מבזקי חדשות מהעולם ליום 4-11-2023. מתעדכן

*- המשחתת האמריקאית דיואי חלפה היום באיי ספרטלי שבים סין הדרומי, אזור שנמצא במחלוקת מלאה או חלקית בין סין, וייטנאם, טייוואן, הפיליפינים, מלזיה וברוניי, ואשר בייג'ינג טוענת לריבונות מלאה עליו. עם זאת, בעוד המעברים הקודמים נועדו לאותת לסין על חוסר שביעות הרצון מפעילות במרחב הימי החשוב, הפעם ארה"ב שלחה מסר גם לשאר המדינות, כולל בעלות ברית קרובות.

במהלך השיט, חלפה ספינת המלחמה בטווח של 12 מיילים ימיים מארבעה איים שעליהם יש מוצבים – שניים מוחזקים על ידי וייטנאם, אחד על ידי הפיליפינים ואחד על ידי טייוואן – כאשר הצי השביעי הבהיר כי המעבר היה במסגרת "יישום זכויות הניווט וחופש השיט בהתאם לחוק הבינלאומי".

"באמצעות ביצוע של מעבר תמים ללא התרעה מוקדמת או בקשת רשות מאחת מהטוענות לבעלות, ארה"ב מאתגרת את ההגבלות הבלתי חוקיות שהוטלו על ידי סין, טייוואן ו-ווייטנאם", נמסר. "טענות ימיות בלתי חוקיות וגורפות בים סין הדרומי מהוות איום משמעותי על חופש הימים. ארה"ב מאתגרת טענות ימיות מוגזמות מסביב לעולם, ללא קשר לזהות הטוענת".

*- הפרלמנט התוניסאי דן היום בהצעת חוק שקובעת כי כל נורמליזציה עם ישראל היא עבירה פלילית ובגידה חמורה עם עונש של מאסר עולם. אולם הערב, אחרי שעות של דיון, הכריז יו"ר הפרלמנט, איברהים בודרבאלה, כי הוא קיבל מסר מהנשיא קייס סעיד, כי ההצעה עלולה לאיים על ביטחון המדינה ולפגוע באינטרסים של מדיניות החוץ וסגר את הדיון עד מחר.

 

*- דובר הפנטגון, בריגדיר גנרל פטריק ריידר, מדגיש כי הצבא האמריקאי אינו משתתף בתכנון המטרות של צה"ל או מסייע לישראל לנהל את המלחמה. עם זאת, הוא מציין כי ההערכה של משרד ההגנה היא שבצה"ל מתחשבים בעמדה האמריקאית ביחס לאופן ניהול הקרב באזורים העירוניים תוך צמצום הפגיעה באזרחים. "אנחנו יודעים מהשיחות שלנו איתם שהם מתחשבים בחוק המלחמה", אמר.

*- הסנאט אישר היום רשמית ברוב של 95 תומכים מול התנגדות בודדת את המינוי של אדמירל ליסה פרנקטי לראש המבצעים הימיים, האישה הראשונה שתוביל את חיל הים האמריקאי והראשונה שתהיה חברה במטות המשולבים. גם מינויו של גנרל דיוויד אלווין למפקד חיל האוויר החדש אושר ברוב דומה.

בכך הושלם האיוש הרשמי של התפקידים במטכ"ל האמריקאי אחרי שהסנאטור הרפובליקני, טומי טברוויל, חסם במשך שבועות ארוכים את המינויים של ראש המטות החדש, גנרל צ'רלס ק. בראון, ושל מפקדי צבא היבשה וחיל הנחתים, בנוסף למינויים של פרנקטי ואלווין.

*- לא רק ארטילריה: הצבא הדרום קוריאני זיהה סימנים "ממספר מקורות" שמצביעים על כך שמשלוחי הנשק הצפון קוריאניים לרוסיה כוללים גם טילים בליסטיים לטווח קצר.

"אנחנו עוקבים אחרי ההעברה האפשרית של טילים לטווח קצר באמצעות רכבת ומטוס, מאחר שסוג התחבורה הזה נחשב ריאלי", אמר גורם צבאי לקוריאה הראלד. "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי המצב ואנחנו מזהים סימנים מתפתחים".

לפי הערכת הצבא, הצפון קוריאנים עשויים להעביר טילים מדגם KN-23 לטווח של עד 690 ק"מ ומדגם KN-24 לטווח של 410 ק"מ, בנוסף למערכת הארטילריה הרב קנית הכבדה KN-25 עם רקטות בקוטר 600 מ"מ לטווח של 380 ק"מ שגם מוגדרות כטילים בליסטיים טקטיים לטווח קצר.

 

*- מתקפת סנקציות אמריקאית נגד רוסיה:

משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על יותר מ-130 אישים וישויות שמעורבים בסיוע למגזר הצבאי-תעשייתי של רוסיה ולמלחמה באוקראינה באמצעות אספקת טכנולוגיה וציוד בעדיפות עליונה ממדינות שלישיות, ובראשן סין, טורקיה ואיחוד האמירויות.

