כלכלנית: ללא העברות מט"ח מגולים המצב של הכלכלה הסורית היה אסוני

ד"ר רשה סיירופ, פרופסורית בפקולטה לכלכלה באוניברסיטת דמשק, סבורה כי העברות מט"ח מגולים כיום מהוות את עמוד השדרה של הכלכלה הסורית, שבלעדיה המצב היה אסוני.

סיירופ הוסיפה במהלך הרצאתה באגודת ידידי דמשק במרכז התרבות הערבי באבו רומנה, תחת הכותרת "המנגנון למימון יבוא תחת סנקציות", כי הודות להעברות חיצוניות המוערכות ביותר מ-100 מיליון דולר בחודש, הכלכלה הסורית הצליחה לספק חלק גדול מהשירותים באמצעות ייבוא, וציינה שכל החלטה שיימנע העברות כאלו תכניס את כולם לבעיה אמיתית.
Syria Economic Monitor Winter 2022/2023
קרדיט: הבנק העולמי
מנגד, המומחית לכלכלה ציינה כי שווי הייצוא הטורקי לסוריה רשם בשנה שעברה כ-2.2 מיליארד דולר, שרובו נכנס לשוק הסורי באמצעות הברחות, בהתחשב בכך שמה שלא בוצע באמצעות יבוא כוסה באמצעות הברחות. כלומר, יש חלק גדול בייבוא שהוא לא רשמי ולא חוקי, הוא קיים בשוק, ולכן יש למצוא נוסחה לשלוט בו כי הוא מייצג את הפרצה הנסתרת ביבוא משווקי חוץ, אמרה.
סיירופ תהתה: "מדוע היבוא שלנו לא ממומן במטבעות אחרים כפי שנעשה לפני 2008?! המדינות העיקריות ליבוא הן ערביות, ואנחנו יכולים לשלם לאו דווקא בדולר", וציינה שהבעיה האמיתית היא לא מנגנון המימון, אלא ההחלטות הרחוקות מביצוען בפועל.
בהקשר אחר אמרה סיירופ במאמר שפורסם באתר "אוואן" – "أوان" כי "הכלכלה הסורית נכנסה לסיחרור קריסה ב-2019, במיוחד לאחר המשבר הפיננסי שפקד את מגזר הבנקאות הלבנוני בספטמבר 2019, שכן האחרון היווה את הבסיס לנזילות הדולר של הסורים, שהיו מחוץ לסוריה, ולגביה אין לנו מספרים מדויקים, אבל היא בהחלט הייתה גדולה בהרבה מעתודות המט"ח של כל הכלכלה הסורית ב-2010".
הכלכלנית ציינה כי שיעורי האינפלציה החודשיים החלו להחמיר מאז סוף 2019. לפני ספטמבר 2019, שיעורי האינפלציה על בסיס חודשי נעו בין ערכים שליליים (כלומר ירידה בשיעור האינפלציה) לערכים חיוביים (בין 1% ו-2%-) ולאחר ספטמבר 2019, היא עלתה על 2% לחודש, והגיעה ל-15% בדצמבר 2019.
קרדיט: זמאן אלווצול