על התל ואיפשרו לנו לראות מה בדיוק היה שם. רוב הציוד הושאר במקום אחרי הנסיגה החפוזה של צבא סוריה מהאזור.
ההערכה היא  שלא תרחק השעה וישראל תצטרך לפעול למחיקת המערכים התת קרקעיים שנבנו ע”י חיזבאללה על התל לפני שהרוסים דחקו אותם.

בשנת 2018 כאשר צבא סוריה יצא למבצע שיחזיר לשליטתו את כל דרום ודרום מערב המדינה מידי כוחות צבא סוריה החופשי , כוחות חיזבאללה נערכו לרגלי התל על מנת להשתלט עליו ולבנות במקום עמדות תצפית ואיסוף מודיעין משטח ישראל שנצפה היטב מהמקום.

חיזבאללה הביא למקום חיילים סורים כדי ליצור מצג שווא שהמקום בשליטה סורית לגיטימית , אך למעשה מעולם לא חזרה השליטה על התל מאז 2018. עכשיו , כשחיזבאללה הוציא את הרוב המכריע של כוחותיו משטח סוריה והבהילם לאזורי הקרבות עם ישראל , נדמה כי השליטה חזרה לידיים סוריות . אך, ככל הנראה , האיראנים לא הירפו ידם מהמקום . יש לא חשיבות אסטרטגית עליונה באזור מפאת היותו התל הגבוה היותר בדרום מערב סוריה ומאפשר שליטה על עומק ישראל.
כאמור, התל ננטש כרגע ע”י הרוסים.

 

הערה ברקע הכתבה: הצעד הרוסי בהחלט מעורר דאגה מעצם כוונתם לסגת מהאזור, אחרי שקיבלנו הרבה סימנים חיוביים שהם חוזרים לגזרה ודוחקים את הפרוקסי האירני מהמקום.

לאור הנאמר לעיל ככל הנראה נצטרך לטפל גם בהשלכות של צעד זה.