הסנקציות החדשות כוללות גם חברות רוסיות "שהתאימו מחדש את הבסיס התעשייתי שלהן מייצור של מוצרים עבור העם הרוסי לניסיון להבטיח שמכונת המלחמה תוכל לשמר את עצמה". בין השאר, מופיעות ברשימה חברות להפצת מדפסות תלת ממד וחברות שמתמקדות בחלקי חילוף או בציוד תעשייתי.

במקביל, מחלקת המדינה מטילה כמאה סנקציות חדשות נגד תעשייתי האנרגיה ברוסיה, מגזר המתכות והכרייה, רכש ביטחוני ונגד גורמים המעורבים "בתמיכה במאמץ המלחמתי של המלחמה ובפעולות עוינות אחרות".

*- הפרשן והעיתונאי, שמואל רוזנר, אמר לפני דקות אחדות בדיון בכאן 11 על הריאיון המצונזר של הנשיא הרצוג לבי-בי-סי אתמול כי השם הרצוג זוכה למעמד מיוחד בבריטניה בשל המורשת המשפחתית כי סבו של הנשיא, הרב יצחק הלוי הרצוג זצ"ל, שימש הרב הראשי של בריטניה.

אולם לא מדובר במידע נכון וצריך לדייק כי מבחינה היסטורית, הרב הרצוג דווקא היה בצד "האנטי בריטי". הרב הרצוג היה היה תחילה הרב הראשי של בלפסט (1919-1916) ולאחר מכן הרב הראשי של דבלין (1921-1919) לפני שמונה לרב הראשי של המדינה החופשית של אירלנד (1936-1921) עד עלייתו לארץ ישראל.

אלה השנים של המאבק האירי לעצמאות מבריטניה והרצוג היה מקורב ביותר למנהיגי הלאומנים, ובראשם מייקל קולינס ואיימן דה ואלרה, ואף זכה לכינוי "הרב של השין פיין".

עוד על כך בכתבה שפרסמתי לפני שנים אחדות על תפקידם של יהודים במאבק הלאומי באירלנד.

 

*- דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, הכחיש את הדיווח בבלומברג על אפשרות שחיילים אמריקאים יהיו חלק מכוח רב לאומי שעשוי להיות מוצב בעזה אחרי המלחמה. "אין כוונה להציב כוחות אמריקאיים על הקרקע ברצועה, כעת או בעתיד, ככוח שמירת שלום", אמר. "אנחנו מדברים עם השותפים שלנו באזור על השאלה כיצד אמורה להיראות עזה אחרי העימות" ואם זה כולל את האפשרות של "נוכחות בינלאומית מסוימת".

*- טייוואן מפיקה לקחים מהמלחמה באוקראינה: גורמי ממשל בטייפה דיווחו כי התעשייה הביטחונית תתמקד בפיתוח של כלי שיט בלתי מאוישים (כשב"מ) התקפיים לצורך ביצוע מתקפות פתע וצמצום איומים, וזאת בדומה לפעילות האוקראינית בים השחור ובאזור חצי האי קרים.

לפי הדיווחים בטייוואן, הוקצה תקציב של 812 דולר טייוואני חדש (25 מיליון דולר אמריקאי) עבור פיתוח של שתי כשב"מים בעלי טווח של 70 ק"מ, כאשר תינתן עדיפות ליכולות חמקניות. המטרה היא לשלב את הכלים האוטונומיים במרחבים האווירי, יבשתי, מעל המים ומתחתם כדי לנצל אותם למשימות של איסוף מודיעין, מבצעים התקפיים, פינוי של מוקשים וטורפדו.

במקביל, על רקע ההחלטה להכניס להפעלה מבצעית את מערכת הלייזר רב העוצמה "מגן אור" למערך ההגנה בישראל בשל המלחמה, דווח היום כי התעשייה הביטחונית בטייוואן תשלים עד סוף השנה מחקר ופיתוח וניסוי של נשק לייזר בעוצמה נמוכה, לפני שתעבור לשלב הפיתוח והניסוי של נשק ברמה בינונית ובהמשך גם לייזר בעוצמה גבוהה.

 

*- בריחה קטנה לחלל: חמש שנים אחרי שלוויין המחקר קפלר של נאס"א יצא מכלל שירות, הצליחו מדענים של סוכנות החלל לזהות במידע שאסף מערכת בלתי מוכרת עם שבעה כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש.

במרכז המערכת, שקיבלה את השם קפלר-385, נמצא כוכב דמוי שמש שגדול בעשרה אחוזים מהשמש שלנו וחם ממנה בחמישה אחוזים. שני כוכבי הלכת הקרובים ביותר לכוכב גדולים במעט מכדור הארץ, וההערכות הן כי הם סלעיים ויש להם אטמוספרה דקה. לחמשת כוכבי הלכת האחרים יש רדיוס גדול פי שניים מכדור הארץ.

עד כה, המידע של הלוויין קפלר סייע בזיהוי של יותר מ-4,400 כוכבי לכת חיצוניים מאז שוגר במרץ 2009, חלקם דמויי כדור הארץ, כולל יותר מ-700 מערכות שכוללות מספר כוכבי לכת.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: נאס"א