ה-“ניו יורק טיימס”: איראן הופתעה מתקיפת החמאס על ישראל

ביום רביעי, 19 באוקטובר, ה”ניו יורק טיימס” ציטט “כמה בכירים אמריקאים” וכתב כי מידע ראשוני בנוגע לתפקידה האפשרי של איראן בהתקפה של החמאס על ישראל מצביע על כך שהמנהיגים הבכירים של איראן “הופתעו” מהמבצע הזה.

העיתון הוסיף כי אמריקה, ישראל ובעלות בריתם האזוריות הגדולות לא מצאו ראיות כלשהן שמוכיחות שאיראן עזרה ישירות בתכנון המתקפה הזו.

ה”ניו יורק טיימס” לא הזכיר את מקורותיו, אך הוא כתב כי שוחח עם בכיר אחר במזרח התיכון בנוסף לגורמים אמריקאים.

לפי עיתון זה, ארה”ב ערכה שורה של דיווחים מודיעיניים המעידים על “הפתעת” המנהיגים הבכירים של איראן, ומידע זה עורר ספקות באשר לתפקידה הישיר של איראן בתכנון התקיפה.

עם זאת, גורמים אמריקאים אמרו שהחקירה המודיעינית שלהם נמשכת ועשויה להמשיך ולהניב ראיות המצביעות על כך שאיראן או מדינות אחרות היו מעורבות ישירות בפעולות חמאס.

חרבות ברזל״: הצהרה מבצעית של דובר צה״ל בשעה 11:45. צפו בווידאו. עדכונים  שוטפים. -

 

מוקדם יותר כתב העיתון האמריקאי “וול סטריט ג’ורנל”, יממה לאחר תחילת התקיפה של חמאס על ישראל, כי איראן הייתה מעורבת בתכנון המבצע הזה.

דובר צבא ישראל אמר ביום שני כי אינו יכול להגיב בוודאות על תפקידה של איראן בתקיפה זו.

גורמים אמריקאים ציטטו גם את הצהרותיהם של גורמים ישראלים בהצהרותיהם בעניין זה.

היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב, ג’ייק סאליבן, אמר ביום שלישי כי סוכנויות הביון האמריקאיות לא השיגו שום תיעוד על מעורבותה הישירה של איראן בתקיפה.

אבל ג’ונתן פיינר, סגן היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר בראיון ל-CBS: “אין ספק שאיראן מעורבת באופן נרחב בתקיפות הללו. איראן הייתה תומכת מרכזית בחמאס כבר כמה עשורים, ומספקת להם נשק ואימונים, ונותנת להם תמיכה כספית. ולכן, בעובדה שאיראן שותפה נרחבת, ברור לנו תפקידה של איראן”.

גם העיתון האמריקאי וושינגטון פוסט דיווח ב-17 באוקטובר, בציטוט “המקורות הרשמיים” של ארה”ב, כי התקפת חמאס על ישראל תוכננה באמצע 2022, ואיראן סייעה לה ואימנה את כוחות חמאס בלבנון.

מקורות אלו הוסיפו כי האימונים שלהם היו במחנות שבהם יושבים חיזבאללה וחיל משמרות המהפכה האיראנים.

גורמים אמריקנים שהתראיינו לדיווח ב”וושינגטון פוסט” אמרו גם כי במתקפה הנוכחית של חמאס נגד ישראל יש את כל “סימני התמיכה של איראן” וטהראן סיפקה לה תמיכה לוגיסטית ובנשק בנוסף לאימונים הצבאיים.

מארק פולימרופולוס, קצין CIA לשעבר, אמר כי “אין ספק שהשימוש במצנחי רחיפה על ידי כוחות חמאס שחדרו לישראל מהשמיים בשבת הצריך אימון של חמושים מחוץ לעזה”.

עם זאת, עלי חמינאי, מנהיג איראן, כינה ביום שלישי את המתקפה של חמאס על ישראל כפועלם של הפלסטינים, שיבח אותה ואמר שהוא מנשק את זרועם של הפלסטינים, אך הכחיש את השתתפותה של איראן בתכנון המתקפה הזו.

פעילות כוחות צה״ל “חרבות ברזל”. צילום: דובר צה”ל

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונות: דובר צהל