מבזקי חדשות ליום 25-11-2023. מתעדכן

*- כלפי חוץ (לפחות), ירדן מנסה להתרחק מכל שת"פ עם ישראל…
לפי התבטאות של מלך ירדן עבדאללה מהשבוע נראה שההתרחוקת מישראל מתעצמת על רקע המלחמה ברצועת עזה. במהלך מפגש השבוע בארמונו עם ראש הממשלה ועוד שרים הצהיר המלך כי קידום פרויקט "המוביל הלאומי", שמטרתו התפלה והובלת מים מעקבה לעמאן, היא "עדיפות לאומית". התבטאות זו מגיעה ימים ספורים אחרי שירדן הודיעה כי לא תחתום על הסכם "מים תמורת חשמל" שהייתה אמורה לחתום עם ישראל.
פרויקט "המוביל הלאומי" אמור להתפיל את מי הים האדום ולהוביל אותם לכל חלקי הממלכה בכמויות הנעות בין 250 ל-300 מיליון מ"ק. עלות הפרויקט כ-4 מיליארד דולר, אולם לירדן אין את הסכום הזה…

*- אני חושב שהמסקנה של כולנו מאירועי 7 באוקטובר צריכה להיות להקשיב למה שהצד השני אומר, להבין את הדברים ולהיערך בהתאם בלי יהירות ובלי זלזול. לכן אני מביא כאן את דברי בכיר חמאס בגדה המערבית עבדאלרחמן שדיד מהיום. את הדברים הוא פרסם בעקבות חיסול שבעה מחבלים ממחנה הפליטים של טולכרם היום. בשורה התחתונה הוא אומר שחמאס שואף שמה שקרה בעזה יקרה גם ביהודה ובשומרון. בין השאר אמר שדיד: "מבול אל-אקצא (השם שניתן למתקפת 7 באוקטובר), שנפתח להגנת עמנו וכדי להגן על המקומות הקדושים שלנו, ימשיך את דרכו בכל רחבי ארצנו הכבושה עד להשגת מטרות עמנו במלואן ומחיקת הכיבוש מבתינו". עוד הוסיף: "אנו קוראים לצעירים החופשיים בכל נפות הגדה להתגייס באופן רציף ולעסוק בהתנגדות לכיבוש ולהתעמת עמו בכל הכלים הקיימים, ולגבות את מחיר נוכחותו על אדמתנו, יהיו הקורבנות ככל שיהיו."

 

*- ברצועת עזה מדווח כי "העיתונאי" הבכיר ביותר שם, מסטפא א-סוואף, נהרג בתקיפת צה"ל על ביתו במזרח עזה. עוד כמה מבני משפחתו נהרגו בתקיפה זו. א-סוואף , יליד רצועת עזה, בן ה-68 הצטרף לחמאס עם הקמתו ושימש בתפקידים שונים. בין השנים 2006-2010 היה חבר בלשכה המדינית של חמאס . במקביל, הועסק באמצעי תקשורת שונים בעולם הערבי ובעבר אף הועסק בידי ה-BBC. בין שאר עיסוקיו היה שותף להקמת מחלקת המדיה של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אלקסאם.

ביום ההתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר א-סוואף אמר בראיון כי מה שקרה היה במטרה "להגן על אל אקצא, על המוסלמים החופשיים ועל השהידים שנהרגו בגדה המערבית".

*- "חבל הצלה" ישראלי לכלכלת מצרים
מצרים מתכוננת לחדש את יצוא הגז הנוזלי בזכות עלייה בהזרמת הגז הישראלי לרמות גבוהות ממה שהיה לפני המלחמה ב-7 באוקטובר, כך לפי מקורות ממשלה מצריים ששוחחו עם אתר חדשות ערבי. מצרים מסתמכת על הגז הישראלי כדי לענות על חלק מהביקוש המקומי שלה, כאשר העודפים מיוצאים בצורת גז טבעי נוזלי בעיקר לאירופה.

לפי המקורות המצריים, "כמויות הגז המיובאות מישראל מסתכמות כיום בכ-850 מיליון רגל מעוקבת ביום, והן יגדלו עוד בימים הקרובים לאחר הפעלת צינור הגז הימי במזרח הים התיכון בין מצרים לישראל. כבר נעשו הכנות לחידוש היצוא שוב במהלך הימים האחרונים".

יצוין כי עקב המלחמה בעזה ירדה האספקה הישראלית של גז טבעי למצרים ל-150 מיליון רגל מעוקבת ליום בלבד, לפני שעלה ל-350 מיליון רגל מעוקבת ליום בתחילת החודש הנוכחי.

יצוא הגז הנוזלי המצרי חשוב למשק המצרי הזקוק נואשות להכנסות מטבע זר. בשנה שעברה הכנסותיה של מצרים מייצוא הגז לחו"ל הסתכמו ב- 8.4 מיליארד דולר.

