לאיראנים יש עוד סיבה לכעוס ולמחות

זוכרים שרק לפני כמה ימים בפוסט שבו דיברנו על כמה דברים שמרגיזים את האיראנים וגורמים להם למחות, סיפרתי לכם שיש לאחרונה ידיעות על העלייה הצפויה במחיר הלחם, וגם הזכרתי שדוברי המשטר במחוזות שונים מכחישים ומאשרים בו זמנית את הידיעות האלה?

גם הזכרתי שכבר סיפרתי לכם על ביטול סובסידיות ועליית מחירי מזון, ואציין שאם פעם הייתי מעדכן אתכם מדי פעם במחירי העוף כדוגמה מייצגת לעליית מחירי המזון ועליית המחירים בכלל, וכן למשחקים ומניפולציות של המשטר בניסיון למתן את השפעת עליות המחיר, הפסקתי עם העדכונים, פשוט כי המחירים עולים באופן רציף, והאיראנים קונים פחות ופחות בשר מכל הסוגים.

ואזכיר גם שלקראת חג הנורוז בשנים האחרונות, סיפרתי לכם על חג עצוב ושהאיראנים לא יכולים לקנות את מוצרי המזון לעריכת סעודת חג.

אז נגמרו השמועות, והמשטר אישר את עליית מחיר הלחם ב 40% ב 13 מתוך 31 מחוזות באיראן. וכדי שלא לסובב את הקוץ שהאיראנים הכועסים על עליית מחירי הלחם, נעצו בעיני המשטר, לא אזכיר את האמירות של בכירי המשטר שאמרו כבר מאמצע שנה שעברה שמחיר הלחם הוא קו אדום, והבטיחו שמחירי הלחם לא יעלו…

Soaring Bread Prices Trigger Street Protests In Iran

קרדיט: רדיו אירופה החופשית

 

מטבע הדברים יהיה קשה להגיד לכם שתושבי המחוזות "שזכו" לראות את מחירי הלחם מזנקים ב 40% מרוצים, ומצד שני גם קשה לומר שבעלי המאפיות מרוצים, כי הם ביקשו מהמשטר להכפיל את מחיר הלחם, ובחלק מהמחוזות איגודי האופים ביקשו להעלות את המחיר אף יותר, ובאים בטענות למשטר על ירידה בהקצאת הקמח המסובסד שהם מקבלים לאפיית לחם בסיסי, ועל עליית כל תשומות הייצור ביותר ממאה אחוז.

כדי להבין איך הסיפור של עליית מחירי הלחם התחיל, ועד כמה המשטר נע באי נוחות על כסאו, בכל הנוגע למחירי הלחם, אזכיר לכם את המאמר שכותרתו: “האם צפויות מהומות לחם באיראן?” שפרסמתי במאי 2022 , ואת המאמר שפרסמתי עשרה ימים אחריו, שכותרתו הייתה "סובסידיות, כרטיסי לחם, ומאפיות" ואזכיר לכם שגם אז, המשטר כדרכו הכחיש ושיקר והעביר מסרים סותרים, ועשה כמובן את מה שאמר שלא יעשה.

לא יודע לומר לכם האם ומתי יעלו מחירי הלחם במחוזות נוספים, וגם לא יודע לומר איזו השפעה תהייה לעליית מחירי הלחם על ההפגנות נגד המשטר, אבל מה שבטוח שנושא זה מהווה עוד גורם מתסיס שעלול לגרום לתבערה גדולה מתחת לכס המשטר, שעלולה לחמם את ישבני המולות שמזיעים באי נוחות כבר עכשיו, ולא מחום הקיץ, אלא מהלחץ שלהם מפני מחאת הציבור שעלולה להפוך לבערה גדולה מאשר ביכולתם לכבות באמצעות בריוני המשטר.

עכשיו יותר מתמיד, יהיה מעניין לעקוב אחר המתרחש באיראן.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון