אונר"א ועזה: סיפור על גלגול ידיעה מטעה

בשעות הבוקר המוקדמות החלה לרוץ ברשת ידיעה עם התמונה המצורפת בפוסט הבא, והטקסט הבא: “כוחות צה"ל מצאו אפוד של מחבל חמאס. למחבל היה גם תג זיהוי מטעם אונר"א – ארגון רפואה של האו"ם".

משום מה התעלמו בידיעה מתמונה שהייתה באפוד, והשייכת לאיאד אל-חסני ("אבו אנס") שהיה חבר המועצה הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא”פ) והאחראי על יחידת המבצעים בפלוגות ירושלים = סראיא אל-קודס = הזרוע הצבאית של גא"פ, שחוסל ב 12 במאי השנה, בזמן מבצע "מגן וחץ".

הידיעה תפסה תאוצה ופורסמה ברשתות החברתיות ובאתרי חדשות, ויש מי שהוסיפו עוד מילים לטקסט המקורי.

 

אין לי בעיה שכולם מעתיקים מכולם (ואף אחד לא נתן קרדיט למקור הידיעה…) וגם אין לי בעיה עם זה שכותב הידיעה המקורי טעה בהגדרה של אונר"א, כולנו יכולים לטעות, וייתכן כי שם לב לטעותו ותיקן את הטקסט שכוווווולם העתיקו, אבל יש לי בעיה עם זה שכל מי שהעתיק את הטקסט המשיך לפרסם את ההגדרה השגויה שאונר"א זה "ארגון רפואה של האו"ם".

אני לא מגדיר את הידיעה המקורית בתור פייק ניוז, אלא פשוט בתור ידיעה שהייתה בה טעות בטקסט, ואני מניח שזה היה בתום לב, אבל כל אותם מעתיקי הטקסט הרבים של הידיעה? אותם אני מאשים בהפצת ידיעה מטעה, ולו היו טורחים לבדוק לפני שהעלו את מה שהעתיקו, הם יכלו להימנע מכך בקלות.

זה שאונר"א מפעיל מרפאות, לא הופך אותו לארגון רפואה של האו"ם, כמו שזה שאונר"א מפעיל בתי ספר, לא הופך אותו לארגון החינוך של האו"ם… ואם כל המעתיקים לא יודעים זאת, בדיקה זריזה הייתה מאירה את עיניהם.

 

הייתי מצפה מכל מי שמפרסם ידיעה כזו, שיעשה בדיקה בסיסית של הפרטים והעובדות ולא יטעה את קוראיו, על אחת כמה וכמה כשמדובר במי שמתיימרים להיות מומחים / מרצים / כתבים לענייני ערבים ו/או פלסטינים ו/או מזרח תיכון.

ביני לביניכם, מבעלי החשבונות ברשתות החברתיות שהעתיקו את הידיעה, אולי לא הייתי מצפה להוסיף התייחסות לתמונתו של איאד אל-חסני, אבל מכל אותם מומחים, מרצים וכתבים? מהם היה אפשר לצפות לא רק שיתקנו את הטעות בטקסט, אלא גם שיוסיפו מילה על התמונה של רב המחבלים שחוסל במבצע "מגן וחץ" שהרי זה יכול להצביע על שייכו הארגוני של בעל האפוד המכיל מחסניות של רוס"ר קלשניקוב, ומראה שבזמן שהחלאה הוא מחבל פעיל בגא"פ, הוא כמו מחבלים רבים אחרים, גם מחזיק בתעודה של אונר"א.

ולסיום אזכיר שלא לחינם אני חוזר ומבקש מכם לבדוק אמינות מקור ואמינות ידיעה (הרי הכותבים לא עושים זאת בשבילכם).

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות