מסמך סודי: סוריה תחזיר 18 מיליארד $ מתוך 50 שהיא חייבת לאיראן. חלק ב'

משא ומתן אחר; מעורפל ומסוכן

בהמשך מסמך זה ישנן נקודות מעניינות נוספות. על פי דו"ח סמנכ"ל התיאום והפיקוח הכלכלי על התשתיות בלשכת סגן הנשיא הראשון, פרויקטים אלו נבחרו מתוך רשימה של 130 פרויקטים על ידי ממשלת סוריה, ופרויקטים נוספים נבדקים ונעשים ביקורים בשטח .

עם זאת, בהמשך הדוח מודגש כי "הפרויקטים החשובים ביותר" הם הפרויקטים הללו; המשמעות היא שבשיקום ההריסות המסיביות וההרס שנגרם ממלחמת האזרחים שנמשכה 10 שנים בסוריה, למרות השקעה של 50 מיליארד דולר על ידי ממשלת איראן בהגנה על בשאר אל-אסד, הוקצו לאיראן פרויקטים בודדים בלבד, אותם פרויקטים שדורשים ההשקעה גדולה וגוזלת זמן, ולפי דוח סודי זה, אין להם יכולת משמעותית לכסות את החוב לאיראן.

הנקודה החשובה ביותר בדוח זה היא המצב הלא ברור של האחריות לפרויקטים. בדו"ח זה, שהוכן ע"י חמיד פרגר, סגנו של מוחמד מוחבאר, מצוין בבירור כי ערבויות ממשלת סוריה אינן תקפות ומאושרות ובנקים סוריים אינם מסוגלים להנפיק ערבויות.

על פי מסמך זה, לבנקים איראנים אין אפשרות לספק ערבויות לגורמים כלכליים במגזר הפרטי על מנת שיוכלו לפעול בסוריה בשל היעדר קשרים בנקאיים והסיכון הגבוה של ערבויות שהונפקו על ידי הצד הסורי. המשמעות היא שהסיכון למגזר הפרטי של איראן, שהובטח לו שיוכל להשקיע בסוריה, הוא גבוה, ורק הממשלה ומחנה חאתם אל-אנביה יכולים לקחת על עצמם את הסיכון בביצוע פרויקטים כאלה.

עוד נכתב במסמך זה כי "אגף הבנייה בחאתם אל-אנביה", הענף הכלכלי של משמרות המהפכה האסלאמית, אמור להמשיך לקבל פרוייקטים כלכליים מסוריה.

 

דרישות צבאיות שלא ניתנים לכימות

החלק השני של דרישות איראן מסוריה בדו"ח ה"סודי" של סגן הנשיא הראשון קשור לדרישות בתחום הצבאי. בדוח זה מצוין בבירור כי אין מידע זמין על סך החובות של סוריה למגזר הצבאי של איראן.

דו"ח זה מדגיש: "דרישות בנושא הצבאי, בנוסף לשיקולים רבים מצד ממשלת סוריה, טרם סוכמו סופית על ידי המוסדות הפנימיים ולא ניתן לציין מספר מסוים. האחריות לממש את הדרישות הצבאיות הוטלה על כוח קודס".

סקירה של חוקי התקציב של איראן בעשר השנים האחרונות מלמדת שחלק מהמשאבים הדרושים לתחום הצבאי של כוח משמרות המהפכה מוגדרים בתקציבים השנתיים תחת הכותרת "נור רבי".

ניתן לזהות סעיף תקציבי זה רק בתקציב השנתי של איראן בין השנים 2019-2021, ובתקציב השנים שלפני תאריך זה הוא נכלל בחלקים אחרים של תקציב משמרות המהפכה.

ב-10 השנים הראשונות של מלחמת האזרחים בסוריה, שבה השתתף גם כוח קודס של משמרות המהפכה, על פי דו"ח האו"ם, נהרגו "יותר מ-307,000 אזרחים". מלחמה זו הותירה גם 12 מיליון עקורים ובעקבות הרס הערים נהרסו גם היסודות הכלכליים של מדינה זו ולפי חלק מהדיווחים כ-80% מאוכלוסיית ארץ זו ירדו אל מתחת לקו העוני.

עם זאת, גם לניצחון הצבאי של משטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה לא הייתה חיובית עבור איראן, שכן כעת ברור שייקח 50 שנה עד שחלק מהחוב לאיראן העומד על 50 מיליארד דולר, יוחזר לה, ואין וודאות שכל הסכום בכלל יוחזר.

נוכחותו של כוח קודס ממשמרות המהפכה האיראנים במלחמת האזרחים בסוריה הוזמנה על ידי עלי חמינאי, מנהיג הרפובליקה האסלאמית, ובפיקודו של קאסם סולימאני, ולפי כמה מומחים זה היה "המבצע הצבאי הגדול ביותר של הרפובליקה האסלאמית מחוץ לגבולותיה " .

*רוסתם גאסמי, שר הכבישים והפיתוח העירוני בממשלתו של אברהים ראיסי, שמת בדצמבר 2022 עקב מחלה, היה שר הנפט בממשלת חסן רוחאני. לפני כן היה הממונה של אגף הבנייה של חאתם אל-אנביה  ולפני כן עבד כסגן המפקד לענייני כלכלה  של כוח קודס של משמרות המהפכה .

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונה: סאנ"א