מבזקי חדשות ליום 5-8-2023. מתעדכן

*- למה איראן מושבתת?
ממשלת איראן הפתיעה את התושבים בשלישי כשהודיעה שהם זוכים לחופשה לא מתוכננת בימים רביעי וחמישי. שישי גם ככה יום החופש של האיראנים בסוף השבוע. רשמית, הממשלה מסרה כי החופשה המפתיעה היא כתוצאה מגל החום והמלצת משרד הבריאות.

עם זאת, רבים בתוך איראן ומחוצה לה מפקפקים בהודעת הממשלה וטוענים כי בעבר היו תנאים קשים של חום, סופות אבק וזיהום שלא זיכו את התושבים בחופשה.

לפי מספר מקורות, הסיבה האמיתית להשבתת המשק באיראן נובעת ממחסור חמור בגז טבעי וחוסר יכולת לעמוד בביקושי החשמל. לפיכך, השלטון באיראן מעדיף שהאנשים יישבו בבית ולא יגיעו למקומות העבודה במטרה לצמצם את הפסקות החשמל ככל הניתן. דוברים ממשלתיים רשמיים אמנם מכחישים כי זו הסיבה אבל אמינות אף פעם לא הייתה הצד החזק שלהם…

*- צרות לממלכה…?
סעודיה נמצאת במהלך דרמטי לשינוי פניה ושינוי כלכלתה במסגרת מה שידוע כחזון 2030. בין השאר תכנית זו כוללת הקמת מגה פרויקטים כמו העיר העתידנית ניאום בעלות של 500 מיליארד דולר. חלק מהמימון מגיע מהכנסות הנפט כשהיתר ממשקיעים ומהלוואות שלוקחת סעודיה.

עד כה, סעודיה לקחה בשנים האחרונות הלוואות בשווי של עשרות מיליארדי דולר לפחות אבל החדשות הרעות הן ששער הריבית בסעודיה מגיע לשיא של כל הזמנים (6%) כשרק לפני שנה עמד על פחות מ-1%. זה קורה עקב העלאות הריבית של הבנק הפדרלי בארה"ב (שער הריאל הסעודי מקובע לדולר). במקביל, הכנסות הנפט בירידה השנה עקב קיצוץ התפוקה מרצון של סעודיה.

במצב הדברים הנוכחי, קיים חשש שהפרויקטים השאפתניים אותם מבקש יורש העצר בן סלמאן ייאלצו להתעכב במקרה הטוב עקב נטל ההלוואות הגובר.

*- מצרים ממשיכה לחפש גז בים התיכון…
חברת Shell תתחיל בחודש הבא לקדוח באר נפט/גז חדשה באזורי הזיכיון שלה בים התיכון שנמסרו לה על ידי ממשלת מצרים. ההשקעה בבאר הראשונה תגיע לכ-80 מיליון דולר, כך מסר היום גורם ממשלתי בקהיר. החברה השלימה באחרונה את הסקר הסייסמי עבור אותם אזורים, כך הוסיף אותו גורם.

ההודעה הזו על חיפושי הגז מגיעה על רקע הפסקות החשמל המתמשכות במצרים עקב המחסור באספקת גז הדרוש להפעלת תחנות הכוח. הפסקות החשמל הללו גורמות לתסיסה רבה בקרב הציבור המצרי, דבר שבא לידי ביטוי בעיקר ברשתות החברתיות.

*- מהלך סעודי מעניין (שלא קשור לנורמליזציה…)
עסקה בשווי 2.6 מיליארד דולר עליה הכריזה סעודיה בשבוע שעבר, מרמזת על הכיוון החדש אליו הולכת הממלכה: הפיכתה לשחקן מרכזי בשוק המתכות העולמי. העסקה נתנה לסעודיה נתח של 10% בחברת ואלי הברזילאית הנחשבת לאחת הספקיות החשובות בעולם של ניקל ונחושת – מתכות חיוניות הדרושות לדקרבוניזציה. במקביל, סעודיה מעוניינת להשקיע במכרה נחושת גדול בפקיסטן.

המהלך הסעודי מגיע עם התחדדות סוגיית השליטה בסחורות הדרושות לדקרבוניזציה של כלכלות העולם, סוגייה המעסיקה את ארה"ב ואירופה.

במשך שנים, סין הייתה הצרכן המוביל של סחורות אלה וגם מקור המימון העיקרי, שכן היא ביקשה להבטיח אספקה יציבה לתעשייה שלה. אבל ככל שהמתחים עם המערב גברו, תעשיית הכרייה החלה לחפש מקורות מימון אחרים וכאן נכנסים הסעודים לתמונה. הם מעוניינים לרכוש בעלות על נכסי כרייה גלובליים דבר שיבטיח לממלכה גישה לסחרות האסטרטגיות הללו. מהלך זה משרת גם את התכניות הסעודיות לפתח את מגזר הכרייה המקומי כחלק ממאמצי גיוון הכלכלה.

