ISW: איראן מספקת פצצות גולשות לרוסיה

פצצות גלישה יכולות לעוף בגובה נמוך ולהימנע מזיהוי על ידי מכ”מים.

 

המכון לחקר המלחמה (ISW) מדווח כי איראן מרחיבה את קשריה הצבאיים עם רוסיה על ידי אספקה של פצצות גולשות, נשק שיכול לספק תקיפות מדויקות למרחקים ארוכים.

ייתכן שאיראן גם מתכוננת להעביר טילים בליסטיים קצרי טווח לרוסיה, כך דיווחה ISW, תוך ציטוט של דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב, ג’ון קירבי.

 

לפי ISW, חיל האוויר הרוסי משתמש יותר ויותר בפצצות גלישה, במיוחד בפצצות אוויריות מסוג FAB-500, KAB-500 ו-RPK-500 המצוידות בפצצות גולשות, בגזרת לימאן-קוביאנסק בחזית המזרחית (מחוז חרקוב ולוחנסק). ), וציר חרסון-זפורוז’ה בחזית הדרומית (אזורי זפורוז’יה וחרסון בדרום אוקראינה).

עם זאת, לא ברור אם ג’ון קירבי התכוון שאיראן סיפקה לרוסיה רכיבי פצצות גולשות או פצצות גולשות המיוצרות במלואן באיראן, ציין המכון.

איראן מייצרת מגוון פצצות גולשות, כמו פצצות מדגם “קאים”, פצצות גולשות ארוכות טווח מדגם “יאסין”, פצצות גולשות מדגם “סדיד” ופצצות גולשות מדגם “באלאבן”. איראן משתמשת בדרך כלל בפצצות אלו על גבי מל”טים שונים, ככל הנראה כמו מל”טים Shahed 131/136 שאיראן מספקת לרוסיה.

 

לפי ISW, כמה בלוגרים צבאיים רוסים הציעו בעבר שמטוסי Su-25 רוסיים עשויים להיות מתאימים לשאת פצצות גולשות איראניות. יתרה מכך, איראן הציגה כמה סוגים של פצצות גולשות בפורום הצבא הרוסי 2023 במוסקבה באוגוסט 2023 ואולי גם במהלך ביקורו של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו בבירת איראן טהראן בספטמבר 2023, כך ציין המכון לחקר המלחמה.

לפי ISW, איראן ורוסיה עשויות להגיע להסכם למכירת מל”טים וטילים לאחר שהמגבלות למכירת טילים של האו”ם על יצוא טילים איראניים וטכנולוגיה הקשורה לטילים פג ב-18 באוקטובר 2023.

 

מלבד פצצות גולשות, איראן ממשיכה לספק לרוסיה מל”טי סיור, מל”טים חמושים ומתאבדים ותחמושת ארטילרית, כך דיווח המכון לחקר המלחמה. על פי סגן ראש מנהלת המודיעין הצבאי הראשי של אוקראינה, האלוף ואדים סקיביצקי, איראן עשויה להמשיך ולספק מנות קטנות של מל”טים מתאבדים מדגם  Shahed-131/136 לרוסיה למרות המאמצים הרוסים הגוברים לייצר מל”טים  מדגם שאהד בתעשיה המקומית.

בעוד רוסיה פועלת לחיזוק שיתוף הפעולה הצבאי שלה עם איראן, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חזר והדגיש כי רוסיה מוכנה להשתתף במשא ומתן, מה שעשוי להפעיל לחץ על המערב לדחוף את אוקראינה לשיחות מוקדמות עם רוסיה, לפי ISW.

הערה ברקע הידיעה: יש להניח כי לחיזבאללה יש פצצות גולשות מתוצרת איראן והם יעשו בהן שימוש אינטנסיבי במקרה של מלחמה עם ישראל כדי לפגוע באופן מדוייק במטרות אסטרטגיות בעומק השטח.

ISW: איראן מספקת פצצות גלישה לרוסיה

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: תסנים