בריטניה מזהירה מפני מאגר הנשק הכימי שהמשטר הסורי ממשיך להסתיר

בריטניה אישרה כי המשטר הסורי לא עמד בהבטחותיו ולא הרס את מלאי הנשק הכימי שברשותו, וכן הזהירה מפני שימוש חוזר בו, כך נאמר בהצהרה של לורד טאריק אחמד, שר המדינה לענייני המזרח התיכון, צפון אפריקה, דרום אסיה והאו"ם.

אחמד אמר בהודעתו: בעקבות הטבח באלע'וטה  שביצע המשטר באוגוסט 2013 תוך שימוש בנשק כימי, שגבה את חייהם של 1,400 אזרחים, המשטר הצטרף לאמנת הנשק הכימי והתחייב להשמיד את כל המלאי שלו.

למרות שחלפו יותר מ-10 שנים מאז ההבטחות הללו, המשטר התעלם מהתחייבויותיו וביצע לפחות תשע התקפות בנשק כימי אחרות באמצעות סארין או גז כלור.

אחמד הדגיש כי המשך השימוש של המשטר בנשק כימי מאשר מעל לכל ספק שלמרות הבטחותיו החוזרות ונשנות, הוא לא הכריז או השמיד את כל מאגריו.

אחמד גם ציין כי המשטר ממשיך להפריע למאמצי הארגון לאיסור נשק כימי לאמת את השמדתם, ומסכל את מאמצי האו"ם לחקור תקיפות כימיות.

אחמד הדגיש כי המשטר נדרש לציית להנחיות הארגון לאיסור נשק כימי, ועליו להכריז כי הוא ישמיד את נשקו. וישתף פעולה עם הארגון כדי להרגיע את העולם שהוא נטש את הנשק האסור הבינלאומי שלו.

הוא גם ציין כי בריטניה, בשיתוף פעולה עם שותפים בינלאומיים, הטילה סנקציות והגבלות סחר על המשטר, המכוונות לסחורות וטכנולוגיה הקשורות לנשק כימי.

הוא הדגיש את הצורך להטיל אחריות על העבריינים על הפרות של החוק הבינלאומי, והדגיש כי "האחראים לנשק כימי בסוריה חייבים לשאת באחריות על פשעיהם נגד העם הסורי".

ראוי לציין כי האו"ם מאשר כי המשטר לא הגיב לארגון לאיסור נשק כימי, ולא סיפק את המסמכים והמידע הדרושים כדי להבטיח את השמדת מצבוריו.

After joining chemical weapon convention in September 2013, Syrian Government use poisonous gases again against rebels (fighters) in Darya of Damascus countryside. | Syrian Network for Human Rights

קרדיט: נדאא' פוסט     קרדיט לתמונה: ארגון זכויות אדם בסוריה