משמר הגבול הסעודי הרג מאוד מהגרים אתיופים שניסו להכנס למדינה

ארגון Human Rights Watch האשים ביום שני את משמר הגבול הסעודי בירי בכינון ישיר לעבר מהגרים אתיופים שניסו לעבור מתימן לממלכת המפרץ העשירה, והרגו מאות מאז השנה שעברה.

הטענות הללו, שריאד לא הגיבה עליהן מיד, מצביעות על הסלמה משמעותית בהפרות נגד “הנתיב המזרחי” המסוכן ממדינות קרן אפריקה לסעודיה, שבה חיים ועובדים מאות אלפי יוצאי אתיופיה. 

“מפקדים סעודים הורגים מאות מהגרים ומבקשי מקלט באזור הגבול המרוחק הזה, מחוץ לטווח הראייה של שאר העולם”, אמרה נדיה הרדמן, חוקרת זכויות פליטים וזכויות מהגרים ב-Human Rights Watch, בהצהרה שפורסמה באנגלית.

 

“הוצאה של מיליארדים על רכישת ציוד גולף מקצועי, מועדוני כדורגל ואירועי ענק של  בידור לשיפור התדמית של סעודיה לא צריכה להסיח את תשומת הלב מהפשעים הנתעבים האלה”, הוסיפה.

הארגון שבסיסו בניו יורק תיעד התעללות במהגרים אתיופים בסעודיה ובתימן במשך עשור, אך אמר כי הרציחות האחרונות נראות “נפוצות ושיטתיות” ועלולות להסתכם בפשעים נגד האנושות, לפי גוף זכויות האדם הבינלאומי הזה.

 

בשנה שעברה, מומחי האו”ם ציטטו “האשמות מטרידות” לפיהן “הפגזות ארטילריות חוצות גבולות וירי מנשק קל של כוחות הביטחון הסעודים הרגו כמעט 430 מהגרים” בדרום הממלכה ובצפון תימן, במהלך ארבעת החודשים הראשונים של 2022.

גורמים רשמיים סעודים לא הגיבו לבקשת סוכנות AFP להגיב על הנושא, ודו”ח Human Rights Watch קבע כי לא קיבל תגובה למכתבים ששלח למשרדי הפנים וההגנה הסעודים, ועדת זכויות האדם והמורדים החות’ים השולטים בצפון תימן.

ב-2015, ערב הסעודית הקימה קואליציה צבאית כדי להפיל את החות’ים, שהשתלטו על בירת תימן, צנעא, מידי הממשלה המוכרת בינלאומית, שנה קודם לכן.

מלחמת תימן גרמה לדברי האו”ם את אחד המשברים ההומניטריים החמורים בעולם.

 

עם זאת, ייתכן שרבות מההפרות ש-Human Rights Watch הזכיר, התרחשו במהלך הפסקת האש שהחלה באפריל 2022 ונשמרה ברובה, למרות שתוקפה פג באוקטובר.

הדו”ח של Human Rights Watch התבסס על ראיונות עם 38 מהגרים אתיופים שניסו לחצות לסעודיה מתימן, כמו גם תמונות לוויין, תמונות וסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות או “נאספו ממקורות אחרים”.

28 אנשים שהתראיינו על ידי הארגון תיארו “אירועי נשק שמעורב בהם חומרי נפץ”, כולל התקפת מרגמות.

כמה ניצולים סיפרו על התקפות מטווח קצר, עם דיווחים של שומרי הגבול הסעודים ששאלו את אתיופים “באיזה חלק בגופם הם רוצים שיירו בהם”, נכתב בדיווח.

“כל המרואיינים תיארו סצנות מחרידות: נשים, גברים וילדים זרוקים על פני האזור ההררי (או) פצועים קשה, מבותרים או כבר מתים”, נכתב בדו”ח.

אישה בת 20 מאזור אורומיה באתיופיה הצהירה כי “שומרי הגבול הסעודים פתחו באש על קבוצת מהגרים שזה עתה שחררו ממעצר”.

“ירו בנו בגשם של כדורים. כשאני נזכרת, אני בוכה”, היא נזכרה.

 

היא סיפרה, “ראיתי אדם מבקש עזרה, הוא איבד את רגליו. הוא צרח ואמר: תעזוב אותי כאן? בבקשה אל תעזבו אותי.. לא יכולנו לעזור לו כי נמלטנו על חיינו. “

ארגון Human Rights Watch קרא לריאד “לבטל באופן מיידי ובדחיפות” כל מדיניות של שימוש בכוח קטלני נגד מהגרים ומבקשי מקלט, והפציר באו”ם לחקור את הרציחות לכאורה.

תמונה

קרדיט: אלחורה