*- גם הכסף הקטרי לא יעזור לעזתים
היום החלה הפעלת הגנרטור הרביעי בתחנת הכוח היחידה ברצועת עזה. קטר הסכימה לממן את הפעלתו עד תחילת החודש הבא בעלות של כ-3 מיליון דולר. עד הפעלת הגנרטור הרביעי תחנת הכוח העזתית ייצרה בין 65 ל-70 מגה ואט ועתה התפוקה תעלה לכ-90 מגה ואט. עוד 120 מגה ואט מספקת ישראל ויש ברצועה גם הפקה מצומצמת של אנרגיה סולרית. הביקוש בעזה עומד על כ-500 מגה ולכן המחסור בחשמל יימשך והפסקות הזרם יחריפו כל עוד החום ימשיך לשרור באזור.

כידוע בימים האחרונים יצאו העזתים להפגנות ברחוב נגד חמאס עקב משבר החשמל.

חמאס כמובן מאשים את ישראל במשבר החשמל. אבל מקורות בעזה טוענים כי בכל חודש חמאס גובה מהתושבים כ-10 מיליון דולר על אספקת החשמל. במקום להשקיע חלק ניכר מהסכום הזה בתחזוקת הרשת והרחבתה עיקר הסכום מופנה ליעדים אחרים שממשלת חמאס לא מפרטת מהם….

*- אין חיג'אב, אין עבודה
כמעט שנה לפרוץ "מחאת החיג'אב" באיראן ומי שחשב שהשלטונות ירככו אפילו במעט את הכללים הנוקשים טועה ובגדול. השלטונות רק מגבירים באחרונה את מאמצי אכיפת עטיית החיג'אב. השלטונות בטוחים בעצמם לאחר שהצליחו לדכא את המחאה העממית שפרצה בספטמבר 2022 בעקבות מותה של מהסא אמיני הצעירה שנעצרה ברחוב בשל אי עטייה נכונה של החיג'אב ובהמשך מתה במעצר ככל הנראה לאחר שהוכתה.

השבוע קיבלה חברת "אזכי" לביטוח פרטי הודעה מהשלטונות בטהראן על סגירתה וביטול רישיון העסק שלה. זה קרה אחרי שמועסקי החברה כולל הנשים שבה הצטלמו לסרטון שפורסם ברשתות החברתיות ובו נראו הנשים כשהן ללא החיג'אב.

בכיר בחברת הביטוח הממשלתית מסר לכלי התקשורת באיראן כי עניינה של חברת "אזכי" יועבר למערכת המשפטית להמשך טיפול…

*- עוד צעד בדרך להתפוררות לבנון
ביום שני אם לא יקרה משהו בלתי צפוי של הרגע האחרון תירשם עוד נקודת ציון בהתפוררות מוסדותיה של לבנון. זה יקרה כשריאד סלאמה נגיד הבנק יסיים את כהונתו שנמשכה 30 שנה. בלבנון כמו בלבנון אין הסכמה בין הפלגים השונים על יורשו של סלאמה וככל הנראה אחד מסגניו ישמש בתפקיד באופן זמני. זה מצטרף להיעדר נשיא בלבנון כ-9 חודשים והיעדר ממשלה קבועה.

סלאמה נחשב בעבר לדמות מוערכת כזו שהייתה שותפה לשיקומה הכלכלי של המדינה לאחר מלחמת האזרחים. ברם, בשנים האחרונות איבד את כל המוניטין שלו ונגדו שני צווי מעצר בינלאומיים בחשד לשחיתות. הוא כנראה ייזכר גם לנגיד שבזמנו איבדה הלירה הלבנונית 98% מערכה במסגרת הקריסה הכלכלית של המדינה.

*- איחלה לנתניהו בריאות וזה מה שקרה לה..
משטר הטרור והדיכוי של האייתולות באיראן לא עוצר. השבוע נעצרה השחקנית שהרה קמר בעוון "הפצת חוסר ביטחון פסיכולוגי בחברה" לאחר שאיחלה בחשבון האינסטגרם שלה (4 מיליון עוקבים) לראש ממשלת ישראל נתניהו החלמה בעקבות השתלת הקוצב בליבו. לפי סוכנות הידיעות "תסנים" המקורבת למשמרות המהפכה היא נעצרה בגין "פרסום תכנים התומכים במעוררי אי הסדר הציבורי, העלבת פקידים, בתמיכה בישות הציונית והסתה לכאוס ברחוב".

שר המודיעין האיראני, איסמעיל חטיב, התייחס באופן כללי לנושא ואמר "מערכת המשפט האיראנית בוחנת מספר תיקים הקשורים לביטחון הפסיכולוגי בתחום האינטרנט". השר נשאל אם הוא עוקב אחר הפעילות באינטרנט בעצמו, ואמר: "אם אני לא אעשה זאת, אני לא יכול להיות שר".

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: אירנ"א