 

*- לפי נתונים שמפרסמים הפלסטינים, למעלה מ-2% מאוכלוסיית עזה לפני ה-7 באוקטובר, נהרגו, נפצעו או מוגדרים נעדרים. אוכלוסיית הרצועה הוערכה ביום תחילת המלחמה ב-2.3 מיליון נפש ונכון לאתמול יש למעלה מ-13,000 הרוגים, כ-30,000 פצועים ועוד כ-6,000 נעדרים שככל הנראה קבורים תחת ההריסות.

עוד עולה כי כ-70% מאוכלוסיית הרצועה, קרי 1.6 מיליון נפש הפכו עקורים, כמחציתם נמצאים במתקני אונר"א.

*- כשסעודיה כועסת…
זה אמנם לא חרם הנפט של 1973, אבל לפי דיווחים, סעודיה זועמת על המשך הלחימה ברצועת עזה ומתכוונת להגיב באמצעות "נשק הנפט". לפיכך, בשל הלחץ הציבורי בו נתונה ההנהגה בריאד עקב התמשכות הלחימה, ראשיה נוטים להאריך את קיצוץ הנפט שלה מרצון (1 מיליון חביות ביום) גם לתוך 2024. מעבר לכך, סעודיה ביחד עם רוסיה יוזמות עוד קיצוץ בנפט במסגרת אופ"ק+. צעד כזה יעורר מתיחות בין ריאד לוושינגטון.

יצוין כי בחודש האחרון מחיר חבית הנפט בשוקי העולם ירד ל-77 דולר לחבית בשל הירידה בביקוש.

 

*- דיווח: ירדן מחפשת תחליף לגז הישראלי…
מקור ירדני מצוטט היום כאומר שירדן החלה במגעים "אמיתיים" עם שתי מדינות ערב כדי לבדוק אפשרות לייבא מהן גז טבעי במקום הגז מישראל. לפי הבנתי, השימוש במילה "אמיתי" משמעו שבירדן קיים חשש רציני כי ישראל תעצור את אספקת הגז הטבעי לממלכה בשל הנסיבות הקשורות למלחמה ברצועת עזה והעמדות שמביעה ירדן כלפי ישראל.

יצוין כי כל עסקה אחרת שתחתום ירדן תהיה גרועה מבחינה כלכלית שכן ישראל מוכרת לירדן גז בחצי מחיר מהמחיר בשוק העולמי. בכך חוסכת ירדן כל שנה 500 מיליון דולר ולמדינה דלת משאבים כמוה מדובר בסכום משמעותי.

למרות שהדבר לא נכתב בידיעה, להערכתי שתי המדינות איתן מנהלת ירדן מגעים הן קטר ואלג'יריה.

*- חטיפת הספינה בים סוף – משמעות
חטיפת הספינה בים סוף על ידי החות'ים בטענה שהיא "ישראלית" היא פיראטיות מבית היוצר של איראן. לפי הידוע, הספינה בבעלות איש עסקים ישראלי המוחכרת לחברת ספנות מיפן – והיא מפליגה בקו טורקיה – הודו דרך נמל פורט סעיד ותעלת סואץ. כלומר, היא אינה קשורה לפעילות בישראל כלל. במילים אחרות, האיום שמציבים האיראנים והחות'ים על התנועה הימית בים סוף היא בעיה עולמית ולא ישראלית.

מי שאמורים להיפגע הן בעיקר מדינות שיש להן נמלים בים סוף וכמובן תנועת הסחר העולמית בים סוף שהוא אחד מנתיבי הסחר הימי החשובים בעולם.

לפיראטיות החות'ית יש מחיר שכולם יצטרכו לשלם אם היא לא תיעצר בנחישות ובמיידי. לכל ספינה יש כיסוי ביטוחי לסיכון מלחמה וכן פרמייה נוספת כשנכנסים לאזורים בעלי סיכון גבוה. חברות הביטוח יעלו את המחירים אם הים האדום ייחשב מבחינתן כאזור מסוכן והמשמעות היא תוספת של אלפי דולרים לכל משלוח בספינה.

 

*- ח'אלד משעל "מחוק" במרוקו
זה נכון שבמרוקו יש הפגנות הזדהות עם העזתים, אבל אין זה אומר שמאוהבים שם בחמאס ובמנהיגיו, להיפך. מי שהפך שנוא מכולם במרוקו הוא בכיר חמאס בקטר ח'אלד משעל שאתמול נאם באמצעות הוידאו לכנס במרוקו וקרא לממלכה להפסיק את יחסי הנורמליזציה עם ישראל.

משעל השתמש במילה ערבית שמשמעה "אני מדבר אליכם", מילה ששמורה רק לנאומי המלך המרוקאי. הדבר עורר זעם וברשתות החברתיות ההאשתג #المغاربة_لا_يخاطبهم_الا_ملكهم (בתרגום חופשי: רק המלך מדבר עם המרוקאים) הפך למוביל. תחת האשתג זה מרוקאים ועוד ערבים מרחבי העולם תקפו קשות את משעל וחמאס בייחוד על התיימרותו לדבר למרוקאים בנושאים שנתונים לסמכותו של המלך בלבד. "מרוקו זה קו אדום" הדגישו המשתמשים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות