מבזקי חדשות מהעולם ליום 5-8-2023. מתעדכן

*- שנג גואנגדזו, לשעבר שר הרכבות בממשלת סין ומנכ"ל תאגיד הרכבות הלאומי, הודה היום בבית המשפט כי הוא לקח שוחד של 63 מיליון יואן בשנים 2004 עד 2022. החקירה נגד שנג, שפרש ב-2016, נפתחה במרץ אשתקד ובעקבותיה הוא סולק מהמפלגה הקומוניסטית ונעצר.

*- בית משפט במוסקבה הטיל על חברת אפל קנס של 400 אלף רובל בשל "אי מחיקת מידע אסור" אחרי שלא מחקה שני פודקאסטים שלטענת התביעה נועדו "לערער את המצב הפוליטי ברוסיה". סוכנות ריה נובוסטי ציינה כי מדובר בקנס ראשון מסוגו נגד ענקית הטכנולוגיה האמריקאית ברוסיה וכי העונש נמוך מהמינימום המצוין בחוק של 800 אלף רובל.

*- פעילים של גרינפיס טיפסו על גג ביתו הפרטי של ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, ביורקשייר וכיסו אותו ב-200 מטר של בד שחור במחאה על הכוונה להעניק מאה רישיונות לקידוחי נפט וגז טבעי בים הצפוני. "אנחנו צריכים שראש הממשלה יהיה מנהיג בתחום האקלים, לא מצית אש", אמר אחד הפעילים.

*- ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הודיע כי הוא ורעייתו סופי החליטו להיפרד אחרי 18 שנות נישואים ושלושה ילדים. "אחרי שיחות משמעותיות וקשות רבות, הגענו להחלטה להיפרד", מסר. "כתמיד, נישאר משפחה קרובה עם אהבה עמוקה וכבוד אחד לשני".

*- מחלקת המדינה האמריקאית החליטה להגביל משמעותית את ההשתתפות של בעלי דרכון הונגרי במסגרת תוכנית הפטור מוויזה, וזאת מאחר שממשלת אורבן העניקה מאז 2010 אזרחות גם להונגרים שחיים במדינות אחרות, כולל שכנותיה של הונגריה. "יש מאות אלפי דרכונים שהוצאו ללא מנגנונים שיבטיחו אישור ודאי של זהות", הסביר השגריר האמריקאי, דיוויד פרסמן.

במסגרת ההנחיות החדשות, התוקף של אישור ESTA – מערכת אלקטרונית לאישור נסיעות למי שאינם מחזיקים בוויזה – יצומצם משנתיים לשנה עבור בעלי דרכון הונגרי. כמו כן, הם יוכלו להשתמש במערכת ESTA פעם אחת בלבד.

*- שר החוץ הפקיסטני, בילאוול בהוטו זרדארי, חנך במוזיאון מדאם טוסו בדובאי את פסל השעווה של אמו, ראש הממשלה לשעבר בנזיר בהוטו, שנרצחה ב-2007. בהוטו היא האדם הפקיסטני הראשון שמוצג בסניף של המוזיאון המפורסם באמירויות.

*- לארה"ב ולאוסטרליה יש שותפות מודיעינית עמוקה של עשרות שנים במסגרת ברית "חמש העיניים" (עם בריטניה, קנדה וניו זילנד), וכעת הן עולות שלב נוסף: שרי ההגנה של שתי המדינות סיכמו כי אנליסטים של משרד ההגנה האמריקאי יוצבו בסוכנות הביון של משרד ההגנה האוסטרלי במסגרת "מרכז מודיעין משותף – אוסטרליה".

גורמי ביטחון ציינו כי המרכז החדש יעסוק בניתוח"סוגיות של עניין אסטרטגי משותף במרחב האינדו-פסיפי", כאשר ההערכות הן כי ההתמקדות תהיה בסין, ברוסיה ובקוריאה הצפונית.

"זה יאפשר לנו לעשות עבודה משותפת ותראו יותר מוצרי מודיעין יוצאים משם", אמר השר האוסטרלי, ריצ'רד מרלס. "זו יחידה שתפיק מודיעין עבור שני כוחות ההגנה שלנו, וזה חשוב".

*- "האח הגדול" של סין הופך לגדול יותר: המשרד לביטחון המדינה חנך את החשבון הרשמי שלו ברשת החברתית WeChat, ובפוסט הראשון הוא הדגיש כי כל חלקי החברה – ממנגנוני המדינה, דרך כלי התקשורת ועד ארגונים קהילתיים – חייבים להתגייס לעבודת הריגול הנגדי ולחנך את האזרחים כדי שיקחו חלק בפעילות הגלויה והחשאית.

"הכרחי שכל אזרח ישתתף בהגנה על הביטחון הלאומי ויתרום לפעילויות של הריגול הנגדי", הסביר מומחה סיני בשיחה עם הגלובל טיימס. "לפעמים, אנחנו עשויים לזהות פעולות חשובות סביבנו, אבל אנחנו לא יודעים למי לדווח ואיך. עם הכלי הזה, האזרחים שלנו יוכלו להבין טוב יותר את התהליך".

*- החונטה הצבאית במיאנמר הודיעה על קיצור העונשים שהוטלו על כלת פרס נובל לשלום אאונג סאן סו-צ'י, ועל הנשיא לשעבר, וינט מינט, בדיוק שנתיים וחצי אחרי שהודחו בהפיכה.

*- היום לפני שנה, חוסל מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, בתקיפה מדויקת של כטב"מ אמריקאי נגד דירת המסתור שלו בקאבול, בירת אפגניסטן. עד כה, לא אישר ארגון הטרור רשמית את דבר מותו של א-זוואהירי, ככל הנראה כדי לא להביך את משטר הטאליבן שהתחייב שלא ייתן שוב מחסה לאל-קאעדה, וההערכה היא כי סייף אל-עדל, מוותיקי הארגון שמסתתר באיראן, משמש כעת כמנהיג בפועל.

באופן סמלי, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה הערב כי ביומיים האחרונים התקיימו בקטאר שיחות בין בכירים אמריקאים לבין נציגים של משטר הטאליבן. לפי ההודעה, האמריקאים "הפצירו בטאליבן לשנות מדיניות שאחראית להידרדרות במצב זכויות האדם" וציינו לחיוב את הטאליבן על שמית המחויבות שלא להפוך את אפגניסטן לאיום על ארה"ב ובעלות בריתה.

*- הוול סטריט ג'ורנל: סעודיה תארח בעוד שבוע ועידה בינלאומית בנושא שיחות שלום לסיום המלחמה באוקראינה, כאשר 30 מדינות הוזמנו – כולל הודו, דרום אפריקה וברזיל – אולם רוסיה נותרה בחוץ. לפי הדיווח, באוקראינה ובמערב מקווים כי המאמצים יובילו לפסגת שלום השנה שבה מנהיגים מרחבי העולם יחתמו על עקרונות לפתרון המשבר.

*- פול רובן, השחקן שהתפרסם בגילום דמותו של פי.וי. הרמן בתוכניות טלוויזיה ובסרטים מאז תחילת שנות השמונים, הלך לעולמו בגיל 70, אחרי מאבק פרטי בסרטן בשש השנים האחרונות. "אהבתי את כולכם מאד ונהניתי לעשות אמנות עבורכם", כתב בהודעתו האחרונה.

*- האסטרונאוט האמירתי, סולטאן א-ניאדי, שנמצא בתחנת החלל הבינלאומית, תיעד את הר הגעש טאאל שבפיליפינים, כ-50 ק"מ דרומית למנילה. מדובר באחד מהרי הגעש הפעילים ביותר במדינה והוא התפרץ לאחרונה במרץ אשתקד. "ככל שאנחנו מסתכלים עמוק יותר אל כדור הארץ מהחלל, כך אנחנו מבינים יותר את הגיוון הגיאוגרפי הייחודי שלו", כתב א-ניאדי.

*- החללית של משימת צ'נדריאן-3 ההודית, אשר שוגרה ב-14 ביולי, השלימה בהצלחה את ההקפות של כדור הארץ וביצעה לפני זמן קצר את התמרון שיעביר אותה למסלול סביב הירח, לשם היא אמורה להיכנס ביום שבת הקרוב. על פי התכנון, הנחיתה בקוטב הדרומי של הירח אמורה להתבצע ב-24-23 באוגוסט.

*- תחושת הקלה בנאס"א בעקבות זיהוי איתות מהחללית וויאג'ר-2, שנמצאת מחוץ למערכת השמש, אחרי שהקשר עמה נותק לפני יותר מעשרה ימים בשל פקודה שגויה שנשלחה ממרכז הבקרה.

החללית, ששוגרה בשנת 1977, נעה כעת במרחק של 19.9 מיליארד ק"מ מכדור הארץ, בתווך הבין-כוכבי. לפי נאס"א, ב-21 ביולי ניתנה לה פקודה שגויה שהפנתה את האנטנה שלה בשני אחוזים בלבד, אך בכיוון ההפוך מכדור הארץ, וכתוצאה מכך נותק עמה הקשר.

לפני זמן קצר, הודיעו בנאס"א כי במהלך סריקה שגרתית של השמיים על ידי רשת "חלל עמוק", שמורכבת מאנטנות רדיו ענקיות ברחבי העולם, נאותר סימן מהחללית. "זה נשמע כמו 'פעימת לב' של החללית, וזה מאשר שהחללית עדיין משדרת, כפי שהמהנדסים ציפו", עדכנו בסוכנות החלל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט בין לאומי      קרדיט לתמונה: נאס"א